روز شمار زنان در ماه می ۲۰۲۳ میلادی
روز شمار زنان در ماه می ۲۰۲۳ میلادی

۱: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دو روز قبل از میزبانی نشستی با حضور نمایندگان کشورها در  امور افغانستان در دوحه، گفت که طالبان باید تمام محدودیت‌های مربوط به حق کار زنان را لغو کنند. ۲: کمیسیون حقوق بشراز جامعه­ی جهانی خواست که در برابر روش‌های باج‌گیرانه‌ی طالبان کوتاه نیاید این کمیسیون اعلام کرد […]

۱: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دو روز قبل از میزبانی نشستی با حضور نمایندگان کشورها در  امور افغانستان در دوحه، گفت که طالبان باید تمام محدودیت‌های مربوط به حق کار زنان را لغو کنند.

۲: کمیسیون حقوق بشراز جامعه­ی جهانی خواست که در برابر روش‌های باج‌گیرانه‌ی طالبان کوتاه نیاید این کمیسیون اعلام کرد که طالبان از حقوق ‌بشری شهروندان، به‌ویژه زنان به‌عنوان ابزار فشار بر جامعه‌ی بین‌المللی به هدف به رسمیت‌شناختن و جذب حمایت‌های بشردوستانه استفاده می‌کنند.

۳: یک زن جوان در مربوطات شهر فیروزکوه، مرکزولایت غورتوسط یک عضو طالبان به قتل رسید.این زن زرمینه نام داشت و پس از رد درخواست جنسی یک عضو طالبان، با شلیک تفنگچه به قتل رسید.

۴: زنان معترض در شهر کابل در آستانه‌ی برگزاری نشست دوحه به خیابان‌های کابل برامدند و خواستار جلوگیری از مشروعیت بخشی به طالبان شدند.

۵: شماری از نهادهای مدنی و جنبش‌های اعتراضی زنان در یک نامه‌ سرگشاده به اشتراک‌کنندگان نشست دوحه گفتند که نگران چشم‌انداز این نشست هستند که مبادا دری را به‌روی به رسمیت‌شناختن طالبان باز کند

۶:در آستانه‌ی برگزاری نشست دوحه، گروهی از مهاجران اهل افغانستان، عمدتا زنان در اسلام آباد پاکستان در یک گردهمایی اعتراضی از سازمان ملل خواستند که از هر نوع بحث در خصوص به رسمیت‌شناختن طالبان خودداری کند

۷: کمیسیون حقوق بشر خواستار پاسخ‌گویی طالبان درباره‌ی قتل یک زن باردار در غور شد دو نفر از افراد مسلح طالبان در غور یک زن جوان حامله را به قتل رسانده بود این کمیسیون گفت که سخن‌گویان و رهبران طالبان باید درباره‌ی رویکردهای ظالمانه و ضد انسانی افراد خود پاسخ‌گو باشند.

۸: یک فرمانده طالبان در پنجشیر به اتهام تجاوز جنسی بر یک پولیس زن و انجام زنا بازداشت شد. این فرمانده طالبان متقی نام دارد و عضو کمیسیون نظامی این گروه در پنجشیر بود.

۹: آزمون ورودی انستیتوت‌های صحی با حضور داوطلبان دختر دربلخ برگزار شد.

در این آزمون بیش از سه هزار نفر اشتراک کردند و ۶۵ درصد آنان بانوان‌ بودند.

۱۰: سازمان جهانی صحت در افغانستان اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲میلادی دو کودک در پی ابتلا به بیماری فلج کودکان یا پولیو فلج شدند.

۱۱: رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان پس از پایان نشست دوحه اعلام کرد که اشتراک‌کنندگان نشست دوحه همه بر اهمیت حقوق زنان و دختران اتفاق نظر داشتند.

۱۲: یک نمایشگاه صنعتی پنج‌روزه برای حمایت از تولیدات داخلی در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ بدون حضور زنان برگذار شد.

۱۳: دادگاه عالی طالبان اعلام کرد که آنان درین دادگاه تاکنون ۱۷۵ حکم قصاص و ۳۷ حکم سنگسار صادر کرده‌اند.

۱۴: یک زن در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان با خوردن مرگ موش خودکشی کرد. این زن متأهل بوده و ۴۰ سال سن داشت وی هنگام انتقال به شفاخانه جان باخت.

