رکود بازار قالین‌‌های دستی افغانی به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی
رکود بازار قالین‌‌های دستی افغانی به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی

خبرگزاری زنان افغان: بعد از تحولات اخیر و افزایش فقر و بیکاری در کشور، شماری از قالین فروشان در ولایت هرات می‌گویند که تولیدات قالین‌ دستی افغانی رو به رکود بوده و از نبود بازار مناسب نیز شکایت دارند. مسوولان اتحادیه قالین بافان ولایت هرات می‌گویند رکود بازار قالین‌های دستی را تایید کرده و می‌گویند […]

خبرگزاری زنان افغان: بعد از تحولات اخیر و افزایش فقر و بیکاری در کشور، شماری از قالین فروشان در ولایت هرات می‌گویند که تولیدات قالین‌ دستی افغانی رو به رکود بوده و از نبود بازار مناسب نیز شکایت دارند.

مسوولان اتحادیه قالین بافان ولایت هرات می‌گویند رکود بازار قالین‌های دستی را تایید کرده و می‌گویند که در دو سال اخیر صادرات قالین نیز کاهش چشم‌گیری داشته است.

محمد رفیع نادری، رئیس اتحادیه قالین بافان در هرات می‌گوید که حدود ۴۰ درصد قالین‌های دستی کشور از حوزه‌ی غرب کشور تولید و صادر می‌شود.
به گفته‌ی‌ رئیس این اتحادیه، صادرات قالین در سال ۱۴۰۰ حدود یک‌‌‌ملیون و ۲۰۰‌هزار متر قالین و گلیم بوده و در سال ۱۴۰۱ ای رقم به یک‌ملیون و‌ ۶۰۰ هزار متر رسیده است.

رضا احمدی، یک تن از قالین فروشان می‌گوید، در دو سال آخر فروشات شان به شکل بی سابقه پایین آمده و نسبت به گذشته صادرات کمتری داشته اند.

وی می‌گوید: «از نظر من دو دلیل عمده‌فروشات و صادرات قالین را پایین آورده است، یکی مسایل سیاسی و دلیل دیگر آن مسایل اقتصادی است. در گذشته خارجی‌ها از کشور های مختلف اینجا می‌آمدن، خرید و فروش زیاد می‌بود و یک‌عالم سرمایه جمع می‌شد اما حالا این‌جا مردم پولدار نداشته و توان خرید قالین‌‌های دستی را ندارند».

اسدالله یک تن دیگر از قالین بافان در هرات می‌گوید: «فقر و بیکاری مشکلات زیادی را برای تمام مردم در هر عرصه بوجود آورد است. زمانی که کسی توان پیدا کردن نان خود را نداشته باشد چطور می‌تواند قالین‌های دستی ما را خریداری کنند. فروشات ما کم شده، در ماه اگر بتوانیم دو تخته یا سه تخته سودا کنیم، نه کرایه ما می‌شود نه هم مزد دست شاگردهای ما».

صنعت قالین بافی و قالین‌های دستی افغانی در جهان از شهرت زیادی برخوردار بوده و در بین کشور‌های مختلف علاقه‌مندان بخصوص خود را دارد اما از چندی به این سو به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی این صنعت و فروش قالین‌های دستی با رکود رو به رو شده است.