سیاست یک بام و دو هوا؛
سیاست یک بام و دو هوا؛

تبسم مهری طالبان میلیون‌‎ها دختر را در افغانستان از آموزش محروم کرده‌اند، اما رهبران طالبان دختران خود را برای “آموزش بهتر” به خارج از کشور می‌فرستند. روزنامه تلگراف می‌نویسد، دختران رهبران طالبان در مکاتب و دانشگاه‌های خارجی، آموزش غربی می‌بینند. روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا، در گزارش تازه از آموزش دختران رهبران طالبان در مکاتب و […]

تبسم مهری

طالبان میلیون‌‎ها دختر را در افغانستان از آموزش محروم کرده‌اند، اما رهبران طالبان دختران خود را برای “آموزش بهتر” به خارج از کشور می‌فرستند. روزنامه تلگراف می‌نویسد، دختران رهبران طالبان در مکاتب و دانشگاه‌های خارجی، آموزش غربی می‌بینند.
روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا، در گزارش تازه از آموزش دختران رهبران طالبان در مکاتب و دانشگاه‌ها خبر داده است. یک گزارش شبکه تحلیلگران افغانستان (AAN)، حاکی است که مقامات عالی‌رتبه طالبان فرزندان خود را در مکاتب و دانشگاه‌های دولتی خارج از افغانستان ثبت نام کرده‌اند.
تلگراف نوشته است، مقامات طالبان علی‌رغم بسته نگه داشتن کلاس‌های درس به روی دانش‌آموزان دختر، دختران خود را به مکتب می‌فرستند. به نوشته تلگراف، یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه گفته که آنها آموزش فرزندان خود را در مکتب در قطر آغاز کرده‌اند. او گفته است: “از آنجایی که همه در محل به مکتب می‌رفتند، فرزندان ما نیز خواستار رفتن به مکتب شدند.”
شبکه تحلیل‌گران افغانستان گزارش کرده که دختر یکی از وزیران کنونی طالبان و عضو سابق شورای رهبری این گروه در حال حاضر در یکی از دانشگاه‌های قطر در رشته پزشکی تحصیل می‌کند. هم‌چنین گفته می‌شود که دو تن از اعضای دفتر قطر فرزندان خود را پس از بازگشت به کابل در دوحه رها کرده‌اند تا تحصیل آنها مختل نشود.
یک مقام طالبان که قبلاً در قطر مستقر بوده، به شبکه تحلیل‌گران گفته است: “اعضای طالبان و خانواده‌های‌شان که در اینجا [در قطر] زندگی می‌کنند، مطالبات شدیدی برای آموزش مدرن دارند و هیچ‌کس با آن برای پسران یا دختران در هر سنی مخالفت نمی‌کند.”
گزارش می‌افزاید که برخی از مقامات طالبان ترجیح می‌دهند فرزندان خود را به مکاتب بفرستند، مکاتبی که آموزش “غربی” را با آموزش دینی، معروف به سیستم اقرا، در همسایگی پاکستان، جایی که بسیاری از رهبران طالبان دو دهه گذشته را در تبعید گذرانده‌اند، ترکیب می‌کند. دیگر مقامات طالبان نیز فرزندان خود را در مکاتب خصوصی پاکستانی در قطر ثبت نام کرده‌اند که از برنامه درسی پاکستانی پیروی می‌کنند، اما هنوز دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.
یک مقام طالبان در پاکستان به شبکه تحلیل‌گران افغانستان گفته است: “سیستم اقرا برای طالبانی که به دنبال آموزش پسران و دختران خود هستند، بسیار خوب است.” او افزوده که اکثر دوستان ما به دنبال این نوع سیستم مختلط بودند و پس از ایجاد این سیستم در برخی شهرها مانند کراچی و کویته، پسران و دختران خود را به این مکاتب می فرستادند.
تلگراف افزوده که دیگر مقامات طالبان در افغانستان، دختران خود را به طور مخفیانه در مکاتب و دانشگاه‌های خصوصی ثبت نام کرده‌اند که در آن مضامین خارجی، از جمله انگلیسی و کامپیوتر را می‌آموزند.
با این حال، گفته می‌شود که برخی از جنگ‌جویان سطح پایین طالبان نگران تأثیر تعطیلی مکاتب در افغانستان بر آینده فرزندان خود هستند. از زمانی که طالبان در ماه اگست سال گذشته قدرت را به دست گرفتند، در اکثر ولایات کشور، دختران را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند. رهبران طالبان گفته‌اند که سیستم کنونی آموزش در افغانستان اسلامی نیست.