افتتاح یک مرکز تجارتی برای زنان دربلخ
افتتاح یک مرکز تجارتی برای زنان دربلخ

خبرگزاری زنان افغان:مسوولان اتاق تجارت و صنایع در بلخ می‌گویند که یک مرکز تجارتی ویژه‌ی زنان بنام  «مارکیت نور» در ولایت بلخ افتتاح شده است. این مارکیت بیشتر از ۲۵۰ دکان دارد و حداقل زمینه‌ی کار برای ۲۰۰ زن را فراهم می‌کند. سیما هاشمی، یک عضو اتاق تجارت و صنایع دستی زنان در بلخ در […]

خبرگزاری زنان افغان:مسوولان اتاق تجارت و صنایع در بلخ می‌گویند که یک مرکز تجارتی ویژه‌ی زنان بنام  «مارکیت نور» در ولایت بلخ افتتاح شده است.
این مارکیت بیشتر از ۲۵۰ دکان دارد و حداقل زمینه‌ی کار برای ۲۰۰ زن را فراهم می‌کند.
سیما هاشمی، یک عضو اتاق تجارت و صنایع دستی زنان در بلخ در گفتگویی به رسانه ها می‌گوید که این مرکز تجارتی در بخش‌های صنایع دستی زنان، پروسس محصولات زراعتی و مالداری، قالین بافی، فروش سنگ‌های قیمتی، دستکول و کفش فعالیت می‌کند. او می‌گوید: «به دلیل مشکلات اقتصادی، مردم به دنبال یک لقمه نان خشک صبح تا شام سرگردان هستند، از همین رو ما کمتر امیدواریم تا این مرکز بتواند در آینده رشد خوبی داشته باشد. با آن هم تلاش می کنیم وضعیت را تغییر دهیم.»
زنان متشبث در بلخ اما به بازاریابی برای محصولات شان از سوی حکومت تاکید می‌کنند.
با این حال، چندی قبل محتسبین چ امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بلخ مانع فعالیت‌های تجارتی زنان شده بود. و برای ادامه‌ی فعالیت های تجارتی زنان در بلخ محدودیت هایی وضع کرده بودند. تاکنون مشخص نیست که زنان تحت چه شرایطی دراین مرکز تجارتی فعالیت می‌توانند.
شماری فعالان مدنی زن با اشاره به محدودیت های وضع شده بر زنان از سوی گروه طالبان می‌گویند که افتتاح مراکز تجارتی ویژه‌ی زنان نمایشی و فریب دادن جامعه جهانی برای به رسمیت شناسی این گروه است.
اسما سمیعی( اسم مستعار) یکی از زنان متشبث دربلخ به خبرگزاری زنان افغان گفت :« با محدودیت های وضع شده بر زنان از سوی طالبان، هیچ زنی نمی‌تواند فعالیت تجارتی کنند و اگر به بازار فعالیت بروند هیچ سودی بدست نخواهند آورد.»
گروه طالبان درشهرکابل نیز هرازگاهی نمایشگاه محصولات و صنایع دستی برگزار می‌کنند اما زنان تجارت پیشه می‌گویند که با گسترش فقر و بیکاری در کشور فعالیت های شان کمرنگ و بدون سود شده است.

Recognize_Gender_Apartheid_in_Afghanistan#