عبدالباری جهانی به طالبان: نگهداشتن قدرت به زور غیر ممکن است
عبدالباری جهانی به طالبان: نگهداشتن قدرت به زور غیر ممکن است

خبرگزاری زنان افغان: عبداالباری جهانی سیاست‌مدار، شاعر و نویسنده‌ی زبان و ادبیات پشتو و وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ نظام جمهوری در یک نامه‌ی سرگشاده از عملکرد طالبان در افغانستان در یک نامه سرگشاده انتقاد کرده و نحوه حکومتداری طالبان را به چالش کشیده است. آقای جهانی درین نامه از بسته کردن مکاتب دخترانه، ممنوعیت […]

خبرگزاری زنان افغان: عبداالباری جهانی سیاست‌مدار، شاعر و نویسنده‌ی زبان و ادبیات پشتو و وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ نظام جمهوری در یک نامه‌ی سرگشاده از عملکرد طالبان در افغانستان در یک نامه سرگشاده انتقاد کرده و نحوه حکومتداری طالبان را به چالش کشیده است.
آقای جهانی درین نامه از بسته کردن مکاتب دخترانه، ممنوعیت کار زنان، انحصار قدرت، تضعیف آزادی بیان و قتل نظامیان سابق و زندانی کردن منتقدان توسط گروه طالبان انتقاد کرده و گفته است «تصاحب قدرت با زور امکان‌پذیر است اما تاریخ ثابت کرده است که نگهداشتن قدرت به زور، غیرممکن است.»
آقای باری در بخش دیگر نامه‌ی سرگشاده به طالبان گفته است که اکنون قدرت در افغانستان توسط ملیت پشتون انحصار گردیده سایر ملیت های افغانستان به حاشیه رانده شده است.
در ادامه آمده است:«قدرت در نظام فعلی شما نه تنها در اختیار پشتون‌ها است بلکه خاصتاً در دست طالبان جنوب‌غرب یا اصطلاحاً در اختیار طالبان [قندهار بزرگ] قرار دارد و با این اقدام خود همه اقوام افغانستان اعم از تاجیک، هزاره، اوزبک، ترکمن و سایر اقوام کوچک‌تر و حتی پشتون‌های غیرقندهاری را از خود ناراحت نموده و همه را نسبت به پشتون‌ها به خصوص ساکنان جنوب‌غرب، بدبین کرده‌اید. »
عبدالباری جهانی با اشاره به سلطه‌ی دوباره طالبان بر افغانستان گفته است:«حاکمیت اول شما به خاطر دوستی با وهابی‌ها و دشمنی با مردم افغانستان، سزای خود را دید. آمریکا و ناتو هم در این خاک شکست خوردند. شما چه فکر کرده‌اید؟ آیا از فولاد ساخته شده‌اید؟این را قبول دارم که آمریکا برای شما بسته‌های چهل‌میلیون دالری می‌فرستد اما ارسال این بسته‌ها تا قیامت ادامه نخواهد داشت.»
او در پایان این نامه به طالبان گفته است که مردم افغانستان مانند دوره اول رژیم طالبان، از آنها ناراض است.
عبدالباری جهانی در حالی به طالبان سومین نامه‌ی سرگشاده اش را می‌نویسد که در اوایل سلطه طالبان بر افغانستان خوش بین بود.