بخش دوم روزشمار زنان افغانستان از ۱۵ آگست تا ۱۵ اگست
بخش دوم روزشمار زنان افغانستان از ۱۵ آگست تا ۱۵ اگست

خبرگزاری زنان افغانستان رویدادهای مرتبط بازنان از فقر و‌محرومیت گرفته تا مسدود شدن مکاتب دخترانه و اعتراضات زنان را از پانزدهم آگست ۲۰۲۱ روز سقوط نظام سابق  تا یکسالگی تسلط طالبان بر کشور، پانزدهم اگست ۲۰۲۲ را روزانه شمرده و مستند سازی کرده است. رویدادهای که در موردزنان می‌خوانید در خبرگزاری زنان افغانستان و رسانه […]

خبرگزاری زنان افغانستان رویدادهای مرتبط بازنان از فقر و‌محرومیت گرفته تا مسدود شدن مکاتب دخترانه و اعتراضات زنان را از پانزدهم آگست ۲۰۲۱ روز سقوط نظام سابق  تا یکسالگی تسلط طالبان بر کشور، پانزدهم اگست ۲۰۲۲ را روزانه شمرده و مستند سازی کرده است.
رویدادهای که در موردزنان می‌خوانید در خبرگزاری زنان افغانستان و رسانه های محلی در کشور مستند و‌روایت شده است. 

۱: در اول دسامبر یک زن در حوزه‌ی هجدهم امنیتی شهر کابل تو سط شوهرش با شلیک گلوله به قتل رسید. انگیزه‌ی این قتل خشونت های خانوادگی عنوان شد. 

