پرونده های بی نتیجه‌ی طلاق زنان در محاکم طالبان
پرونده های بی نتیجه‌ی طلاق زنان در محاکم طالبان

خبرگزاری زنان افغان: با تسلط دوباره‌ی گروه طالبان بر افغانستان و بهم خوردن سیستم عدلی و قضایی در کشور، پرونده های طلاق زنان که در محاکم جاری بودند بسته شدند و بازکردن دوباره‌ی یک پرونده طلاق در دادگاه طالبان بی نتیجه و یا بدون درنظرداشت حقوق اساسی زنان، به نفع مرد اختتام یافته و زن […]

خبرگزاری زنان افغان: با تسلط دوباره‌ی گروه طالبان بر افغانستان و بهم خوردن سیستم عدلی و قضایی در کشور، پرونده های طلاق زنان که در محاکم جاری بودند بسته شدند و بازکردن دوباره‌ی یک پرونده طلاق در دادگاه طالبان بی نتیجه و یا بدون درنظرداشت حقوق اساسی زنان، به نفع مرد اختتام یافته و زن متقاضی طلاق راهی زندان می‌شود.

لیلما احمدی( اسم مستعار) یکی از وکلای مدافع زن در ولایت هرات به هبرگزاری زنان افغان می‌گوید که طالبان استقلالیت وکلای مدافع را از آنان گرفته و اکنون هیچ زندانی بخصوص زندانیان زن به وکیل مدافع دسترسی ندارند.

لیلما به خبرگزاری زنان افغان گفت:« پرونده‌ای طلاق یک زن که من وکیلش بودم در دادگاه حکومت قبلی حل شده بود زن طلاق گرفته و برای باردوم ازدواج کرده بود اما دادگاه طالبان زن را از شوهر دومش گرفته و به شوهر اولی تسلیم کرده است.»

به گفته خانم احمدی عدم دسترسی زنان زندانی به وکیل مدافع، آنهارا از دسترسی به عدالت و سایر حقوق اساسی شان محروم کرده است و زنان در زندان های مخوف طالبان بدون اثبات جرم شکنجه و کشته می‌شوند.

خانم احمدی همچنان می‌گوید که زنان اکنون از درخواست طلاق و مراجعه به محاکم طالبان خود داری می‌کنند.

زهرا(اسم مستعار) بعد از پانزده سال زندگی مشترک می‌خواهد از شوهرش طلاق بگیرد زیرا شوهرش بعد از او دو زن دیگر اختیار کرده است اما دادگاه طالبان نه تنها با او همکاری نمی‌کند بلکه با توهین و تحقیر از ادارات اورا بیرون انداخته اند.

زهرا به خبرگزاری زنان افغان گفت:« شوهرم اوایل زندگی بیکار بود و روزهای سختی باهم کشیدیم اما وقتی صاحب کار و‌وظیفه شد زن گرفت هنوز یک سال از ازدواج دومش نگذشته بود که یک زن سومش را گرفت بخاطر رفتار بد و خشونت های خانوادگی می‌‌خواهم طلاق بگیرم اما محاکم طالبان همکاری نمی‌کند.»

در سایه‌ی سلطه‌ی طالبان خشونت های خانوادگی و ازدواج های اجباری میان زنان و دختران افزایش یافته است اما زنان قربانی در محاکم طالبان به عدالت دسترسی ندارند. فقر اقتصادی، خشونت های خانوادگی و عدم تفاهم در زندگی مشترک از دلایل گرفتن طلاق زنان به شمار می‌رود.

اما دادگاه عالی طالبان با خوش‌بینی از کاهش آمار طلاق در کشور گفته است که تنها ۴۰۰ پرونده طلاق در سه ماه گذشته در سراسر کشور ثبت شده‌اند.

مولوی عنایت معاون سخنگوی دادگاه عالی در این مورد به رسانه ها گفت: «در سه ماه گذشته در تمامی محاکم ، ۴۰۰ قضیه طلاق آمده که از جمله این قضایا به ۲۲۰ قضیه رسیدگی شده، ۵۰ قضیه مسترد شده و بالای قضایای دیگر کار جریان دارد.»

زنانی که برای گرفتن طلاق به محاکم طالبان مراجعه کرده اند می‌گویند که عریضه های درخواست طلاق شان پذیرفته نمی‌شود و مسوولان در دادگاه طالبان در مواردی زنان را با توهین و تحقیر از اداره بیرون می‌اندازند.