روزشمار زنان در ماه اپریل ۲۰۲۳
روزشمار زنان در ماه اپریل ۲۰۲۳

۱: در اثر انفجار یک بمب دستی در ولسوالی قوش‌تپه‌ی ولای جوزجان دو کودک دختر جان باخته و چهار کودک دیگر زخم برداشته‌اند. ۲: افراد ناشناس یک کودک ۵ ساله را در روستای قصابان از مربوطات مرکز ولایت کاپیسا کشته و جسدش را آتش زدند. ۳: آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که […]

۱: در اثر انفجار یک بمب دستی در ولسوالی قوش‌تپه‌ی ولای جوزجان دو کودک دختر جان باخته و چهار کودک دیگر زخم برداشته‌اند.

۲: افراد ناشناس یک کودک ۵ ساله را در روستای قصابان از مربوطات مرکز ولایت کاپیسا کشته و جسدش را آتش زدند.

۳: آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که زنان هنگام بروز بحران‌ها، قربانیان اصلی خشونت‌های مبتنی بر جنسیت هستند. وی خواستار حمایت از حقوق زنان ودختران افغانستان باشد.

۴: کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که طالبان فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر و زنان معترض را بدون هیچ جرمی بازداشت کرده و از سرنوشت شان کسی مطلع نیستند.

۵: یک مکتب دخترانه در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب آتش زده شد وحداقل  هشت صنف درسی آن در آتش سوخت.

۶: افراد مسلح ناشناس یک کودک را در ولسوالی سیغان ولایت بامیان به قتل رساندند. این کودک ۱۴ ساله بود و شمس‌الحق نام داشت.

۷: انفجار سرگلوله‌ی راکت در ننگرهار، جان یک دختر را گرفت.

۸: ماموران امربه معروف و نهی ازمنکر طالبان در ولایت هرات، خانواده‌ها را از رفتن به رستورانت‌ها منع کردند. این ماموران به رستورانت داران هرات هشدار دادند که به زنان تنها و بدون حجاب مدنظر طالبان نیز اجازه‌ی ورود ندهند.

 

۹: یک دختر پانزده ساله  در ولایت سرپل به دلیل ازدواج اجباری خودکشی کرد.

۱۰: آنتونیو گوتریش دبیر کل سازمان ملل متحد ممنوعیت کار زنان در دفتر سازمان ملل متحد در ننگرهار از سوی طالبان را محکوم کرد.

۱۱: دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یونام اعلام کرد که نهادهای وابسته به این سازمان، بدون کارمندان زن فعالیت کرده نمی‌توانند.
این سازمان از ممنوعیت حضور کارمندان زن نمایندگی سازمان ملل در ولایت ننگرهار از سوی طالبان ابراز نگرانی کرد.

 

۱۲: دو کودک در روستای کاریز ولسوالی گوسفندی ولایت سرپل با ضربات چوب و سنگ به‌گونه‌ی فجیع به قتل رسیدند.

۱۳: یک کودک در روستای بیش بله‌ی ولسوالی قیصار فاریاب به گونه‌ی مرموز به قتل رسید.

 

۱۴: مرضیه بابکرخیل یکی از قاضیان حکومت پیشین با راه اندازی یک کارزار در حمایت از زنان کارکند سابق در دستگاه عدلی و قضای اظهار کرد که همکاران‌اش در افغانستان، با تهدیدهای روزانه به مرگ و ترس از انتقام‌جویی‌های خشونت‌آمیز زندگی می‌کنند.

۱۵: دختران دانش‌آموز و اعضای جنبش اعتراضی شنبه‌های ارغوانی در ولایت بلخ در یک مکان سربسته گردهم آمدند و مخالفت خود را با نحوه‌ی پوشش اعلام شده برای دختران از سوی طالبان اعلام کردند.

۱۶: طالبان در پروان پس از قتل یک مرد، سه زن و هشت کودک را به جرم ارتباط با داعش دستگیر کردند.
۱۷: یک زن در کندهار از سوی شوهر معتاد به مواد مخدر با طناب دار اعدام شد.

۱۸: یک گروه شش نفری آدم ربا یک کودک را از نزدیکی خانه‌اش ربودند و با وجود دریافت پول از طرف خانواده‌ی کودک، او را به طرز فجیعی به قتل رسانده‌اند. این کودک سید اکرم نام داشت و ۱۲ ساله بود.

۱۹: جاپان خواستار لغو ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل شد.

تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در کابل در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان خواستار لغو ممنوعیت کار زنان ازسوی گروه طالبان شد و بر حمایت از حقوق زنان و دختران در افغانستان تاکید کرد.

۲۰:  ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان را موضوع ارزشی، داخلی و فرهنگی افغانستان خوانده و گفت بدنبال ایجاد موانع برای سازمان ملل نیستند‌

۲۱: ائتلاف جنبش های اعتراضی زنان افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که طالبان حقوق اساسی زنان، به‌ویژه حق آموزش آن‌ها را وسیله‌ی معاملات خود با جامعه‌ی جهانی قرار داده‌اند.

۲۲: وزیران خارجه‌ی هفت اقتصاد برتر جهان(G7 ) در نشستی پیرامون افغانستان و آسیای مرکزی، محدودیت‌ها بر حقوق زنان در افغانستان از سوی طالبان را محکوم کردند.

۲۳: وزارت معارف طالبان طی مکتوبی دستور داد که تمامی پروژه‌های آموزشی در سطح ولسوالی‌های ولایات قندهار و هلمند تا «امر ثانی» متوقف شوند.

۲۴: محکمه استیناف طالبان در ولایت بلخ در یک جلسه با علمای اهل تشیع در این ولایت از آن‌ها خواستند که زنان و دختران اهل تشیع را به حجاب شرعی تشویق کنند.

۲۵: یک زن در  ولسوالی یکاولنگ نمبر ۲ بامیان با ضرب سنگ از سوی پسرش به قتل رسید.

۲۶:  جنبش زنان برای صلح و آزادی اعلام موجودیت کرد این حنبش در اولین برنامه اعتراضی شان اعلام کردند که  نیروهای طالبان از زمان تسلط بر افغانستان به قتل‌های فراقضایی نظامیان پیشین، زنان و افراد ملکی دست زده‌اند.

۲۷: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به توقف فعالیت‌های نهادهای آموزشی در قندهار و هلمند، از طالبان خواست که حقوق کودکان و جوانان کشور را به بازی نگیرند.

۲۸: زنان مهاجر افغانستانی در پاکستان به سخنان آمنه محمد واکنش نشان داده و اعلام کردند که زنان و دختران افغانستان تحت شکنجه‌ی طالبان قرار دارند.

۲۹:  جنبش اعتراضی همبستگی زنان افغانستان در واکنش به سخنان آمنه محمد معاون دبیرکل سازملل خطاب به این سازمان در یک برنامه‌ی اعتراضی گفتند که «زخم ما عمیق است، هم‌دست قاتلان ما نشوید.»

۳۰: ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در یک گردهمایی اعتراضی خواهان جلوگیری از مشروعیت بخشی به طالبان شده و تاکید کردند که  به رسمیت‌شناختن طالبان به مثابه‌ی حکم اعدام زنان و دختران است.

۳۱: ائتلاف جنبش‌های زنان افغانستان در یک تظاهرات خیابانی از آمنه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل خواستند که در مورد سخنانش در پیوند به نشست آنتونیو گوتریش با نماینده‌گان کشورها برای به «رسمیت‌شناختن طالبان» توضیح دهد.

۳۲: برنامه انکشافی سازمان ملل متحد UNDP اعلام کرد که وضع محدودیت‌ها بر حقوق زنان از سوی طالبان، فاجعه‌ی اقتصادی افغانستان را بدتر می‌کند.

۳۳: رینا امیری،نماینده ویژه‌ی ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان افغانستان اظهار کرد که عادی‌سازی روابط با طالبان، بدون رعایت حقوق بشری شهروندان این کشور از سوی طالبان امکان‌پذیز نیست.

۳۴: طالبان از قتل یک زن و خودکشی یک دختر در ولایت غور خبر دادند.
۳۵: رسانه رخشانه با نشر یک تصویری از عالیه عزیزی مدیر زندان زنانه‌ی هرات که ناپدید شده است اظهار کرد که او زنده و در نکاح یک فرمانده طالبان است.

۳۶: آنتونیو گوتریش دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار لغو سیاست‌های محدودکننده علیه زنان توسط طالبان درافغانستان شد.
۳۷: جنبش زنان تخار در یک گردهمایی اعتراضی اظهار کرد که به رسمیت‌شناختن طالبان به معنی انکار زنان از جامعه است.

۳۸: جنبش زنان عدالتخواه افغانستان در ولایت بغلان در یک حرکت اعتراضی تاکید کردند که حکومت مستبد طالبان نباید به رسمیت‌ شناخته شود. و از سازمان ملل متحد خواستند که با رسمیت دادن طالبان در افغانستان، سرنوشت زنان و دختران این کشور را در دستان این گروه زن‌ستیز نسپارند.

۳۹: اعضای جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در واکنش به سخنان آمنه محمد و میزبانی سازملل از نشست دوحه، در مورد به رسمیت‌شناختن طالبان در کابل دست به اعتراض خیابانی زدند و خواستار جلوگیری از مشروعیت بخشی به طالبان شدند.

۴۰: اداره‌ی امر به معروف طالبان در ولایت قندهار به تمامی ماموران این اداره دستور دادند که از رفتن دختران به مراکز صحی و قبرستان‌ها جلوگیری کنند.

۴۱: شماری از زنان مهاجر افغانستانی در اسلام‌آباد پاکستان طی یک گردهمایی اعتراضی خواستار لغو برگزاری نشست دوحه شدند.

۴۲: طالبان در بامیان سنگ تهداب یک مدرسه دینی را گذاشتند که از هزینه شخصی مردم برای زنان ساخته می‌شود.
۴۳: ماموران امر به معروف ونهی از منکر طالبان در ولایت کندهار باشندگان این ولایت را از برگزاری مراسم حنا بندان منع کردند.

تهیه شده در خبرگزاری زنان افغانستان
منبع: خبرگزاری زنان افغانستان و رسانه های محلی