افزایش صادرات میوه‌جات خشک در زون غرب
افزایش صادرات میوه‌جات خشک در زون غرب

خبرگزاری زنان افغان: مسوولان در اتحادیه صادر کننده‌گان حوزه‌ی غرب افغانستان می‌گویند که سال گذشته بیش از ۱۱۰ ملیون دالر میوه جات خشک و محصولات زراعتی از این حوزه به خارج از کشور صادر شده است. مهدی اکرمی، معاون اتحادیه صادرکنندگان حوزه غرب افغانستان می‌گوید که از سال ۲۰۰۰ به این سو صادرات کشور افزایش […]

خبرگزاری زنان افغان: مسوولان در اتحادیه صادر کننده‌گان حوزه‌ی غرب افغانستان می‌گویند که سال گذشته بیش از ۱۱۰ ملیون دالر میوه جات خشک و محصولات زراعتی از این حوزه به خارج از کشور صادر شده است.

مهدی اکرمی، معاون اتحادیه صادرکنندگان حوزه غرب افغانستان می‌گوید که از سال ۲۰۰۰ به این سو صادرات کشور افزایش داشته و بیشترین صادرات کشور از ولایت هرات صورت می‌گیرد و امسال به ارزش ۱۱۰ ملیون دالر به کشور های حوزه‌ی خلیج فارس، اروپا، کانادا و امریکا صادرات داشته اند.

شماری از بازرگانان در هرات می‌گویند صادرات شان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و اگر از آنان حمایت شده و روند اداری سندهای گمرکی آسان شود صادرات آنان بیشتر خواهد شد.

حاجی عبدالاحد نظریان، یک تن از صادر کننده‌گان میوه جات خشک می‌گوید که شرکت آنان چهل کانتینر به سال ۱۴۰۱ به ارزش دو ملیون دالر صادرات داشته اند. این اقلام شامل زیره، مغز پسته، تخم هندوانه بوده که به کشورهای امارات، ترکیه و اروپا صادر می‌کنند.

گفته می‌شود که بخش بزرگ صادرات حوزه‌ی غرب را فرآورده‌های زراعتی تشکیل می‌دهد که شامل؛ زعفران، تخم آفتاب گردان، کشمش، زیرۀ سبز، تخم تربوز، جلغوزه، کرابیه، قالین و کرک هستند.

عبدالواحد اکرمی، یک تن از بازرگانان در هرات می‌گوید که بیشترین مواد صادراتی آنان زیره، تخم هندوانه، مغز بادام، جلغوزه و مغز بسته است که به کشورهای آلمان، اردن و سوریه صادر می‌کنند.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که صادرات نقش مهمی در اشتغال زایی داشته و افغانستان چون صادرات نفتی ندارد و یک کشور زراعتی می‌باشد، صادرات غیر نفتی نقش ارزنده‌ی به اقتصاد کشور بخصوص این که بیشتر شغل مردم زراعت است،دارد.

بیشتر اقلام صادراتی هرات از تورغندی، قادس، جوند و میمنه بوده و پروسس و بسته بندی آن در هرات صورت می‌گیرد و به گفته مسوولان ۸۰ هزار تن میوه جات خشک و محصولات زراعتی به خارج از کشور صادر گردیده است.