طالبان  در تلاش حذف زنان از زندگی اجتماعی شان
طالبان  در تلاش حذف زنان از زندگی اجتماعی شان

هدربار، رئیس بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که طالبان در افغانستان در حال نهادینه کردن تبعیض و خشونت جنسیتی در مقیاس وسیع و سیستماتیک علیه زنان و دختران هستند. رئیس بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر از آن‌چه او مجازات دسته‌جمعی زنان به اساس تعصبات جنسیتی خوانده، ابراز نگرانی کرده. و در توییتی به نقل […]

هدربار، رئیس بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که طالبان در افغانستان در حال نهادینه کردن تبعیض و خشونت جنسیتی در مقیاس وسیع و سیستماتیک علیه زنان و دختران هستند.
رئیس بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر از آن‌چه او مجازات دسته‌جمعی زنان به اساس تعصبات جنسیتی خوانده، ابراز نگرانی کرده. و در توییتی به نقل از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته که طالبان در حال نهادینه کردن تبعیض و خشونت جنسیتی در مقیاس وسیع و سیستماتیک علیه زنان و دختران هستند.
هدر بار می‌گوید؛ که گروهی متشکل از ۳۶ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در مورد سیاست‌های زن ستیزانه‌ی طالبان گفته‌اند: “در مجموع، این سیاست‌ها مجازات دسته جمعی زنان و دختران را تشکیل می‌دهند که مبتنی بر تعصبات جنسیتی و اقدامات مضر است.”
به گفته رئیس بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، این کارشناسان گفته‌اند که ما نگران تلاش‌های مستمر و سیستماتیک برای حذف زنان از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسرافغانستان هستیم. کارشناسان افزوده‌اند که، این نگرانی‌ها در مورد زنان اقلیت‌های قومی، مذهبی یا زبانی مانند جوامع هزاره، تاجیک، هندو و سایر جوامع تشدید می‌شود که تفاوت‌ها آن‌ها را بیش‌تر در افغانستان آسیب‌پذیر می‌کند.

این کارشناسان، به افزایش خطر استثمار زنان و دختران از جمله قاچاق برای اهداف کودکی و ازدواج اجباری و هم‌چنین استثمار جنسی و کار اجباری اشاره و تاکید کرده‌اند. که این سیاست‌های تبعیض‌آمیز و طردکننده از طریق موجی از اقدامات مانند ممانعت از بازگشت زنان به مشاغل خود، الزام مرد به هم‌راهی آن‌ها در مکان‌های عمومی، منع زنان از استفاده از وسایل نقلیه عمومی به تنهایی و هم‌چنین اجرای قوانین سخت‌گیرانه اعمال می‌شود.
به باور کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، این سیاست‌ها علاوه بر محدود کردن شدید آزادی حرکت، بیان و اجتماع و مشارکت زنان در امور عمومی و سیاسی، بر توانایی آن‌ها برای کار و امرار معاش تأثیر گذاشته و آن‌ها را بیش‌تر به سمت فقر سوق داده است.
این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که به تازگی طالبان قوانین کارشیوه‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه زنان را به اجرا گذاشته‌اند. این کارشیوه‌ها با مخالفت‌های جدی مواجه شده و اعتراضات زنان را به همراه داشته است.