محرومیت از تحصیل و نگرانی دانش‌آموزان دختر از بسته‌ ماندن مکاتب در فراه و بادغیس
محرومیت از تحصیل و نگرانی دانش‌آموزان دختر از بسته‌ ماندن مکاتب در فراه و بادغیس

خبرگزاری زنان افغان: شماری از دانش‌آموزان دختر در ولایات فراه و بادغیس می‌گویند که از نامعلوم ماندن سرنوشت و آینده‌ی تحصیلی شان سخت نگران بوده و خواهان بازگشایی دوباره دروازه های مکاتب دخترانه به روی دختران بالاتر از صنف شش می‌باشند. به گفته‌ی این دانش‌آموزان، بعد از بسته شدن مکاتب، تعدادی از آنان دچار مشکلات […]

خبرگزاری زنان افغان: شماری از دانش‌آموزان دختر در ولایات فراه و بادغیس می‌گویند که از نامعلوم ماندن سرنوشت و آینده‌ی تحصیلی شان سخت نگران بوده و خواهان بازگشایی دوباره دروازه
های مکاتب دخترانه به روی دختران بالاتر از صنف شش می‌باشند. به گفته‌ی این دانش‌آموزان، بعد از بسته شدن مکاتب، تعدادی از آنان دچار مشکلات روحی و روانی شده و یا هم تن به ازدواج داده اند.

نگار احمدی، یک تن از دانش‌آموزان صنف دهم در فراه می‌گوید که بسته شدن مکاتب باعث شده است که انگیزه‌ی خود را بخاطر داشتن یک آینده‌ی بهتر از دست داده و از لحاظ روحی دچار افسرده‌گی شده است.

وی می‌گوید: «به تایمی که مکتب می‌رفتم حالا هر روز بیکار به خانه نشسته هستم و این موضوع وضعیت روحی را بسیار خراب می‌کرد تا این که بخاطر نجات از افسرده‌گی به روانشناس مراجعه کردم و چند جلسه است که با روانشناس خود از طریق آنلاین وقت می‌گیرم چون در ولایت ما نتوانستم از نزدیک به پیش روانشناس بروم».

نزدیک به دو سال می‌شود دروازه‌های مکتب به روی دختران بالا‌تر از صنف ششم بسته شده و اجازه‌ی حضور در صنف های درسی را ندارند.

فرشته یک تن از دانش‌آموزان صنف دوازدهم در ولایت بادغیس می‌گوید، برایش سخت تمام می‌شود که برادرش مکتب می‌رود اما خودش حق درس خواندن را ندارد.

وی می‌گوید: «در گذشته من برادرم را تشویق می‌کردم که درس بخواند اما حالا او می‌تواند مکتب برود ولی من رفتن اش را تماشا می‌کنم. نیاز دارم درس بخوانم و سطح آگاهی خود را بالا ببرم و استقلال مالی داشته باشم اما این همه را نمی‌توانم بدون علم بدست بیاورم و نمی‌خواهم سرنوشت مادران خود را ما دوباره تجربه کنیم».

در همین حال، شماری از روانشناسان می‌گویند که اگر این وضعیت ادامه یابد بالای روان دختران تاثیرات منفی بجای خواهد گذاشت و زمانی که نیمی از پیکر جامعه از سلامت روان سالم برخوردار نباشند، جامعه‌ی سالمی نیز نخواهیم داشت.

این در حالی‌ست که بسته شدن مکاتب دخترانه با واکنش‌های ملی و بین‌المللی مواجه شده و برای بازگشایی آن، با این که از سوی نهادی جهانی تاکید زیادی صورت گرفته است اما هنوزم دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته می‌باشد و به گفته‌ی سازمان حفاظت از کودکان، ۸۰ درصد دختران افغانستان از آموزش محروم شده اند.