خاطره امید تنها بانوی حکاک و تلاش وی برای زنده نگه‌داشتن این هنر در هرات
خاطره امید تنها بانوی حکاک و تلاش وی برای زنده نگه‌داشتن این هنر در هرات

خبرگزاری زنان افغان: حکاکی یکی از هنرهای اصیل ولایت هرات می‌باشد که با تاریخ درخشانش در افغانستان حالا با رکود مواجه می‌باشد اما خاطره امید تنها بانوی حکاک در هرات است که با شرایط فعلی سعی در زنده نگهداشتن این هنر دارد. خاطره امید‌ می‌گوید‌‌، در حالی که هنر حکاکی در افغانستان با خطر رکود […]

خبرگزاری زنان افغان: حکاکی یکی از هنرهای اصیل ولایت هرات می‌باشد که با تاریخ درخشانش در افغانستان حالا با رکود مواجه می‌باشد اما خاطره امید تنها بانوی حکاک در هرات است که با شرایط فعلی سعی در زنده نگهداشتن این هنر دارد.

خاطره امید‌ می‌گوید‌‌، در حالی که هنر حکاکی در افغانستان با خطر رکود رو به رو است اما باز هم با وجود تمام محدودیت‌ها و چالش‌ها، توانسته است این هنر را در هرات زنده نگه دارد.

وی در قلعه اختیارالدین(ارگ) هرات یک کارگاه داشته و در آن‌جا مصروف پیش برد هنرش می‌باشد.

او می‌گوید:«در گذشته برخی از رستورانت ها و خانه‌های که اعمار می‌شد، از این هنر استفاده می‌کردند، اما متاسفانه اکنون یک سری مشکلات پیش امده است در این قسمت ولی با آن هم ما کوشش می‌کنیم ناامید نمی‌شویم».

در همین حال، نعیم الحق حقانی ریس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که آنان حامی قوی برای حفظ و مراقبت داشته های فرهنگی بوده و در هرات ریاست اطلاعات و فرهنگ در کنار حکاکان خواهد بود و آن‌چه که به ریاست آنان مربوط شود برای ماندگاری و کار های انگیزیشی دریغ نخواهند کرد.

اما این در حالی‌ست که پیشینه تاریخی هنر حکاکی بر می‌گردد به خود افغانستان اما حالا رو به فراموشی بود و مردم کمتر به این هنر توجه دارند.

شماری از کارشناسان تاریخی می‌گویند که هنر حکاکی در زمان تیموریان انکشاف یافته و پیش از کشف خط قدامت دارد که در گذشته با بجا گذاشتن اثار جنگی می‌توان این صنعت دیرینه را شناخت و همچنان این هنر، میراث دوره‌ی تیموریان است و اگر از آن محافظت نگردد، به رکود مواجه خواهد شد.

هنر حکاکی‌ شامل کندن‌کاری روی چوب و فلز بوده و مجسمه سازی و پیکرتراشی نیز جزی از بخش‌های این است که روی چوب‌های درخت چهارمغز، اناب، چنار، روی سنگ و فلز حک می‌شوند اما از چندی به این سو با خطر رکود رو به رو شده است.