پایان نشست دو روزه‌ی وزیران خارجه کشورهای همسایه در مورد افغانستان
پایان نشست دو روزه‌ی وزیران خارجه کشورهای همسایه در مورد افغانستان

خبرگزاری زنان افغان: نشست دو روزه‌‌ی وزیران خارجه کشورهای روسیه، چین، ایران و پاکستان درمورد افغانستان با میزبانی ازبکستان به پایان رسید. در این نشست تمامی جناح ها برای طالبان لابی کردند و در مورد وضعیت دشوار زنان و کودکان حرفی مهمی زده نشد وصرف در پایان این نشست کشورها به عنوان یادآوری از حکومت […]

خبرگزاری زنان افغان: نشست دو روزه‌‌ی وزیران خارجه کشورهای روسیه، چین، ایران و پاکستان درمورد افغانستان با میزبانی ازبکستان به پایان رسید.
در این نشست تمامی جناح ها برای طالبان لابی کردند و در مورد وضعیت دشوار زنان و کودکان حرفی مهمی زده نشد وصرف در پایان این نشست کشورها به عنوان یادآوری از حکومت فراگیر و رفع محدودیت ها بر زنان سخن گفتند.
وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده، آمریکا را مسئول بحران کنونی در افغانستان دانسته و از امریکا و متحدانش خواستند که تحریم‌ها علیه طالبان را بردارند و ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را که در کنترل آمریکا است، به طالبان بسپارند.
سایت جمهوری اسلامی ایران که بیانیه مشترک وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده را به نشر رسانده آمده است که وزیران درین نشست خاطرنشان کردند، باید فورا تحریم‌های یک‌جانبه علیه افغانستان را بردارند و دارایی‌های آن در خارج از کشور را به نفع مردم افغانستان مسترد کنند.
بر اساس این بیانیه، در این نشست در‌مورد گسترش حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و تاثیر منفی آن بر امنیت منطقه و جهان، بحث و گفت‌و‌گو شد.
شرکت‌کنندگان در این نشست از گسترش فعالیت های تروریستی ابراز نگرانی کرده و گفتند  فعالیت‌های تروریستی داعش، القاعده، جنبش اسلامی «ترکستان شرق»، تحریک طالبان پاکستان و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان فعالیت می‌کند.
اشتراک کنندگان این نشست از طالبان خواستند که اقدام‌های جدی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان انجام دهند.
این نشست درحالی در ازبکستان انجام می‌شود که با گذشت بیست ماه از سلطه‌ی طالبان در افغانستان، نه زمینه‌ی ایجاد حکومت فراگیر و نه زمینه‌ی مار و آموزش زنان فراهم می‌شود.