روزشمار زنان افغانستان در نوامبر ۲۰۲۲
روزشمار زنان افغانستان در نوامبر ۲۰۲۲

۱: نیروهای طالبان در روستای سیوک شیبر از مربوطات شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی با هجوم شبانه بر یک خانه،  ۱۱ تن از غیر نظامیان به شمول ۴ کودک و یک زن را کشتند و ۶ نفر را زخمی کرده  و ۶ تن دیگر را بازداشت کردند. ۲: رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور […]

۱: نیروهای طالبان در روستای سیوک شیبر از مربوطات شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی با هجوم شبانه بر یک خانه،  ۱۱ تن از غیر نظامیان به شمول ۴ کودک و یک زن را کشتند و ۶ نفر را زخمی کرده  و ۶ تن دیگر را بازداشت کردند.

۲: رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان از اعتراضات مدنی زنان علیه طالبان ستایش کرده و زنان معترض را قهرمانان واقعی خواند.
۳: یک دختر جوان به اسم حبیبه رحیمی در شهر مزار شریف از سوی دزدان مسلح به قتل رسید.

۴: ماموران امر به معروف و نهی از منکرطالبان در بدخشان اعلام  مردند که برای اصلاح افکار زنان باید مدارس دینی ساخته شود.

۵: سازمان عفو بین‌الملل اظهار کرد که طالبان پس از تسلط بر افغانستان دوره‌ی جدیدی از نقض حقوق بشر را آغاز کرده و این کشور در آستانه‌ی ویرانی غیرقابل بازگشت قرار دارد.

۶: سازمان ملل در واکنش به تشدید محدودیت ها علیه زنان و دختران در افغانستان گفت که نقض حقوق زنان توسط طالبان ممکن به جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

۷:جسد یک دختر ۱۳ ساله با آثار تجاوز جنسی و ضرب‌وشتمدر شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب کشف شد. این دختر نیلوفر ناک داشت و چهار روز قبل از مشف جسدش، ناپدید شده بود.

۸: زنان معترض به مناسبت کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که زنان و دختران افغانستان از خشونت‌ها به گلو رسیده‌‌اند.
این زنان خطاب به جامعه جهانی وسایر سازمان های حقوق بشری گفتند که به این ستم تاریخی پایان بدهید و بگذارید زنان کار کنند و دختران به مکتب بروند.

۹: طالبان در  ایبک ولایت سمنگان یک دختر و سه پسر را به اتهام فرار از منزل بازداشت کردند.

۱۰: یک زن در ولسوالی گوسفندی ولایت سرپل از سوی شوهرش با ضربات چاقو به قتل رسید.

۱۱: اداره مخابرات و تکنولوژی طالبان در ارزگان طی مکتوبی به شرکت‌های مخابراتی در این ولایت دستور داد که از فروش سیمکارت به زنان خودداری کنند.

۱۲: رینا امیری نماینده ویژه امریکا درامور زنان افغانستان در واکنش به حذف زنان از سیستم عدلی و قضایی گفت که قاضی‌ها و وکلای زن مجبور هستند برای تامین غذای فرزندان خود گدایی کنند.

۱۳: دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد  یا اوچا در پیوند به محرومیت کار زنان اعلام کرد که سازمان ملل و شرکای آن بر روی ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای توانمند‌سازی مالی زنان در افغانستان کار می‌کنند.

۱۴: طالبان ۳ زن و ۹ مرد را به اتهامات دزدی، لواطت و رابطه جنسی خارج از ازدواج در استدیوم ورزشی در لوگر  شلاق زدند.

۱۵: سازمان ملل به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان اعلام کرد که از هر سه زن در جهان، دو زن خشونت مبتنی بر جنسیت را تجربه می‌کنند. این سازمان گفت که زنان و دختران در زمان بحران‌ها و درگیری‌ها بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

۱۶: دختران بدخشان در یک گردهمایی اعتراضی اظهار کردند که سکوت مرگ‌بار مردان در برابر محرومیت دختران از آموزش شرم‌آور است.

۱۷:  در ولایت فاریاب یک زن در خانه‌اش با شلیک گلوله به قتل رسید و یک زن دیگر با خوردن داروی سمی خودکشی کرد.

۱۸: طالبان در مسجد جامع شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، هشت زن و هشت مرد را  به اتهامات زنا، دزدی و فرار از منزل پس از ادای نماز در ملاء عام شلاق زدند.

