پایان نشست دو روزه دوحه؛ آنتونیو گوترش:«ممنوعیت کار برای زنان غیر قابل قبول است »
پایان نشست دو روزه دوحه؛ آنتونیو گوترش:«ممنوعیت کار برای زنان غیر قابل قبول است »

خبرگزاری زنان افغان: نشست دو روزه‌ی دوحه به میزبانی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و اشتراک ۲۱ کشور و سه سازمان، امروز پایان یافت. آنتونیو گوترش درپایان این نشست در کنفرانس خبری به خبرنگاران درمورد محتوای مورد بحث این نشست گفت که آنان درین نشست درمورد طالبان گفتگو نکردند. اقآی گوترش به خبرنگاران گفت […]

خبرگزاری زنان افغان: نشست دو روزه‌ی دوحه به میزبانی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و اشتراک ۲۱ کشور و سه سازمان، امروز پایان یافت.
آنتونیو گوترش درپایان این نشست در کنفرانس خبری به خبرنگاران درمورد محتوای مورد بحث این نشست گفت که آنان درین نشست درمورد طالبان گفتگو نکردند.
اقآی گوترش به خبرنگاران گفت که « هرچند ما با محدودیت‌هایی روبرو هستیم، به این نتیجه رسیدیم که همه طرف‌ها باید درباره افغانستان رویکرد هماهنگی داشته باشند.»
او همچنان گفت که شرکت‌کنندگان  این نشست نگران ثبات افغانستان‌اند و نگرانی‌های خود را در این نشست ابراز کردند.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به گسترش فعالیت های تروریستی دردخاک افغانستان گفت که با توجه به حضور چشمگیر گروه‌های تروریستی، نبود دولت فراگیر، بدتر شدن وضعیت زنان و مساله قاچاق مواد مخدر، همه باهم درهم تنیده هستند. مساله نادیده گرفتن یک اولویت به جای اولویت دیگر نیست. بلکه مساله رسیدن به یک رویکرد هماهنگ است.
او همچنان گفت امیدوار است که قطع‌نامه اخیر شورای امنیت که خواستار یک رویکرد یکپارچه در جامعه بین‌المللی شده و بتواند یک چراغ راه در برخورد با مسایل افغانستان شود.
آنتونیو گوترش در ادامه تاکید کرد که ارزیابی پیچیدگی بحران افغانستان دشوار است. ۹۰ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند، شش میلیون کودک و مردان و زنان افغانستان در شرایط نزدیک به قحطی زندگی می‌کنند و کمک‌های بشردوستانه تبخیر می‌شود.
او با اشاره به کمبود کمک های بشردوستانه و ایجاد محدودیت درتوزیع ان توسط طالبان گفت که از کمک‌های مالی وعده داده شده، میزان کمی از آن تحویل داده شده و «البته مشکل مالی تنها مشکل ما در افغانستان نیست.»
اقای گوترش در مورد ممنوعیت کار زنان توسط طالبان در افغانستان گفت که ممنوعیت کار برای زنان در انجوها غیرقابل قبول است. «در حالی که شاهد حملات مکرر به حقوق زنان هستیم، باید صدای خود را بلند کنیم.»
به گفته‌ی آقای گوترش اصل عدم تبعیض هسته‌ی اصول و ارزش‌های سازمان ملل را تشکیل می‌دهد و« نیاز داریم آنرا به افغانستان گوشزد کنیم.»
او درین کنفرانس در صورت لزوم از برگزاری یک نشست دیگر نیز خبرداده گفت: «وقتی که لحظه مناسب فرا برسد من گفتگو با طالبان را رد نخواهم کرد، اما امروز لحظه مناسب برای گفتگو با طالبان نیست.»
همزمان با برگزاری نشست دوحه، زنان معترض نیز با راه اندازی کارزار اعتراضی« نه به طالبان» و« طالبان را به رسمیت نشاسید» خواستار جلوگیری از هرگونه تعامل و مشروعیت بخشی به طالبان شدند.