دختران دانش‌آموز در هرات نتوانستند فورم اشتراک در آزمون کانکور را دریافت کنند
دختران دانش‌آموز در هرات نتوانستند فورم اشتراک در آزمون کانکور را دریافت کنند

شماری از دختران فارغ صنف دوازده در هرات که برای آزمون کانکور آماده‌گی می‌گرفتند، اکنون نگران اجازه نیافتن شان در این آزمون هستند. بعد از نشر اطلاعیه ریاست معارف هرات که در آن گفته شده بود دانش‌آموزان دختران نیز در کنار دانش‌آموزان پسر می‌توانند فورم اشتراک آموزن کانکور را دریافت کنند، اکنون تنها برای پسران […]

شماری از دختران فارغ صنف دوازده در هرات که برای آزمون کانکور آماده‌گی می‌گرفتند، اکنون نگران اجازه نیافتن شان در این آزمون هستند.

بعد از نشر اطلاعیه ریاست معارف هرات که در آن گفته شده بود دانش‌آموزان دختران نیز در کنار دانش‌آموزان پسر می‌توانند فورم اشتراک آموزن کانکور را دریافت کنند، اکنون تنها برای پسران فورم اشتراک در این آزمون توزیع شده و اما تعدادی از دختران می‌گویند که برای آنان گفته شده است تا امر ثانی منتظر بمانند.

سمیرا الکوزی، یک تن از فارغین صنف دوازده در هرات می‌گوید:« با صنفی‌هایم رفتم‌ که فورم ثبت‌نام کانکور بگیرم اما برای ما گفته شد که فقط برای پسران فورم توزیع می‌شود و شما باید تا اطلاع بعدی منتظر بمانید که بخاطر اشتراک شما چی تصمیمی گرفته خواهد شد».

وی می‌گوید دو سال است که بخاطر آموزن کانکور آماده‌گی می‌گیرد اما محدودیت‌های وضع شده امید و انگیزه درس خواندن را از او گرفته است و از مسؤولین می‌خواهد تا توجه اساسی در قسمت ادامه یافتن تحصیل دختران داشته باشند.

در همین حال مرسل رضایی، کسی که از ولسوالی شیندند ولایت هرات بخاطر ادامه تحصیل همراه با فامیل خود چند سال پیش به مرکز شهر آمده بود می‌گوید:«‌وقتی‌که تازه به مرکز شهر آمده بودیم وضعیت اقتصادی خوبی نداشتیم پدرم قرض می‌کرد بخاطر تحصیل ما که بعدا وارد دانشگاه شویم اما حالا متاسفانه بخاطر دختر بودن حق اشتراک در آموزن کانکور را ندارم و این برایم بسیار دردناک است».

میترا زمانی، یک تن از روانشناسان در هرات می‌گوید که افزایش محدودیت‌های تحصیلی، کاری و اجتماعی در برابر زنان و دختران می‌تواند اختلال‌های روحی و روانی شدیدی را برای آنان به وجود بیاورد، زمانی که نیمه‌ پیکر جامعه سلامت روحی و روانی نداشته باشند، ساختن یک جامعه‌ی سالم دشوار خواهد بود.

بعد از سقوط جمهوریت و روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دختران از رفتن به مکتب منع شدند و چندی بعد، دروازه‌های دانشگاه‌ها نیز به روی دختران بسته شد. اکنون دانش‌آموزان دختر که از صنف دوازده فارغ شده اند نگران این هستند که حق اشتراک در آزمون کانکور را دریافت خواهند کرد یا خیر.

خبرگزاری زنان افغان