۱۵:سفارت آلمان برای افغانستان اظهار کرد که طالبان به رسمیت شناخته نخواهند شد، مگر این‌که این گروه در مورد حقوق زنان، دولت فراگیر، دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و سایر موضوعات اقدام کند.

۱۶: جمعی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا به‌شمول مایک مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی این مجلس در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار مخالفت «قاطع» این سازمان با فرمان ممنوعیت کار زنان توسط طالبان شد.

۱۷: دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یونما در کابل اعلام کرد که به‌رغم ادامه‌ی ممنوعیت کار زنان برای دفاتر این سازمان در افغانستان، به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهد. این سازمان گفت که ما با وجود چالش‌ها، نمی‌توانیم از تعامل خارج شویم.

۱۸: متخصصان سازمان ملل متحد از جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر این سازمان پس از یک سفر به افغانستان در بیانیه‌ای گفت که زنان و دختران در این کشور با سرکوب سیستماتیک مواجه‌اند و طالبان با افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی حکومت می‌کنند.

۱۹: جسد یک دختر جوان که به ضرب چاقو به قتل رسیده بود از حوزه‌ی اول شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان کشف شد. این دختر حدود ۱۷ سال سن داشت و هویتش نامشخص بود.

۲۰:صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی، تأثیر مخرب ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان توسط طالبان را برجسته کرد.

۲۱: دفتر بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) به نقل از سخن‌گویان سازمان ملل گفت که منع کار زنان برای سازمان‌های غیردولتی اختلال فاجعه‌بار در روند کمک‌رسانی است.

۲۲:یک زن ۳۵ ساله توسط افراد ناشناس در جوزجان به قتل رسید.

۲۳: طالبان یک مرد و یک زن جوان را در ولسوالی جبل السراج پروان در ملاءعام شلاق زدند. این زن ومرد جوان به اتهام رابطه جنسی خارج از ازدواج بازداشت و سپس مجازات شدند.

۲۴: سازمان ملل متحد اعلام کرد که افغانستان در میان ۱۰ کشور با بالاترین مرگ‌ومیر مادران و نوزدان است .

۲۵: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که زنان و دختران در همه‌جا سزاوار زندگی باعزت و احترام هستند و نباید در برابر حملات بر حقوق آنان سکوت شود.

۲۶:

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در یک گردهمایی اعتراضی سازمان ملل متحد را به هم‌دستی با طالبان در آپارتاید جنسیتی متهم کرده و گفت که این سازمان بارها به فرمان‌های سرکوب‌گرانه‌ی طالبان تمکین کرده است.

۲۷: نهاد فریدم نو یا «Freedom Now» یک نهاد مدافع حقوق بشر مستقر در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده امریکا از سازمان ملل خواست که با اتخاذ موضع قاطع در برابر تبعیض‌های طالبان، از حقوق کارمندان زن خود دفاع کند.

۲۸: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که در حال گسترش صنف‌های آموزشی خود به ۲۱ هزار صنف در سراسر افغانستان است.

یونیسف گفت که ۴۶۶ صنف در بامیان ایجاد کرده و در این صنف‌ها ن۹هزار و ۴۹۹ کودک آموزش می‌بینند.

۲۹:جسد یک پرستار زن در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، درحالی که حلق‌آویز بوده پیدا شد.

این زن نازدانه نام داشته و دانش‌آموخته رشته‌ی پرستاری وکارمند رضاکار یک شفاخانه منطقه غجور جاغوری و فعال اجتماعی بود.

۳۰: یک زن جوان و یک دختر ۱۶ ساله در ولاین فاریاب خودکشی کردند

۳۱: محتسبان امر به معروف و نهی از منکر طالبان با حضور در جاده‌های شهر هرات، به بهانه­ی نپوشیدن حجاب کامل اسلامی به آزارواذیت زنان پرداخته و آنان را تهدید به پوشیدن پوشش مدنظر طالبانی کردند.

۳۲:در پی انفجار بالُن گاز در مرکز ولایت پروان یک دختر جوان جان باخته و مادرش زخمی شد.

۳۳: طالبان مدیر یک مکتب را درولسوالی بگرام ولایت پروان به‌دلیل انتقاد از بسته بودن مکاتب دخترانه بازداشت کردند فرد بازداشت‌شده لطف‌الله نام داشت و مدیر لیسه پسرانه عبدالستار شهید در روستای دولت‌شاهی ولسوالی بگرام بود.

