نشست دوم وین: از مذاکره و راه حل سیاسی مسالمت آمیز با طالبان تا مقاومت و ایجاد یک حکومت مبتنی بر اراده مردم
نشست دوم وین: از مذاکره و راه حل سیاسی مسالمت آمیز با طالبان تا مقاومت و ایجاد یک حکومت مبتنی بر اراده مردم

خبرگزاری زنان افغان: دور دوم نشست وین با اشتراک چهره های مخالف طالبان، جریان های سیاسی و فعالین حقوق زن امروز(چهارشنبه، ۶ ثور ۱۴۰۲) پایان یافت. اشتراک کنندگان با صدور یک بیانیه‌ای دوازده ماده‌ای، در کنار مذاکره و راه حل مسالمت آمیز، مقاومت مسلحانه و مبارزات مدنی علیه طالبان را به عنوان راه حل پیشنهاد […]

خبرگزاری زنان افغان: دور دوم نشست وین با اشتراک چهره های مخالف طالبان، جریان های سیاسی و فعالین حقوق زن امروز(چهارشنبه، ۶ ثور ۱۴۰۲) پایان یافت.
اشتراک کنندگان با صدور یک بیانیه‌ای دوازده ماده‌ای، در کنار مذاکره و راه حل مسالمت آمیز، مقاومت مسلحانه و مبارزات مدنی علیه طالبان را به عنوان راه حل پیشنهاد کرده اند.
عالیه یلماز، هدا خموش، شکریه بارکزی، شاه گل رضایی، انار کلی هنریار، فوزیه کوفی، زرقا یفتلی و زهرا آزاد به نمایندگی از زنان افغانستان درین نشست حضور داشتند.
در بیانیه اشتراک کنندگان نشست وین  آمده است که طالبان بر خواست ها و مطالبات مشروع و برحق مردم افغانستان که در دور اول این نشست تسجیل یافته بود تمکین نکرده و به جنایات و ستم شان افزایش داده و افغانستان را در بدترین شرایط حقوق بشری قرار دادند.
جریان های سیاسی مخالف طالبان درین نشست، از ایستادگی مسلحانه در کوهپایه ها و مبارزات مدنی زنان و دختران در برابر طالبان قدر دانی کرده و یک گروه کاری را برای ایجاد همکاری و هماهنگی بین جریان ها و یک نقشه راه موظف ساخته است.
اشتراک کنندگان نشست وین، حذف سیستماتیک زنان از حوزه‌ی عمومی را مصداق کامل آپارتاید جنسیتی دانسته و خاموشی سازمان ملل در برابر آپارتاید جنسیتی در افغانستان را غیر مسوولانه عنوان کردند و همچنان از مبارزات مدنی زنان بر علیه طالبان قدر دانی کردند.
آنان همچنان اظهارات اخیر آمنه محمد معاون دبیر کل سازمان ملل در مورد افغانستان را غیر مسوولانه خوانده و توضیحاتش را درین خصوص ناکافی خواندند.
« از برگزار کنندگان نشست دوحه[ نشست پیش رو در اول می ۲۰۲۳ میلادی] که به ابتکار سازمان ملل ودرغیاب نمایندگان واقعی مردم افغانستان برگزار می‌شود تقاضا می‌کنیم که از هرگونه بحثی که منجر به تداوم سلطه طالبان و‌پیچیده تر شدن اوضاع افغانستان می‌شود خود داری کنند.»
آنان همچنان از گسترش تروریزم در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر تهدید و گسترش تروریزم در منطقه هشدار دادند.
اشتراک کنندگان علاوه بر محکومیت مسدود شدن دروازه های مکاتب به روی دختران دانش آموز، تغیرات در نصاب آموزشی به منظور ترویج افراطیت و هراس افگنی را نیز مردود پنداشتند. و از دادگاه جزایی بین المللی خواستند که آنعده از رهبران طالبان را که مرتکب جنایت های بشری در افغانستان شده اند را شناسایی و مورد پیگرد قرار دهند.
در بیانیه‌ای نشست وین در رابطه به توافقنامه دوحه در سال ۲۰۲۲ آمده است:« از آنجای که سلطه‌ی نامشروع طالبان درنتیجه‌ی موافقتنامه‌ای  سال ۲۰۲۰ دوحه منجر به وضعیت فاجعه بار موجود در افغانستان شد تداوم آن را به خیر مردم افغانستان نمی‌دانیم.»
درپایان اشتراک کنندگان همچنان از نهادهای مختلف تقاضای زمینه‌ی برگزاری نشست های اینچنینی کرده و بر پیگیری و حمایت از نتایج آن تاکید کردند.