نگرانی محصلان دختر در پوهنتون کندهار؟
نگرانی محصلان دختر در پوهنتون کندهار؟

  چند روز از آغاز بازگشاهی پوهنتون کندهار می‌گذرد اما دختران در پوهنتون بسیار کم رنگ به نظر میرسد. با وجودی که به اضافۀ پسران، محصلان دختر نیز مانند سال‌های گذشته اجازۀ رفتن به پوهنتون را دارند، اما با تفاوت‌های بیشتر. شماری از محصلان دختر که در روزهای اخیر به پوهنتون‌ ولایت کندهار رفته اند […]

 

چند روز از آغاز بازگشاهی پوهنتون کندهار می‌گذرد اما دختران در پوهنتون بسیار کم رنگ به نظر میرسد.

با وجودی که به اضافۀ پسران، محصلان دختر نیز مانند سال‌های گذشته اجازۀ رفتن به پوهنتون را دارند، اما با تفاوت‌های بیشتر.

شماری از محصلان دختر که در روزهای اخیر به پوهنتون‌ ولایت کندهار رفته اند می‌گویند، محدودیت‌های وضع شده در پوهنتون‌ها آن‌ها را به آینده ناامید ساخته است.

خانم عزیزی که محصل سال چهارم پوهنزی انجینری پوهنتون کندهار است می‌گوید، زمان درسی و صنف‌های دختران و پسران از هم جدا شده، اما استادان‌شان می گویند که تعداد شما دختران در هر صنف یک یا دو نفر الا تا پنج نفر هستید مشکل است, که صنف ها براتان اماده شود شما میتوانیت انلاین درس بخوانید.

او می‌گوید، مسئولان پوهنتون به محصلان دختر گفته اند که اجازۀ بیرون شدن از صنف را ندارند, اجازه به دیپارتیمنت ها را همچنان ندارید.

این شرایط تمامی محصلان دختر را نسبت به آینده‌اش نگران ساخته است.

خانم عزیزی می‌افزاید: “من و هم‌صنفی هایم احساس ناامیدی داریم، ما فکر می‌کنیم که پوهنتون خواندن ما فقط برای گرفتن سند است، زیرا اگر ما در صنف های درسی حضور نه داشته باشیم, به طریقه انلاین و در خانه درس خواندن فایدی ندارد و همچنان در آینده در بخش انجینری اجازۀ فعالیت را نداشته باشم، برای من در یک بست وظیفه داده نشود، پس من با این مدرک چه کنم؟”
زهرا، محصل سال دوم پوهنزی اداره و پالسی عامه در پوهنتون کندهار است. او روز چهارشنبه به پوهنتون رفت.

زهرا می‌گوید، پوهنزی اداره و پالیسی عامه تنها پوهنزی است, که در ان تعدادی زیاد از محصلان دختر را دارد و در صنف های جداگانه برای دختران تدریس صورت گرفته، اما دیگر پوهنزی ها در هر صنف دو الا سه یا چهار نفر میباشه

او اضافه که مسئولان پوهنتون کندهار تأکید کرده‌اند که محصلان دختر نباید با چهرهٔ نمایان وارد پوهنتون شوند.

به‌گفتهٔ زهرا، از میان ۱۱۸ محصل دختر در پوهنزی‌شان اکنون تنها ۳ تن آنان به پوهنتون می‌آیند.

زهرا افزود: “زمانی‌که داخل پوهنتون شدیم، فضا خالی بود، مانند گذشته کسی علاقه‌مند درس نیست، زیرا در دل‌های همه ترس جا گرفته است.”

گفتنی‌ست که از زمان حاکمیت طالبان تا کنون، دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند.

طالبان در ۱۵ آگست در سراسر افغانستان حاکم شدند، اما تا کنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

جامعۀ جهانی شرایط مهمی را برای به رسمیت شناختن حکومت آنان تعیین کرده که حق آموزش دختران و کار زنان از موردهای مهم این شرایط اند.

حکومت طالبان اما می‌گوید که مخالف آموزش و کار دختران و زنان نیست و روی طرزالعمل این موارد کار می‌کند، طرزالعملی‌که مردم منتظر اعلام آن اند.