۲: تفنگداران ناشناس در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، صدره یک دختر هشت ساله‌ی یک داکتر به اسم داوود راتب، آمر صحت محیطی ریاست صحت عامه‌ی این ولایت را اختطاف کردند. و در سوم دسمبر در یک عملیات نظامی طالبان صدره از چنگ اختطافچیان نجات داده شد.
۳:کمیته سویدن در افغانستان اعلام کرد که در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی، زمینه‌ی آموزش از صنف اول تا یازدهم را برای صدها دختر فراهم کرده است.
۴: ملا هبت الله رهبر نامرئی طالبان برای نخستین بار یک فرمان شش ماده‌ای برای تامین حقوق زنان صادر کرد. دراین فرمان بر رضایت دختران هنگام نکاح، منع بد دادن زنان و دختران، استقلالیت زن پس از وفات شوهر، گرفتن مهریه از شوهر، حق میراث زنان، رعایت همه حقوق زنان از سوی مردان چند همسری تاکید شده است.
۵: ستوده فروتن دانش‌آموز ۱۵ ساله‌ی هراتی در فهرست ۲۵ زن تأثیرگذار جهان روزنامه معتبر فایننشل تایمز در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت او اولین دانش آموزی دختری بود که در یک سخنرانی با حضور سران طالبان خواهان حق آموزش و تحصیل دختران از سوی طالبان شد.
۶:توماس وِست، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، از فرمان هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در مورد حقوق زنان افغانستان استقبال کرده است.
۷: جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به فرمان رهبر طالبان گفت که محتوای فرمان رهبر طالبان نشانه‌ی نگاه تقلیل‌گرایانه به مسأله‌ی حقوق زنان است. این حزب تاکید کرد که گروه طالبان هیچ برنامه و تعهدی در قبال حقوق اساسی زنان ندارند.
۸:گروه طالبان سه مرد و یک زن را به اتهام روابط نامشروع در ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان با زدن شلاق
محاکمه صحرایی کرده‌اند. و آنان را در شهر گرداندند.
۹:یک دختر جوان به اسم بس گل در شهر نیلی مرکز دایکندی خودش را حلق‌آویز کرد. وی دانشجوی سال دوم در دانشگاه بود وی به دلیل مشکلات خانوادگی ، بسته ماندن دروازه های دانشگاه و نا امیدی خودکشی کرد.
۱۰:سازمان عفو بین‌الملل اظهار کرد که با تسلط گروه طالبان بر افغانستان، سیستم خدمات حفاظتی قربانیان خشونت در این کشور از بین رفته است و زنان و دختران قربانی خشونت به حال خود رها شده‌اند.
۱۱:یک زن و کودک در منطقه پنجصد فامیلی از مربوطات حوزه‌ی یازدهم امنیتی شهر کابل به گونه‌ی بی رحمانه به قتل رسیدند.
۱۳:نهاد زنان سازمان ملل متحد با نشر گزارشی از نقض صریح حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که زنان در افغانستان با محدودیت‌های جدی مواجه اند.زنان به‌حیث شرکای برابر در تصمیم‌گیری‌ها شریک شوند
۱۴:جنبش خودجوش زنان مبارز افغانستان در یک گردهمایی اعتراضی در شهر کابل اعلام کردند که زنان در افغانستان گروگان سیاست عقب‌گرا و متحجرانه‌ی گروه طالبان قرار گرفته‌اند.
آنان سیاست طالبان در قبال زنان و دختران را ظالمانه خواند و گفت که این گروه آنان را به‌گونه‌ی کامل از حقوق‌شان محروم کرده‌اند.
۱۵:محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها؛ نشر صدای زنان و موسیقی در بلخ، تخار و جوزجان ممنوع شد
کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان اعلام کرد که گروه طالبان در ولایت‌های بلخ، تخار و جوجان، نشر صدای زنان و موسیقی از رسانه‌ها را ممنوع کرده است.
۱۶:یک داکتر زن، کارمند ریاست صحت عامه‌ در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان توسط شوهرش به قتل رسید‌.
۱۷:ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان ورود زنان بدون محرم شرعی به مراکز صحی را در شهر غزنی ممنوع اعلام کرد.
۱۸:شهرداری گروه طالبان در کابل روند پاک‌سازی تصاویر زنان از لوحه‌ها، اشتهارات و بیلبوردها در سطح شهر کابل را آغاز کردند و به تصویر زنان در لوحه‌های آرایشگاه ها و فروشگاه ها رنگ پاشیدند.
۱۹:گروهی از زنان معترض در کابل با پوشیدن لباس های سنتی از شب یلدا تجلیل کردند و از جوانان کشور نیز خواستند که به ادبیات و فرهنگ کشور‌شان توجه کنند.
۲۰:به‌دنبال ممنوعیت ورود زنان بدون «محرم شرعی» به مراکز صحی در ولایت غزنی توسط ریاست امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، این گروه همچنین در این ولایت گفته‌اند که همراهی “زن بیمار” توسط “زن دیگر خانواده” به این مراکز “غیراخلاقی” و “غیرشرعی” است. زنان بیمار را همراه مرد به مراکز صحی بیاورند.
۲۱:سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AJIA) اعلام کردند که از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان تاکنون فعالیت ۴۳ درصد رسانه‌ها در این کشور متوقف شده است و از هر پنج زن خبرنگار چهارتن آنان بیکار شده اند. درمجموع ۸۴٪ خبرنگاران زن شغل های شان را از دست داده اند.
۲۲:زنان معترض در یک گردهمایی در شهر کابل اعلام کردند که شماری از اعضای گروه‌های اعتراضی زنان توسط استخبارات گروه طالبان «تهدید» شده‌اند.
این زنان در خانه‌ای در شهر کابل گردهم آمده بودند، گفتند که استخبارات طالبان مانع تظاهرات آنان در شهر کابل شده و از طریق تلفن اعضای گروه‌های اعتراضی را اخطار داده است.
۲۳:طالبان استفاده از عکس و مجسمه‌ی زنان در بنرهای تبلیغاتی را در هرات منع کرد
۲۴:در یک دستورالعمل تازه‌ی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان اعلام کرد که رانندگان موترهای مسافربری، زنان را بدون حجاب و همراه محرم مرد در مسیر طولانی بیش از ۴۵ مایل معادل ۷۲ کیلومتر سوار نکنند.
۲۵:سازمان دیدبان حقوق بشر ضمن انتقاد سخت از دستورالعمل تازه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در مورد سفر زنان، گفته است که این دستورالعمل بیشتر در جهت زندانی‌کردن زنان است.
۲۶:واکنش زنان به دستورالعمل طالبان: محدودیت وضع‌شده بر گشت‌وگذار زنان کنار گذاشته شود .
شبکه‌ی مشارکت سیاسی زنان افغانستان در واکنش به وضع محدودیت های سفر بر زنان واکنش نشان دادند.
۲۷:مردم پنجشیر با حضور زنان معترض این ولایت دو روز پی هم، به کشته شدن یک جوان غیرنظامی از سوی نیروهای طالبان دست به اعتراض زدند.
معترضان خواستار به کیفر رساندن عاملان این قتل شدند و اذعان داشتند که هیچ کسی از دست طالبان درامان نیستند.
۲۸:زنان معترض کابل بار دیگر با شعار نان، کار و آزادی به خیابان های کابل ریختند.
آنان تاکید داشتند که طالبان از دستان خالی زنان هراس دارند و معترضان را سرکوب می‌کنند.
۲۹:طالبان حمام‌های زنانه، سوناها ، حمام های عمومی مردانه و استخر ها را در شهر مزارشریف تعطیل کردند.
۳۰:شماری از زنان معترض در کابل از امریکا خواستند تا پول‌های افغانستان را آزاد کند
۳۱:ضمیر کابلوف نماینده‌ی ویژه‌ی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، وضع محدودیت بر سفر زنان از سوی طالبان را حماقت محض و به ضرر طالبان خواند.
۳۲:آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا رینا امیری را به‌عنوان نماینده‌ی ویژه این کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان تعیین کرد. 

