بیش از ۵۵۰ روز محرومیت از درس و خانه نشینی دختران در افغانستان
بیش از ۵۵۰ روز محرومیت از درس و خانه نشینی دختران در افغانستان
یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته است، دخترانی‌ که آموزش می‌بینند، کم‌تر احتمال دارد در سنین پایین ازدواج کنند، آنان می‌توانند زندگی سالم و پرباری داشته باشند.

بیش از ۵۵۰ روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از رفتن به مکتب محروم شده اند و همچنان چندی پیش وزارت تحصیلات عالی با نشر مکتوبی زنان و دختران را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تا امر ثانی منع کرده و در آغاز سال جاری فقط برای پسران اجازه داده شد تا دوباره به دانشگاه‌ها حاضر شوند.

منع شدن دختران افغانستانی از آموزش همواره با واکنش‌های ملی و بین المللی مواجه شده است.

یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته است، دخترانی‌ که آموزش می‌بینند، کم‌تر احتمال دارد در سنین پایین ازدواج کنند، آنان می‌توانند زندگی سالم و پرباری داشته باشند و سرمایه‌گذاری برای آموزش دختران، جوامع، کشورها و کل جهان را می‌تواند متحول بسازد.

این سازمان در ادامه گفته است که آموزش دختران چیزی فراتر از دسترسی آن‌ها به مکتب است. آنان باید در اماکن اکادمیک و آموزشی احساس امنیت کنند و در موضوعات و مشاغلی که برای آینده‌ی خود انتخاب می‌کنند، حمایت شوند.

این در حالی‌ست که دختران در افغانستان فقط می‌توانند تا صنف ششم درس بخوانند و از لحاظ امکانات، مکاتبی که در ولسوالی‌ها و قریه‌های دور دست وجود دارد با کمترین امکانات آموزشی فعالیت دارند. همچنان گفته می‌شود شماری از دخترانی که از آموزش باز مانده اند به دلیل رسم رواج خانواده‌های شان تن به ازدواج داده اند.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیوند به اهمیت آموزش و پرورش دختران
در توییتی نوشته است که ۱۲۹ میلیون دختر در سراسر جهان از آموزش بازمانده‌اند و محروم‌ماندن دختران از مکتب غیرقابل توجیه می‌باشد.

فقر، ازدواج زیرسن و خشونت مبتنی بر جنسیت از جمله دلایل مهم منع آموزش دختران می‌باشند و این در حالی‌ست که دختران در افغانستان همواره با این چالش‌ها رو به رو بوده و تا هنوز از دوباره شروع شدن دانشگاه‌ها و مکاتب به روی دختران هیچ اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری زنان افغان

  • نویسنده : حمزه حسيني
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغان