نوروز؛ تکفیر میراث فرهنگی یک ملت از سوی طالبان در افغانستان
نوروز؛ تکفیر میراث فرهنگی یک ملت از سوی طالبان در افغانستان

خبرگزاری زنان افغان: دومین نوروز یکی از میراث های فرهنگی مردم افغانستان تحت سلطه‌ی طالبان در سکوت سپری شد. قبل از فرا رسیدن نوروز، طالبان از طریق ملا امامان مساجد، نوروز را بدعت و فرهنگ خارجی خطاب کردند و از مردم خواستند که ازین روز‌ تجلیل نکنند وبه مناسبت نوروز به همدیگر هدیه ندهند. سال […]

خبرگزاری زنان افغان: دومین نوروز یکی از میراث های فرهنگی مردم افغانستان تحت سلطه‌ی طالبان در سکوت سپری شد. قبل از فرا رسیدن نوروز، طالبان از طریق ملا امامان مساجد، نوروز را بدعت و فرهنگ خارجی خطاب کردند و از مردم خواستند که ازین روز‌ تجلیل نکنند وبه مناسبت نوروز به همدیگر هدیه ندهند.
سال گذشته طالبان رخصتی نوروز را از تقویم افغانستان خذف کردند اما مردم افغانستان نوروز ۱۴۰۱ را تحت سلطه طالبان نسبت به امسال بهتر تجلیل کردند. حداقل با خانواده های شان به پارک ها و مکان های تفریحی  رفتند اما درنوروز ۱۴۰۲ در کنار تکفیر تجلیل از نوروز، خانواده ها اجازه‌ ی رفتن به مکان های تفریحی را نداشتند.
طالبان در ولسوالی کیتی ولایت دایکندی با فرستادن مکتوبی از باشندگان این ولسوالی خواستند که نوروز را تجلیل نکنند و در صورت تجلیل از نوروز با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
یک مسوول طالبان در دایکندی با پزیرش این مکتوب همچنان بر تکفیر از تجلیل نوروز پا فشاری کرده است.
پایگاه تجلیل از نوروز، بزرگترین رویداد فرهنگی فارسی زبانان افغانستان شهر مزار شریف ولایت بلخ بود اما در نوروز ۱۴۰۲، شهر مزار شریف تحت تدابیر شدید امنیتی قرارداشت و رفت و آمد عابرین توسط نیروهای طالبان کنترل می‌شد.
رسانه های افغانستان که همه ساله با تدارک برنامه های فرهنگی از نوروز تجلیل می‌کردند نیز امسال به دلیل کنترل محتوای نشراتی از سوی طالبان، از سال نو خورشیدی تجلیل نکردند. اما خانواده علی‌الرغم تمام محدودیت ها سعی کردند نوروز را با پختن غذاهای سنتی، لباس های محلی و دیدار خانواده ها تجلیل کنند.
نوروز در افغانستان درحالی ازسوی طالبان تکفیر می‌شود که  به عنوان یکی از میراث های فرهنگی افغانستان، ایران و تاجکستان از سوی سازمان یونسکو به رسمیت شناخته شده است.