۳۳: سارقین مسلح یک مرد و زن را در شهر پلخمری به قتل رساندند 

۳۴:   چهار زن در اثر واژگون شدن یک موتر مسافر بری در دایکندی جان باختند. 

۳۵: دوازده طفل در یک انفجار در ننگرهار کشته و زخمی شدند.
۳۶: یک زن شوهرش را در ولایت غور به قتل رساند.
۳۷:  زنان  معترض در کابل برای رهایی خانم عالیه عزیزی نظامی پیشین از زندان طالبان تظاهرات کردند. 

۳۸: زینب عبداللهی در منطقه دشت بر چی کابل زمانی که بآ خانواده اش از محفل عروسی به سمت خانه اش برمی‌گشت در یک ایست بازرسی طالبان کشته شد. 

۳۹:   زنان  قندهار علیه طالبان تظاهرات کردند. 

۴۰:  آنتونی بلنکین اعلام کرد که در سراسر افغانستان زنان و دختران از ادارات و کلاس های درسی مفقود شده اند. 

۴۱:  یک زن و یک کودک در ریاست پاسپورت ولایت لغمان در تیراندازی مستقیم طالبان کشته شدند.
۴۲: طالبان بر  صورت زنان معترض خیابانی در کابل گاز اشک آور پاشید.
۴۳: حنیفه نظری یکی از فعالین مدنی بلخ به دنبال قتل های زنجیره‌وی زنان در بلخ ترور شد.
۴۴:  زنان معترض در کابل اجرای نمایش تمثیلی خشونت طالبان با زنان را توسط تئاتر به نمایش گذاشت. 

۴۵:  افراد طالبان شب هنگام تمنا زریاب پریانی یکی از زنان معترض وسه خواهرش را با  پروانه ابراهیم خیل از دیگر زنان معترض باخود بردند. 

۴۶: آغاز حجاب اجباری طالبان بر زنان کارمند در سکتور های خصوصی ازکابل آغاز شد. 

۴۷:  یونما اعلام کرد که طالبان در مورد محل نگهداری دو زن معترض تمنا پریانی و پروانه ابراهیم خیل اطلاعات بدهند. 

۴۸:  تجمع اعتراضی زنان بامیان در پیوند به رهایی تمنا، پروانه و عالیه همزمان با برگزاری نشست اسلو با طالبان.
۴۹:  اعتراض الیف شافاک نویسنده ترکی بر خاموشی رسانه های جهان در قبال سرکوب زنان معترض افغانستان 

۵۰:  اولین تجمع اعتراضی زنان دایکندی در پیوند به توزیع ناعادلانه‌ی کمک ها توسط طالبان درین ولایت. 

۵۱:  طالبان در ریاست پاسپورت غزنی سه زن را به جرم نداشتن محرم بازداشت کردند. 

۵۲: افراد طالبان بیش از چهل تن را به دلیل نداشتن مدرک سفر بازداشت کردند زنان قاضی و دادستان نیز در جمع آنان بودند و قصد بیرون شدن از افغانستان را داشتند.
۵۳: طالیان در کابل یک گروه زنان را مجبور به راهپیمایی حمایت از حجاب یا برقع و نقاب سیاه کردند . افراد طالبان امنیت این راهپیمایی را نیز تامین کردند درحالیکه به اعتراضات مدنی زنان معترض نان، کار و آزادی با گلوله و گاز اشک آور پاسخ دادند و همچنان زنان معترض را در خیابان با شلاق و باطوم ضرب و شتم کردند. 

۵۴: جنبش  بانوان عدالت در یک برنامه اعتراضی: ” طالبان جز شکنجه و کشتار برنامه‌ای ندارند.”
۲۸_ کشته شدن دو جنگجوی امارت اسلامی در یک درگیری مسلحانه در ولایت سمنگان 

۵۵: دختران رباتیک افغانستان با طرح سیستم ترافیکی هوشمند مقام دوم را کسب کردند.
۵۶: رادیو حریم زن در بدخشان پس از شش ماه توقف ،با کارمندان مرد به نشرات آغاز کرد. 

۵۷:  برکناری ۲۳۸۰ قاضی توسط امارت اسلامی در افغانستان
۵۸:  حضور زنان در رسانه های قندهار ممنوع شد.
۳۰_ یک مرد در کندز خسر و خانمش را به قتل رساند. 

۵۹:  پارلمان اروپا نشست ویژه دو روزه درمورد زنان افغانستان برگزار کرد.
۶۰: یک مادر و دختر به گونه‌ی مرموز در بلخ به قتل رسیدند. 

۶۱: سازمان ملل از طالبان خواست تا علت بازداشت خبرنگاران آریانانیوز  و محل نگهداری زنان معترض را روشن کنند و همچنان یونوما در تویتی تأکید کرد که طالبان به حقوق افغان‌ها باید احترام بگذارند. 

۶۲: بازگشایی پوهنتون های دولتی افغانستان در ولایات گرم سیر با حضور دختران اما در صنوف و تایم‌های جداگانه از پسران. 

۶۳: بازداشت مرسل عیار، خبرنگار و یکی از اشتراک کننده‌گان اعتراضات خیابانی در کابل، از سوی طالبان. 

۶۴: بازداشت زهرا محمدی یکی از زنان معترض در کابل از کلینیک اش توسط افراد مسلح طالبان. 

۶۵: دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یونوما) در واکنش به بازداشت شدن مرسل عیار و زهرا محمدی در یک تویتی، از گروه طالبان خواهان معلومات فوری شده و یک بار دیگر بر آزاد نمودن زنان معترض از زندان  تاکید کرد.

۶۶: یک زن در ریاست عمومی پاسپورت درکابل، دو تن را به دلیل اجرا نکردن عریضه‌اش با شلیک گلوله زخمی کرد. 

۶۷: آنجلینا جولی هنرپیشه‌ی  معروف سینمای هالیوود با بازنشر یک نامه‌‌ی احساسی یک زن افغانستانی در صفحه‌ی اینستاگرامش خواستار کمک به زنان افغانستان شد .

۶۸: شماری از افغانستانی های مهاجر به شمول زنان و فعالین حقوق بشر در شهر دوشنبه تاجکستان با برگزاری یک همایش از زنان معترض کابل اعلام حمایت نموده و از مقام های طالبان خواهان آزادی چهار زن معترض از زندان شدند. 

۶۹: یک زن با دو دختر ده ساله و چهارده ساله‌اش در مربوطات ناحیه هفتم شهر کابل  به گونه مرموز به قتل رسیدند. طالبان از بازداشت قاتل آنان خبرداد.

۷۰: آرزو احمدی، عضو تیم ملی جوجیتسو و ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان در اولین مبارزه خارج از افغانستان، حریف پاکستانی  خود فرشته خانی را در مسابقه‌ نیمه مرکزی سازمان LFC به میزبانی پاکستان شکست داد.

۸۰: پروانه ابراهیم خیل از بند طالبان آزاد شد.
پس از تاکید و پافشاری  ۲۱ سازمان حقوق بشری بر آزادی زنان زندانی در بند طالبان ، پروانه ابراهیم خیل پس از سه هفته بازداشت در این تاریخ از زندان طالبان آزاد شده است.

۸۱: زنان در ۱۲ فبروری طی تظاهراتی به دلیل وضع محدودیت‌ها علیه زنان، خواهان تامین حقوق زنان از سوی طالبان شدند. این زنان به دلیل سرکوب گسترده اعتراضات زنان در یکی از پس کوچه‌های کارته چهار کابل با شعارهای “نان، کار، آزادی” راهپیمایی کرده‌اند. 

۸۲: مسوولان طالبان در ولایت بدخشان برای نخستین بار پس از تحولات اخیر در کشور، نیسا مبارز را طی یک برنامه‌یی در ریاست اطلاعات و فرهنگ به عنوان نماینده زنان دراین ولایت معرفی کردند. 

۸۳:  چهار دختر معترض از بند طالبان آزاد شدند. 

۸۴: شبکه زنان افغانستان در نامه عنوانی جوبایدن رئیس جمهور امریکا، از مصادره دارایی بانک مرکزی افغانستان به عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان یازده سپتمبر انتقاد کرده و گفتندکه  مردم افغانستان مسوول حمله گروه القاعده یا طالبان نیستند. 

۸۵: شماری از دختران رضاکار در کابل، با جمع‌آوری کمک از افراد خیّر، برای ۹۰ خانواده نیازمند در ناحیه سیزدهم شهر کابل، مواد غذایی و لباس توزیع کردند. 

۸۶: صدها فعال حقوق زن کارزار اعتراضی نسبت به افزایش بازداشت فعالان حقوق زن را راه‌اندازی کرده‌اند. این زنان با هشتگ «#StandWithWomenInAfghanistan»، خواهان ایستادگی جهانی علیه خشونت‌های طالبان در برابر زنان شدند. 

۸۷: طالبان یک زن و مرد را در بدخشان سنگ‌سار کردند. رسانه‌های خارجی به نقل از مقام‌های محلی طالبان، گزارش داده اند که یک زن و مرد در ولایت بدخشان به دلیل داشتن رابطه‌ی نامشروع از سوی این گروه سنگ‌سار شدند. 

۸۸:  افراد در پی تیر اندازی بر یک ریگشا در کندهار دو زن را کشته و زخمی کرد. 

۸۹: سه دختر جوان در هرات، نمایشگاه نقاشی را تحت نام “شور نو” به هدف تشویق دختران برای داشتن یک آینده‌ی بهتر راه اندازه کردند.
۹۰: طالبان چهار زن را در  شهر پلخمری بغلان به دلیل نداشتن محرم، شلاق زدند. 

۹۱: رسانه های ترکی گزارش دادند که یک دختر شانزده ساله‌ی افغانستانی به اسم آزا، پس از هفت ماه مهاجرت در پیاده روی از مرز های افغانستان و ایران و سپس با گذشتن از مرز ترکیه وارد این کشور شده است.
۹۲: طالبان با هجوم بر یک خانه امن چهل تن را به شمول ۲۹ زن معترض بازداشت کردند.
۹۳: طالبان مدتی پس از انکار دست داشتن در بازداشت زنان معترض، اعتراف اجباری زنان معترض را منتشر کردند. 

۹۲: جنبش حرکت خود جوش زنان مبارز افغانستان در یک اعلامیه‌ای از اعترافات زنان انتقاد کرده و گفته است که طالبان زنان را مجبور به اعتراف اجباری کرده است.
این اعترافات که به شکل ویدیو از سوی وزارت داخله طالبان منتشر شده بود نشان می‌داد که زنان معترض در بند طالبان از اشتراک در اعتراضات علیه طالبان پشیمان هستند. 

۹۳:  پوهنتون‌های دولتی در ولایات سرد سیر افغانستان با حضور دختران آغاز شد. 

۹۴: ظریفه غفاری شهردار پیشین میدان وردک به تاریخ ۲۷ فبروری دوباره به افغانستان برگشت.
او با نوشتن متن طولانی و نشر یک عکس در کنار قبر پدرش نوشته است با شدت گرفتن جنگ در اوکراین او تصمیم گرفت به افغانستان برگردد. اما مدتی پس از آن دوباره از کشور خارج شد. 

۹۵: وحیده امیری، فعال زنان به تاریخ ۲۷ فبروری از بند طالبان آزاد شد. وحیده امیری پس از تسلط طالبان، در اعتراض به محدودیت‌های اعمالی طالبان به زنان افغانستان تظاهرات‌هایی در کابل به راه انداخت و در رسانه‌ها نیز صدای دفاع از حقوق و مشارکت سیاسی زنان بود. 

۹۶: دیده‌بان حقوق بشر از عملیات جستجوی خانه به خانه طالبان و هم‌چنین وضع محدودیت‌های تازه علیه زنان انتقاد کرده و گفته که نیروهای طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند. این سازمان از جامعه جهانی خواسته که جنگ در اوکراین نباید جنایات طالبان را به فراموشی بسپارد. 

۹۷: وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تمامی وزارت‌ها و ادارات مستقل در حکومت سرپرست این گروه هدایت داد تا پس از این مراجعین زن بدون محرم را نپذیرند. 

۹۸: رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغانستان گفت که حکومت سرپرست طالبان باید از استعداد زنان و دختران برای حرکت به سوی ثبات و آینده‌ای که شایسته‌ی آن است، استفاده کند.
۹۹:زهرا جویا بنیانگذار رسانه‌ی رخشانه در افغانستان جز ۱۲ زن سال مجله تایم انتخاب شد. 

۹۹: دو دختر جوان به‌گونه‌ی مرموز در بلخ کشته شدند
و اجسادشان در نزدیکی تنگی شادیان شهر مزارشریف انداخته شده بود. انگیزه‌ی این قتل مشخص نشد اما خانواده‌ی این دختران تاکید داشتند که آنان توسط طالبان کشته شده اند. 

۱۰۰: پنج عضو یک خانواده به‌شمول‌ سه کودک در هرات به گونه‌ی وحشیانه سر بریده شدند. 

۱۰۱: قتل مرموز یک دختر جوان در غرب کابل؛ جسد از میان زباله‌ها یافت شد.
مردم محل جسد یک دختر را از کوچه‌ی مکتب خصوصی تکامل با دستان بسته پیدا کردند که بر او تجاوز جنسی شده بود.
۱۰۲: دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که طالبان سانسور و خشونت گسترده‌ای را علیه رسانه‌های محلی در مراکز ولایت‌ها و ولسوالی‌های‌ دوردست افغانستان اعمال کرده‌اند.
این نهاد گفت که وضعیت روزنامه‌نگاران به‌ویژه زنان خبرنگار، در خارج از کابل بسیار بدتر از داخل پایتخت است.این نهاد همچنان اعضای محلی طالبان را متهم به تهدید، بازداشت و ضرب‌وشتم خبرنگاران کرد. 

۱۰۳:دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ای به‌ مناسبت هشتم مارچ یا روز جهانی همسبتگی زنان، وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفت که حقوق آنها و دست‌رسی‌شان به فرصت‌ها به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.
۱۰۴: صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) اعلام‌کرد که افغانستان بلندترین آمار مرگ‌ومیر مادران در آسیا را دارد. به گفته‌ی این نهاد، در هر دو ساعت یک زن در افغانستان به‌دلیل عوارض زایمان و بارداری جان می‌دهند. 

۱۰۵:سازمان عفو بین‌الملل در پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفت که جهان درحالی این روز را گرامی‌ می‌دارد که زنان و دختران افغانستان نمی‌توانند به‌طور کامل از حقوق انسانی خود استفاده کنند و در عوض، آنان با ظلم طالبان روبه‌رو اند.
۱۰۶:هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در پیامی به مناسبت هشتم مارچ سرعت از بین‌رفتن حقوق زنان در افغانستان را هشداری برای زنان در سراسر جهان خواند و گفت که این شکنندگی پیشرفت برابری را نشان می‌دهد. 

۱۰۷: مک‌کری، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان گفت که امنیت و رفاه افغانستان در گروی فراهم‌ساختن فرصت‌ها برای زنان و دختران است تا آنان بتوانند در تمام بخش‌های جامعه به‌شمول تعلیم و کار حضور داشته باشند.
۱۰۸: همزمان با هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، شماری از زنان در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان در گفتگویی با رسانه ها گفتند که به قدرت‌رسیدن طالبان زندگی‌شان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. این زنان می‌گویند که این چالش‌ها سبب شده تا روز جهانی همبستگی زنان از یادشان برود. 

۱۰۹:کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران اعلام کرد که یک هزار خبرنگار زن پس از تسلط طالبان بیکار شدند. 

۱۱۰:مسئولان امنیتی طالبان در ولایت بادغیس اعلام کرد که یک زن ۲۵ ساله در شهر قلعه‌نو، مرکز این ولایت با شلیک گلوله خودکشی کرده است. 

۱۱۱: اتحادیه اروپا اعلام کرد در مواجهه با بحران اقتصادی به زنان افغانستان اجازه‌ی کار داده شود.
۱۱۲:در پی گیرماندن مسافران در شاهراه غور-کابل؛ یک زن بیمار جان باخت. 

۱۱۳:از شدت فقر و بیکاری؛ مردی در فاریاب دختر ۱۰ ساله‌اش را به فروش گذاشت. 

۱۱۴:میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد – حقوق زنان افغانستان، اعلام کرد که برای این‌که افغانستان سرانجام به صلح و پیشرفت و دست یابد، زنان این کشور باید عوامل فعال برای تغییر باشند و به آنان فرصت داده شود تا روندهای صلح‌سازی، بشردوستانه و انکشاف را رهبری کنند.
۱۱۵: توماس نیکلاسون، نماینده‌‌ی ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان یک‌بار دیگر بر سهم‌گیری و نقش زنان افغانستان در مسایل مربوط به این کشور تأکید کرد و گفت که زنان باید اجازه‌ی نمایندگی از خود را داشته باشند. 

۱۱۶:سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که زنان و دختران افغانستان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، تحت حاکمیت طالبان در معرض خطر جدی قرار دارند، اما هنوز تسلیم نشده‌اند. 

۱۱۷: منابع محلی طالبان در ارزگان اعلام کرد  که در نتیجه‌ی انفجاری دریک خانه‌ی مسکونی در مربوطات شهر ترینکوت، مرکز این ولایت، دو زن و یک کودک زخمی شدند‌. 

۱۱۸:یک مرد و زن به‌اتهام داشتن رابطه‌ی نامشروع در روستای لعل سرخ ولسوالی تیوره‌ی ولایت غور به قتل رسیدند. قاتل از بستگان این زن بوده‌است. 

۱۱۹:یک مرد در بادغیس خانمش را با شلیک گلوله کشت. انگیزه‌ی این قتل مشخص نشد و جسد قربانی از خانه اش توسط مردم محل کشف شد. 

۱۲۰:حزب موج تحول افغانستان به‌رهبری فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان، خواستار بازگشت زنان به کار شدند و تاکید کردند که کار حق زنان است. 

۱۲۱:دیدبان حقوق بشر خواستار لغو ممنوعیت سفر زنان بدون محرم از سوی طالبان شد.
همزمان با سفر فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کابل هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر خواستار لغو محدودیت طالبان بر سفر خارجی زنان شد.
۱۲۲:
شماری از فعالان زن در ولایت بامیان در کنار تندیس تخریب‌شده‌ی بودا، مراسمی را برای گرامی‌داشت از هشتم مارچ یا روز جهانی همبستگی زنان برگزار کردند و تاکید کردند که تسلیم هیچ نوع ظلم و تبعیض نمی‌شوند. 

۱۲۳:صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) با هشدار درباره‌ی بحران بشری افغانستان گفت که زنان و دختران سنگین‌ترین بهای این بحران را می‌پردازند. 

۱۲۴:دختر ده ساله‌ی فاریابی هشت روز پس از فروش، به خانواده‌اش برگردانده شد.
هشت روز پس از فروش یک دختر ده ساله در فاریاب،  این دختر به کمک مالی مؤسسه معاونت و پیشرفت زنان و هماهنگی سه خبرنگار محلی فاریاب، دوباره به خانواده‌اش تسلیم داده شد. 

۱۲۵:جسد یک زن با دستان بسته در شهر قندهار پیدا شد. 

۱۲۶:طالبان تندیس یک زن را از مقابل دانشکده هنرهای دانشگاه کابل برداشتند.
۱۲۷: مکاتب دخترانه بازگشایی نشده بسته شد.
وزارت معارف طالبان در اطلاعیه‌‌ای گفت که تمام مکاتب دخترانه (متوسطه و لیسه) الی امر ثانی بسته خواهد بود.
در این اطلاعیه آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه آغاز خواهد شد. 

