افزایش محدودیت‌ها در برابر زنان؛ راننده‌گان در برخی از قسمت‌های شهر هرات اجازه‌ی سوار کردن دختران بدون چادری را ندارند
افزایش محدودیت‌ها در برابر زنان؛ راننده‌گان در برخی از قسمت‌های شهر هرات اجازه‌ی سوار کردن دختران بدون چادری را ندارند

شماری از دختران در ولایت هرات می‌گویند که از چندین روز بدین سو، برای آنان اجازه‌ی نشستن در تکسی‌ها و سه چرخه‌ها در سطح شهر داده نمی‌شود. در همین حال، شماری از راننده‌های تکسی و سه چرخه‌ها در هرات می‌گویند، از طرف ریاست امر به معروف و نهی منکر برای آنان گفته شده است که […]

شماری از دختران در ولایت هرات می‌گویند که از چندین روز بدین سو، برای آنان اجازه‌ی نشستن در تکسی‌ها و سه چرخه‌ها در سطح شهر داده نمی‌شود.
در همین حال، شماری از راننده‌های تکسی و سه چرخه‌ها در هرات می‌گویند، از طرف ریاست امر به معروف و نهی منکر برای آنان گفته شده است که اگر دختر خانمی بدون چادر(برقع) در شهر بود، وی
را سوار تکسی یا سه خرچ نکنند.

مرسل عثمانی(نام مستعار)، یک از تن دختران در هرات می‌گوید:«داخل سه چرخ بودم که در یکی از چهار راهی ایستاد کردن و از راننده پرسیدن کجا می‌روید و برای خودم گفته شد که بار دیگر با پوشش مناسبت‌تر و یا هم با همان حجاب کامل همراه با ماسک بیرون شوم».

‌ثریا احمدی، یک تن از باشنده‌گان در هرات می‌گوید:« شنیده ام که مامورین امر به معروف در چهار راهی‌های محتلف ایستاده اند و به خانم‌ها می‌گویند چرا چادر(برقع) ندارند».
وی می‌افزاید، این سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها‌ باعث می‌شود که حکومت فعلی جایگاه شان را بیشتر از قبل در بین مردم از دست دهند.

زنان و دختران در ولایت هرات از افزایش محدودیت‌ها در برابر زنان نگران بوده و می‌گویند در کنار بسته شدن مکاتب و دانشگاه‌ها، محدودیت در قسمت پوشش خانم‌ها برای آنان سخت نگران کننده است.

بهناز اکبری، یک تن از دانشجویان دختر در هرات می‌گوید که شرایط برای زنان در افغانستان هر روز دشوار‌تر می‌شود و در کنار محدودیت‌های کاری و تحصیلی برای زنان، حالا اگر محدودیت در قسمت پوشش نیز تطبیق شود، این امر باعث ایجاد تاثیرات منفی روحی و روانی و سخت‌تر شدن زندگی برای آنان شده خواهد شد.

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، برای زنان محدودیت‌های مختلفی وضع شده است. از بسته شدن مکاتب و دانشگاه‌ها تا بسته شدن حمام‌ها و محدودیت‌های کاری برای زنان، شرایط زندگی و حضور آنان را در اجتماع با چالش مواجه ساخته است.

خبرگزاری زنان افغان