۳۴: عالمان دین در ولسوالی جبل‌السراج ولایت پروان و مسئولان محلی طالبان در این ولسوالی برای مهریه‌ی دختران جوان و زنان بیوه سقف تعیین کرده است.

۳۵: گروه هفت خواستار لغو محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران شد

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی موسوم به گروه هفت (G7)، در بیانیه‌ی نشست شان در هروشیما، با نقض سیستماتیک حقوق بشر و آزادی‌های اساسی توسط طالبان در افغانستان شدیداً مخالفت کرده و از این گروه خواسته‌اند که تصمیمات غیرقابل قبول، به‌ویژه محدودیت علیه زنان و دختران را لغو کنند.

۳۶: در پی واژگون‌شدن یک موتر نوع فلانکوچ در ولسوالی بندر فاریاب، یک عضو طالبان و یک زن جان باخته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.
۳۷: در پی ادامه‌ی ممنوعیت کار زنان توسط طالبان، بخش زنان سازمان ملل اعلام کرد که با تیم‌های مردانه کار نخواهد کرد

۳۸: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان اعلام کرد که این سازمان با ایجاد صنف‌های آموزشی جامعه‌محور، زمینه‌ی دسترسی ۵۰۰ هزار دختر و پسر به آموزش را فراهم کرده است.

۳۹: ریحانه برناوی، اولین فضانورد زن از عربستان سعودی یکی از کشور های اسلامی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد درحالیکه زنان افغانستان که طالبان مدعی حکومتداری اسلامیست حتا از اولیه ترین حقوق شان محروم هستند.

۴۰: گراسا ماشل فعال حقوق زن و همسر نلسون ماندلا، رهبر مقاومت علیه آپارتاید نژادی در افریقای جنوبی درمورد زنان افغانستان گفت که سرکوب زنان افغانستان توسط طالبان آپارتاید جنسیتی است و جهان باید با آن مبارزه کند.

۴۰: در پی وقوع یک حادثه‌ی ترافیکی در ولسوالی شینواری ولایت پروان، یک زن جان باخت و دو مرد زخمی شدند.

۴۱: طالبان درکندهاراستادان و دانشجویان زن انستیتوت علوم صحی را به کار و درس فراخواندند

۴۲: در پی وقوع یک حادثه‌ی ترافیکی در شاهراه سالنگ در ولایت پروان، یک زن جان باخته است و سه نفر دیگر زخم برداشته‌اند.
۴۳: شبانه بسیج فعال آموزش دختران افغانستان برنده‌ی جایزه کاوشگر سال انجمن نشنال جئوگرافیک شد

۴۴: طالبان اعتراض خیابانی زنان در مرکز ولایت تخار را سرکوب کردند.

جنبش اعتراضی موج اتحاد و همبستگی بانوان تخار در اعتراض به ممنوعیت کار و آموزش زنان با شعار نان کار و آزادی راهپیمایی کرده بودند.

۴۵: یک دختر ۱۵ ساله به‌نام نوریه در روستای «قشقه» ولسوالی دولتیار ولایت غور خود را حلق‌آویز کرده است. دلیل خودکشی او مشکلات روحی و روانی عنوان کردند.

۴۶: اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی بر تشکیل دولت فراگیر و لغو محدودیت علیه زنان در افغانستان تأکید کردند

۴۷: طالبان از قتل یک زن جوان توسط همسرش درترینکوت مرکز ارزگان خبر دادند.

۴۸: ریاست معارف طالبان در پنجشیر مراجعه‌ی آموزگاران زن بدون محرم به این ریاست را منع کرد .

۴۹: طالبان از خودکشی و قتل دو زن در تخار خبر دادند .

۵۰: سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که محدودیت‌های شدید طالبان و سرکوب غیرقانونی حقوق زنان و دختران توسط این گروه باید به‌عنوان جنایات احتمالی تحت قوانین بین‌المللی، از جمله جنایت علیه بشریت و آزارواذیت جنسیتی مورد بررسی قرار بگیرد.

۵۱: درپی تیراندازی مستقیم نیروی طالبان به روی مردم در ولسوالی ناری ولایت کنر دو زن کشته شده و یک زن دیگر زخم برداشت.

۵۲: در نمایشگاه یک‌روزه کتاب از سوی دانشگاه بدخشان و کتابفروشی های فیض آباد به دختران اجازه‌ی حضور داده نشد.

۵۴: طالبان یک بار دیگر در شهر کابل برخی از آموزشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند

 

۵۵: یک دختر جوان در بدخشان خودرا به دریای کوکچه انداخته و جان باخت. و جسدش توسط مردم از رودخانه بیرون آورده شد.

۵۶: هیدر بارمعاون بخش امور زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به دیدارهای دبیرکل شورای پناهندگان ناروی با مقام‌های طالبان گفت که وعده‌های طالبان هیچ ارزشی ندارد بلکه پوچ و بیهوده است.

۵۷: جنبش اعتراضی همبستگی زنان معترض افغانستان در یک گردهمایی اعتراضی اظهار کرد که طالبان مخالف ترقی کشور هستند و به همین دلیل به زنان و دختران اجازه‌ی تحصیل نمی‌دهند.

۵۸: نمایشگاه یک‌روزه‌ کتاب به مناسبت هفته­ی کتاب در کندوز بدون حضور دختران برگزار شد.

۵۹:داکتران بدون مرز اعلام کردند که مردم در روستاهای بامیان به خدمات صحی اولیه دسترسی ندارند

۶۰: تندیس رناتا فونته ایتالیایی در سال ۲۰۲۳ به چهار زن افغانستانی اهدا شد.اتحادیه‌ی زنان متحد ایتالیا در بیست‌‌وپنجمین سال‌روز تاسیس خود، تندیس رناتا فونته را به هدف تشویق و حمایت از زنان و دختران افغانستان به چهار زن افغانستانی اهدا کرد.

۶۱: ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان از نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان خواستند تا در مورد خشونت‌های مبتنی بر جنسیت در زندان‌های طالبان تحقیق کند.

۶۲: اعضای جنبش زنان برای صلح و آزادی در یک حرکت اعتراضی اعلام کردند که جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل متحد از یک گروه نقض‌کننده‌ی حقوق بشر و جنایت‌کاران معلوم‌الحال حمایت نکند.

۶۳: اعضای جنبش اعتراضی شنبه‌های ارغوانی در کابل، خواستار نظارت نهادهای حقوق بشری از زندان‌های طالبان شدند.

۶۴: نیروهای طالبان دو آموزگار زن را حین استقبال از سرپرست وزارت معارف طالبان در دارالمعلمین این ولایت مورد لت‌‌وکوب قرار داده‌اند.

۶۵: یک زن جوان در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار خودش را حلق‌آویز کرده و به زندگی‌اش پایان داد.

۶۶: یک مرد در ولسوالی موسی‌ قلعه‌ی هلمند همسرش را توسط تبر به قتل رساند.

۶۷: مهتاب همدرد کارمند پیشین مبارزه با جرایم جنایی و زندان زنانه‌ی ولایت دایکندی برای بار دوم توسط نیروهای طالبان از خانه‌اش، واقع در مرکز ولایت غزنی ربوده شده و به جای نامعلومی انتقال داده شد.
۶۸: وزارت خارجه‌ی ترکمنستان اعلام کرد که سه داکتر زن این کشور وارد افغانستان شده و در زمینه‌ی مراقبت‌های صحی و بهداشتی برای زنان و کودکان فعالیت می‌کنند.

۶۹: شماری از مراکز آموزشی درهرات با پذیرفتن طرح تفکیک جنسیتی روند آموزش زنان و دختران را از سر گرفتند.

۷۰: دو دختر معترض در کابل در واکنش به ادامه‌ی بسته ماندن مکاتب دخترانه، عکس‌های اعضای برجسته‌ی طالبان را در مقابل دروازه‌ی یک مکتب آتش زدند.

۷۱:زنان معترض اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی در گردهمایی اعتراضی در کابل و سمنگان خطاب به جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل متحد گفتند که هر نوع تلاش به هدف رسمیت دادن به طالبان، مردود است.

۷۲: تفنگ‌داران ناشناس یک زن جوان را در جوزجان کشتند.

۷۳: اعضای جنبش اعتراضی شنبه‌های ارغوانی در واکنش به شکنجه و تجاوز جنسی بر زنان زندانی در یک حرکت اعتراضی در بلخ و سمنگان خواستار اتحاد شهروندان کشور علیه طالبان شدند.

تهیه شده توسط خبرگزاری زنان افغانستان

منبع: خبرگزاری زنان افغانستان و رسانه های محلی