۱۹: ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولاین هرات، حمام‌ها و باشگاه‌های ورزشی زنان را مسدود کردند.

۲۰: طالبان در بامیان، یک دختر و پسر جوان را که از کابل به بامیان برای تفریح رفته بودند، به اتهام رابطه جنسی خارج از ازدواج  در ورزشگاه «شهید وحدت ملی» در مقابل مجسمه‌های بودا و در ملاعام شلاق زدند.

۲۱:  یک فرد مسلح درلغمان، یک زن ومرد را در جشن عروسی شان به ضرب گلوله کشت.

۲۲:  سازمان اوچا اعلام کرد که افغانستان بدترین کشور برای کارمندان زن نهادهای بشردوستانه است.

۲۳: یک  زن در ولسوالی حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا از سوی برادرزاده شوهرش به قتل رسید.

۲۴: اتحادیه اروپا محدودیت‌های زنان برای رفتن در پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های زنانه را شدیدا محکوم کرده و آن را در تضاد با تعهدات این گروه در مذاکرات دوحه خواند.

۲۵: یک  دختر جوان در ولسوالی خان چهارباغ ولایت فاریاب خودش را حلق‌آویز کرد. این دختر زرغونهدنام داشت و هجده ساله بود.

۲۶: زنان معترض در یک اقدام دادخواهانه در اعتراض به نقض گسترده‌ حقوق زنان و دختران از سوی طالبان، صد نامه از وضعیت زندگی صد زن تحت حاکمیت طالبان را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند.

۲۷:  در میمنن مرکز ولایت فاریاب، یک دختر شش ساله هنگام بازی با تفنگ‌چه‌ی پدرش به‌صورت اشتباهی به سینه‌ی خود شلیک کرده و جان باخت.

۲۸: اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر طالبان در فاریاب زنان را از رفتن به حمام‌های زنانه، ورزشگاه‌ها و پارک‌ها منع کرد.

۲۹: سازمان روزنه امید یکی از جنبش های اعتراضی ضد طالبان، از چهلمین روز حمله‌ی مرگ‌بار بر مرکز آموزشی کاج یادبود به عمل آورده و خواستار شناسایی و مجازات عاملان این رویداد شدند.

۳۰:  دربامیان یک دختر ۲۰ ساله به‌نام هاجر خود را حلق‌آویز کرده و جان باخت.
۳۱: فرح پوپلزی یکی از زنان معترض همراه با پدرش از سوی استخبارات طالبان دستگیر و زندانی شد.

۳۲: یونیسف کارگاه آموزشی فن و حرفه برای دختران محروم از آموزش راه‌اندازی کرد.

۳۳: حامد کرزی رییس جمهور‌ وقت افغانستان اعلام کرد که بیش از یک هزار مهاجر افغانستان به شمول زنان و کودکان در پاکستان زندانی اند.

۳۴: جسد یک زن جوان در مرکز شهر ولایت سرپل کشف شد.
۳۵: دختری جوان به اسم حنیفه در ولسوالی لعل و سرجنگل  ولایت غورا خودش را حلق‌آویز کرده و به زندگی‌اش پایان داد.

۳۶: جسد یک زن در حالی که یک سنگ بزرگ بر روی آن گذاشته شده بود، در ساحه شهرک حاجی نبی کشف شد. این زن از ولایت دایکندی بود و از سوی شوهرش به قتل رسیده بود.

۳۷: مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که  طی یک سال حاکمیت طالبان ۵ خبرنگار زن و ۳ خبرنگار مرد کشته شدند.

۳۸: نصیر احمد فایق نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در یک نشستی اذعان کرد که طالبان با واژگون کردن دست‌آوردهای دو دهه گذشته، افغانستان را به بدترین مکان در جهان برای زنان و دختران مبدل کرده است‌.

۳۹: ماموران امر به معروف طالبان به دکان‌داران شهر مزار دستور داد که با زنانی که روبند و چادری ندارند خرید و فروش نکنند.

۴۰:  یک زن جوان در  شهر میمنه ولایت فاریاب با خوردن مرگ موش خودکشی کرد.

۴۱: یک دختر جوان در ولسوالی جبل السراج ولایت پروان خود را حلق‌آویز کرد.

تهیه شده در خبرگزاری زنان افغانستان
منبع: خبرگزاری زنان افغانستان و رسانه های محلی و ملی