ریاست امر به معروف هرات: راننده‌گان، زنان بدون چادر و برقع را سوار موتر خود نکنند
ریاست امر به معروف هرات: راننده‌گان، زنان بدون چادر و برقع را سوار موتر خود نکنند

خبرگزاری زنان افغان: شماری از زنان در ولایت هرات می‌گویند که از چند روز به این سو، از طرف مسوولان امر به معروف به دلیل نداشتن حجاب کامل اجازه ندارند تا برای رفت و آمدن شان در سطح شهر، سوار موتر‌ها و یا سه‌چرخه‌ها شوند. فرشته یک تن از باشنده‌گان ولایت هرات می‌گوید که محدودیت‌ها […]

خبرگزاری زنان افغان: شماری از زنان در ولایت هرات می‌گویند که از چند روز به این سو، از طرف مسوولان امر به معروف به دلیل نداشتن حجاب کامل اجازه ندارند تا برای رفت و آمدن شان در سطح شهر، سوار موتر‌ها و یا سه‌چرخه‌ها شوند.

فرشته یک تن از باشنده‌گان ولایت هرات می‌گوید که محدودیت‌ها در برابر زنان هر روز زیادتر می‌شود و برای شان قابل نگرانی است که اکنون در قسمت رفت و آمد و یا پوشش آنان نیز محدودیت وضع می‌شود.

وی‌ می‌گوید: «در داخل سه چرخ نشسته بودم زمانی که سر یک چهار راهی رسیدیم یکی از سربازان به راننده گفت که دیگر زنان بی‌حجاب را سوار سه چرخ خود نکند منم از ترس صورتم را پوشاندم که برایم مشکل درست نشود وقتی طرفم دید گفت همین حجاب خوب است».

نسرین یکی دیگر از باشنده‌گان هرات می‌گوید: «هر چه که محدودیت‌ها زیاد می‌شود انگیزه ما بخاطر داشتن یک آینده‌ی بهتر کمتر می‌شود. بنظرم حجاب یک انتخاب فردی است که نباید اجباری باشد تا حدی که روی رفت و آمد ما در سطح شهر تاثیر بگذارد».

محمد که‌یک تن از راننده‌گان در سطح شهر است وی می‌گوید که اگر زنان بدون چادر و برقع را سوار موترش کند، از سوی امر به معروف طالبان تحت فشار قرار می‌گیرد و این امر باعث ضربه‌ی اقتصادی به وی خواهد شد.

در همین حال، مولوی عبدالرحمن، رئیس امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات می‌گوید: «این موضوع واقعیت ندارد که زنان را از داخل موتر پایین کنند. هرکسی هم که گفته شخص مقرض بوده است. در عوض به خود موتروان گفته می‌شود که زنان بی‌حجاب را به موتر خود سوار نکنند و دوسال است که بخاطر حجاب ما کوشش می‌کنیم که خوهر و هم‌شهری ما باید حجاب اسلامی داشته باشند متاسفانه برخی از زنان مقرض هستند که تا حالا حجاب را رعایت نکردند».

این در حالی‌ست که زنان از افزایش وضع محدودیت‌ها شاکی بوده و می‌گویند که زنده‌گی برای شان هر روز سخت‌تر می‌شود و امید خود را برای داشتن یک آینده‌ی بهتر از دست داده اند.