از ریش و موی مردان تا تمام بدن زنان!
هیبت الله رهبر غایب طالبان هفته قبل با صدور فرمان قانونی را که یک مقدمه و چهار فصل دارد در ۳۵ ماده توشیح نمود.
که این قانون تمام حریم خصوصی افراد را سلب و حقوق بنیادی شهروندان را نقض کرده است.
در کشوریکه قانون اساسی وجود ندارد، معلوم نیست قوانین از چی الهام میگیرد.
و از سوی دیگر در کارزار توشیح یک قانون، نظرخواهی از خبرهگان مهم است مگر قوانینی که از سوی رهبر طالبان توشیح میشود مانند خودش که از نزد دیگران غایب است، قوانین اش نیز در غیاب دیگران تهیه و تدوین میشود.
این قانون، نه مطابق فقه حنفی برعکس ادعای گروه حاکم است و نه با فقه جعفری در تطابق است.
بیبی عایشه همسر حضرت محمد در غزوات شرکت میکرد، راوی احادیث نبوی بود، آیا آواز او و بقیه همسران حضرت محمد را کسی نشنیده بود؟
آیا آواز همسران خلفای راشدین و ائمه معصومین را دیگران نشنیده بودند ؟
آیا زینب کبرا کلیه دسایس یزید را در خطابه که ایراد کرد در هم نشکستاند؟
پس مطرح کردن این نکته که ( صدای زن عورت است ) در تضاد صریح با شریعت است.
همچنان مذهب حنفی در مورد حجاب، با الهام از سوره احزاب قرآن کریم دساتیر واضح دارد که در کتاب مرتضی مطهری در مورد حجاب، تمام فتوا های مذاهب مختلف گنجانده شده مگر آنچه که در این قانون آمده در تطابق با آموزه های اسلامی نیست و در حقیقت اسلام مندرآوردی طالبان تحمیل بر دیگران شده است که این مورد میتواند سر آغاز وضع محدودیت بیشتر بر بانوان باشد.
پس از توشیح این قانون میتوان گفت که دیگر از حضور زنان منحیث کارمند در ادارات اثر و خبری نخواهد بود و آنها مبدل به زندانیانی میشوند که اجازه بیرون شدن از منزل را نداشته و تنها به امورات منزل مصروف باشند.
این قانون هرچند با موج گستردهٔ از نکوهش ها به همراه بوده اما با توجه به اینکه در سه سال گذشته تمام تصامیم طالبان با تقبیح جهان به همراه و با بیاعتنایی این گروه مواجه شده است نمیتوان از نکوهش جهانی نیز امیدی داشت زیرا طالبان تثبیت کرده اند که مطابق خواست دیگران کاری نکرده برعکس، خواست های خویش را بر دیگران میقبولانند مانند آنچه که در روند سوم دوحه انجام داده اند.
انعطافپذیری جامعه جهانی در روند سوم دوحه باعث افزایش روحیه سختگیرانه طالبان گردید و این گروه حال متیقن است که جهان در صدد تعامل با آنها است و از همان سبب کوشش میکند تا سیاست های دوره نخستاش را تحمیل کند.
با توجه به اینکه رهبر غایب فعلی این گروه، قاضیالقضات دوره قبلی گروه طالبان است نمیتوان تصور داشت که تغییرات بنیادی در رفتار رژیم طالبان مد نظر گرفته شود اما چند پرسش :
آیا هیبتالله دانش کافی دینی و حقوقی دارد؟
مشروعیت حکومت اش را از کجا بهدست آورده که بر بنیاد آن این فرمان را به هدف وضع محدودیت بر شهروندان اجرا میکند؟
نکته بعدی؛ هر چند این قانون در تضاد با مذهب حنفی دانسته شده اما اگر فرض را به این بگذاریم که مغایر مذهب حنفی نیست پس سرنوشت ۳۰ درصد از جمعیت افغانستان را که پیروان مذهب جعفری شکل میدهد چی میشود.
این قانون خلاف واقعیت های افغانستان تدوین شده و در راستای دور ساختن افغانستان از جامعه جهانی است، همانطور که رهبر فعلی طالبان پشت به ملت کرده سیاست بنیادی اش این است که افغانستان نیز به جهان پشت کند و به این ترتیب به تک کشوری تبدیل گردد که بدون در نظرداشت مشروعیت ملی و جهانی حاکمیت اش تداوم پیدا میکند.
خبرگزاری زنان افغانستان
- نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
- منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان