بازی طالبان با کارت زنان
بازی طالبان با کارت زنان

نویسنده: «بسگل‌سادات زهره نوا» طالبان بعد از تسلط شان بر افغانستان همواره بالای زنان محدودیت وضع کردند، زنان که در بیست سال گذشته، با زحمات بی‌شمار توانسته بود به حقوق اولیه شان دست پیدا کند، اما این دست‌آوردها در یک چشم به‌هم زدن از بین رفتند. زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان خانه‌نشین شدند و […]

نویسنده: «بسگل‌سادات زهره نوا»

طالبان بعد از تسلط شان بر افغانستان همواره بالای زنان محدودیت وضع کردند، زنان که در بیست سال گذشته، با زحمات بی‌شمار توانسته بود به حقوق اولیه شان دست پیدا کند، اما این دست‌آوردها در یک چشم به‌هم زدن از بین رفتند. زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان خانه‌نشین شدند و از این بابت نگران‌اند، اما با انتقاد به عملکردهای طالبان در این اواخر می‌شود بر هدف‌های اصلی طالبان بالای زنان اشاره کرد.
طالبان چرا مانع تحصیل دختران شد؟
بعد از سقوط، طالبان به وصاحت اعلام کردند که دیگر دختران اجازه رفتن به مکاتب را ندارند، دروازه مکاتب دخترانه را بسته کردند و دلیل این عمل شان را نبود زمینه مساعد تحصیلی و شرایط مناسب مطابق شریعت اسلام گفتند، بارها جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان شد اما، طالبان نادیده گرفتند.
در سال ۱۴۰۰ دختران دانش آموز از رفتن به مکتب‌های شان باز ماند، اما در گفت‌گوی اخیر زبیح‌الله مجاهد با یکی از رسانه‌ها، گفتند در سال جدید تعلیمی دختران می‌تواند به مکاتب شان بروند و مانع برای آموزش دختران وجود ندارد. با این حال دیده شود که این وعده تا چه حدی به حقیقت بدل می‌شود.
در عین حال جنبش‌های خودجوش زنان که بعد از سقوط شکل گرفته است هر روز به دنبال خواسته‌های شان از طالبان، علیه آنها دست به اعتراض می‌زنند و بر روی جاده‌ها برامده و خواستار حقوق شان می‌شوند. طالبان نمی‌خواهد مانع این تظاهرات‌ها شود و یا نمی‌تواند؟
پس از این‌جا قابل درک است که طالبان به دنبال بازی با نام زنان است، طبق گزارش‌های دقیق از رسانه‌ها، این روزها طالبان به دنبال ایجاد حساب‌های فیسبوکی در صفحات مجازی با نام زنان است و هم‌چنین به زنان کارمند دستور داده‌اند که به شرط ایجاد بیش از ده حساب جعلی به نام زنانه به کار تان می‌توانید ادامه دهید.و به آنان تذکر دادند که از این صفحات جعلی می‌توانید برای پوشش کارکردهای امارت اسلامی استفاده کنید. در غیر آن از وظایف تان برکنار خواهد شد.
با توافق به این موضوعات طالبان چندی پیش تعداد از زنان را مجبور به تظاهرات علیه خانم‌های معترض عدالت خواه و موافق امارت اسلامی کرده بودند.
از این رفتار طالبان می‌شود چنین برداشت کرد که، طالبان با استفاده از نام زنان می‌خواهد از جامعه جهانی و کشورهای بیرونی امتیاز کسب کنند. که این امتیازات شامل دو گزینه می‌شود.
یک، با استفاده از نام زنان می‌توانند از کمک‌های فرستاده شده از سوی نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی استفاده بهینه کند و اینگونه کمک‌های زیادی دریافت خواهد کردو
دو، با استفاده از نام زنان می‌تواند شرط مشروعیت بخشیدن خود شان را در کشورها با اجازه دادن به کار و تحصیل زنان ربط بدهد، که با این حال کشورها بر این شروط توافق خواهد کرد و طالبان هم‌چنین به مقصد خواهد رسید.
طالبان مخالف با تحصیل و کار زنان در جامعه است اما دلیل این مخالفت آنها مثل آفتاب روشن است که این گروه از آگاه شدن زنان هراس دارند، چون می‌دانند جامعه که زنان آگاه داشته باشد نمی‌تواند حکومت چنینی را تحمل می‌کند.