وضع محدودیت‌ها بر کسب‌ و کار شهروندان هرات از سوی اداره امر بالمعروف و نهی از منکر
وضع محدودیت‌ها بر کسب‌ و کار شهروندان هرات از سوی اداره امر بالمعروف و نهی از منکر

خبرگزاری زنان افغان: در ادامه‌ی وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان در ولایت هرات، اکنون اداره‌ی امربالمعروف و نهی از منکر در این ولایت، به تمام گیم‌نت ها و کسیت فروشی‌های شهر دستور داده است تا فعالیت‌های شان را متوقف کنند. وکیل احمد صافی، وکیل در اتحادیه صوت و تصویر ولایت هرات می‌گوید، با ادامه یافتن […]

خبرگزاری زنان افغان: در ادامه‌ی وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان در ولایت هرات، اکنون اداره‌ی امربالمعروف و نهی از منکر در این ولایت، به تمام گیم‌نت ها و کسیت فروشی‌های شهر دستور داده است تا فعالیت‌های شان را متوقف کنند.

وکیل احمد صافی، وکیل در اتحادیه صوت و تصویر ولایت هرات می‌گوید، با ادامه یافتن وضع محدودیت‌های کاری، تعدادی زیادی از افرادی که نان‌آور خانه‌های شان بوده بی‌کار شده اند و حدود ۳۵۰ تن از کسانی‌که در شهر و ولسوالی‌های هرات در زیر مجموعه‌‌ی این اتحادیه دکان کسیت فروشی داشته و فعالیت می‌کردند، بعد از وضع محدودیت بر فعالیت‌های شان با خسارات هنگفت مالی مواجه شده اند.

وی می‌گوید: «اکثر مواد و دی وی دی‌های که داشتیم را جمع‌آوری کردیم که حداقل می‌توانم بگویم حدود ۳۰۰هزار افغانی زیان کردیم».

شماری از کسیت فروشان می‌گویند که به دستور اداره امر بالمعروف، دکان‌های شان را تخلیه کرده اند و برای آنان گفته شده است تا فیلم‌ها و ویدئوهای که خلاف شرعیت اسلامی است را جمع آوری کنند.

فخرالدین جامی یک تن از دکانداران در هرات می‌گوید:«حدود دو تا دو نیم لک افغانی سرمایه دکان ما فیلم و ویدئو بود که به ما گفته شد همه این‌ها را جمع کنیم. فعلن یک پایه کمپیوتر همراه با چند فیلم افغانی، دینی و مذهبی به دکان‌ خود داریم و اگر همین گونه پیش برود مجبور می‌شویم از راه قاچاق کشور را ترک کنیم به دلیل مشکلات اقتصادی».

برعلاوه ایجاد محدودیت ها بالای کسیت فروشان، فعالیت گیم‌نت‌ها نیز از سوی اداره امر بالمعروف متوقف و دروازه‌های شان بسته شده است.

محمد سلیم نورزی باشنده‌ی اصلی ولایت فراه بوده و در شهر هرات برایش مکانی برای گیم‌نت آماده ساخته بود که اکنون به دلیل وضع محدودیت‌ها فعالیت‌های خود را متوقف ساخته است.

وی می‌گوید:«حدود ۱۸ لک افغانی سرمایه دکان ما است. باوجودی که از تمام دستورات ریاست امربالمعروف پیروی می‌کردیم اما با آن‌هم دکان خود را بسته کردیم».

در همین حال، قدوس خطیبی یک تن از کارشناسان اقتصادی می‌گوید: «وقتی یک کسب و کار متوقف می‌شود حکومت باید جایگزین آن را داشته باشد و ممنوعیت ها بر کسب و کار هزار ها خانواده که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم از ان امرار معاش می‌کردند را به خطر مستقیم گرسنگی مواجه‌ می‌کند».

با آن که هرات از جمله بزرگ شهرها و ولایات کلیدی افغانستان محسوب می‌شود اما همواره شاهد وضع محدودیت‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون بوده است.