روی آوردن دختران به فرهنگ‌کتاب‌‌ خوانی بعد از وضع محدودیت‌‌های تحصیلی
روی آوردن دختران به فرهنگ‌کتاب‌‌ خوانی بعد از وضع محدودیت‌‌های تحصیلی

خبرگزاری زنان افغان: بعد از بسته شدن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان، خاطره جامی یک‌تن از دانشجویان دانشگاه هرات که تنها بانوی کتاب فروش در این ولایت می‌باشد، تلاش دارد تا از طریق فروش کتاب، فرهنگ کتاب‌خوانی را در بین جامعه بخصوص دختران زنده نگه دارد. خاطره می‌گوید، اگر فرهنگ کتاب‌خوانی در […]

خبرگزاری زنان افغان: بعد از بسته شدن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان، خاطره جامی یک‌تن از دانشجویان دانشگاه هرات که تنها بانوی کتاب فروش در این ولایت می‌باشد، تلاش دارد تا از طریق فروش کتاب، فرهنگ کتاب‌خوانی را در بین جامعه بخصوص دختران زنده نگه دارد.

خاطره می‌گوید، اگر فرهنگ کتاب‌خوانی در بین مردم و جامعه رایج می‌بود و جوانان به کتاب خوانی رجوع می‌کردند اکنون وضعیت کشور این چنین دگرگون نمی‌بود. برای داشتن یک جامعه‌ی سالم و آگاه مطالعه می‌تواند نقش اساسی را داشته باشد.

وی همچنان می‌افزاید: « از زمان بسته شدن مکاتب، فرهنگ کتاب‌خوانی بیشتر از گذشته در حال افزایش است بخصوص در بین دختران که زیادتر کتاب می‌خوانند. اگر در جامعه ما فرهنگ مطالعه مر‌وج می‌بود و کتاب می‌خواندیم حالا همچین وضعیتی نمی‌داشتیم.»

با وضع محدودیت در برابر تحصیل دختران، شماری از دختران دانش‌جو و دانش‌آموز، کتاب خواندن را بهترین گزینه در شرایط فعلی می‌دانند اما به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود روحیه‌ی قوی فرهنگ کتاب خوانی میان جوانان مخصوصا زنان و دختران، کم‌تر می‌توانند به کتاب دسترسی پیدا کرده و مطالعه کنند.

فرشته دانش‌، یک تن از دانش‌آموزان مکتب در هرات می‌گوید: «دلایل زیادی وجود دارد که جوانان کمتر کتاب می‌خوانند. یک دلیل آن وضعیت بد اقتصادی است بخصوص برای خودم چون یک دختر‌هستم از جایگاه خانم‌ها و دخترخانم‌ها صحبت می‌کنم که فعلن نمی‌توانند کار کنند وقتی کار نکنیم و اوضاع اقتصادی خوب نباشه طبعا نمی‌توانیم کتاب خریداری کنیم و موضوع دیگر این است که انگیزه نمانده و مردم یک عالم چرا دارند که چرا بخوانیم.»

سارا رضایی، یک تن از دانشجویان اقتصاد در دانشگاه هرات می‌گوید که محدودیت های وضع شده در برابر دختران دانش‌جو و دانش‌آموز، باعث ایجاد آسیب‌های روحی و روانی بین آنان شده طوری که بخاطر آینده‌ی نامعلوم حتی از مطالعه دست کشیده اند.

در همین حال، شماری از فروشندگان کتاب در هرات می‌گویند که تحولات اخیر در کشور بر فرهنگ کتاب خوانی اثر های منفی گذاشته و به مرور زمان فرهنگ مطالعه در بین مردم نیز کم‌رنگ شده است.

این در حالی‌ست که شماری از جوانان می‌گویند پیشرفت جوامع ‌وابسته به میزان مطالعه افراد آن می‌باشد و هر جامعه متمدن نیازمند دختران و پسران آگاه می‌باشد. اما اخیرا بازار خرید و فروش کتاب در افغانستان رونق گذشته اش را نداشته و یکی از دلایل آن وضعیت ناگوار اقتصادی و کم‌رنگ شدن فرهنگ مطالعه دانسته شده است.