۱۲۸:سازمان ملل از تصمیم طالبان برای بسته‌ماندن مکاتب دخترانه ابراز تأسف کرد.
۱۲۹:نزدیکان ملا برادر اعلام کرد که مسدودماندن مکاتب دخترانه، توجیه شرعی و عرفی ندارد.
۱۳۰:
در پی تعطیلی مکاتب دخترانه توماس وِست تصمیم طالبان را خیانت به مردم افغانستان خواند.
۱۳۱:یونیسف در یک بیانیه‌ای اعلام کرد که دختران در افغانستان باید بدون تأخیر به مکتب برگردند
۱۳۲: تعدادی از دانش‌آموزان در اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر مسدودماندن مکاتب دخترانه، در کابل گردهمایی اعتراضی برگزار کرده‌اند.

۱۳۳:یک دختر جوان در غرب کابل خودش را از یک ساختمان تجارتی پایین انداخت و جان باخت. 

۱۳۴:یک جسد از مربوطات ناحیه ششم شهرک امید سبز در  پایتخت پیدا شد گفته می‌شود این جسد یک دختر جوان بوده که به‌گونه‌ی مرموز به قتل رسیده بود. 

۱۳۵:وزیران خارجه زن در ۱۶ کشور: طالبان تصمیم‌ خود درباره‌ی بستن مکاتب دخترانه را لغو کنند 

۱۳۶: در پی بستن مکاتب دخترانه، مذاکرات امریکا با طالبان لغو شد
۱۳۷ :ده عضو شورای امنیت سازمان ملل به طالبان: تمام دختران باید به مکتب بروند 

۱۳۸: دانش‌آموزان و آموزگاران در اعتراض به بسته شدن مکاتب دخترانه گردهمایی اعتراضی برگزار کردند.
آنان در راهپیمایی‌ شان خواستار بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم شدند
۱۳۹ :اتحادیه‌ی مدنی و فرهنگی صلصال در اعتراض به بستن مکاتب متوسطه و لیسه به‌روی دختران در افغانستان، از جامعه‌ی جهانی خواست که به طالبان اعتماد نکند و علیه این گروه تحریم‌های سیاسی و فشارهای دیپلماتیک وضع کند.
۱۴۰:
رهبر تیم دختران ربات‌ساز افغانستان برنده جایزه‌ی انجمن دوحه شد
رویا محبوب، رهبر تیم دختران ربات‌ساز افغانستان، برنده جایزه‌ی سالانه انجمن دوحه (دوحه فرم) شد.
۱۴۱:دبیر کل سازمان ملل: از هر سه زن در جهان یک زن خشونت را تجربه کرده است 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که از هر سه زن در سراسر جهان یک نفر به‌طور مستقیم خشونت را تجربه کرده است. 

۱۴۲ :عفو بین‌الملل: حقوق زنان و دختران خط سرخ جامعه جهانی در مذاکره با طالبان باشد
۱۴۳:دختری که در روز عروسی‌اش فرار کرده بود با یک پسر در جلال آباد از سوی طالبان  بازداشت شد
این  دختر اعتراف کرده است که در روز عروسی‌اش با این پسر فرار کرده است.
۱۴۴:اتحادیه‌ی اروپا خواستار بازگشایی فوری مکاتب دخترانه در افغانستان شد
اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن تصمیم طالبان درباره‌ی تعطیلی مکاتب دخترانه را محکوم کرده‌اند. 

۱۴۵:افراد ناشناس در غرب کابل یک زن را در خانه‌اش کُشتند.
این‌رویداد در شهرک جاغوری ها‌ی منطقه دشت برچی از مربوطات ناحیه‌ی سیزدهم‌شهرکابل رخ داد.
۱۴۶ :چهار پروژه‌ی بانک جهانی به ارزش ۶۰۰ میلیون دالر در افغانستان در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، متوقف شد.
۱۴۷: دیدبان حقوق بشر خواستار پایان معافیت سفر مقام‌های طالبان شد.
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفت که کشورها در واکنش به اقدامات اخیر طالبان از جمله بستن مکاتب دخترانه، خواستار پایان معافیت سفر مقام‌های این گروه شوند.
۱۴۸:ایران و پاکستان: محروم‌کردن دختران از تحصیل توسط طالبان، ناامیدکننده است
۱۴۹:جنبش زنان برای عدالت و آزادی در اعتراض به مسدود ساختن مکاتب دخترانه توسط طالبان گفتند که محروم‌کردن دختران از آموزش با هیچ منطقی سازگار نیست.
تهیه شده در خبرگزاری زنان افغانستان