گفتمان انعکاس حقایق در مورد زنان افغان در کانادا
گفتمان انعکاس حقایق در مورد زنان افغان در کانادا

خبرگزاری زنان افغان: گفتمان انعکاس حقایق( Reflecting Realities ) به منظور بررسی چالشهای زنان افغان از سوی دانشگاه UBC، خبرگزاری زنان افغان و نهاد «زنان رهبر برای فردا»  در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا برگزار شد. این نشست به مناسبت روزجهانی همبستگی زنان دایر گردیده بود که فعالان جامعه مدنی، فعالین حقوق بشر و […]

خبرگزاری زنان افغان: گفتمان انعکاس حقایق( Reflecting Realities ) به منظور بررسی چالشهای زنان افغان از سوی دانشگاه UBC، خبرگزاری زنان افغان و نهاد «زنان رهبر برای فردا»  در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا برگزار شد.
این نشست به مناسبت روزجهانی همبستگی زنان دایر گردیده بود که فعالان جامعه مدنی، فعالین حقوق بشر و خبرنگاران افغان در جمع دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا، وضعیت زنان زیر سلطه طالبان و زنان مهاجر در کشورهای سومی را تحلیل و بررسی کردند وبرای دسترسی زنان افغان به حقوق اساسی شان خواهان رسیدگی شدند.
حمیرا ثاقب مسوول خبرگزاری زنان افغان درین نشست از حمایت های همه جانبه دولت کانادا از زنان افغان تشکری نموده و بر تداوم حمایت از زنان ودختران افغان تاکید نموده و از فعالان جامعه مدنی و خبرنگاران نشست خواست در بازتاب وضعیت زنان افغانستان تحت سلطه طالبان کمک کنند.
درین نشست همچنان خانم گلالی اکبری در رابطه به چالشهای زنان مهاجر در کشور های ایران، پاکستان، تاجکستان، ازبکستان، یونان و البانیا و سایر دولت ها گفت که زنان تحصیلکرده‌ی افغانستان درحالی با تسلط دوباره‌ی طالبان مجبور به ترک کشور شده وبه کشور های سومی پناه گرفتند که از مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی اطفال شان به آموزش رنج می‌برند. ودرانتظار مهاجرت به کشورهای اروپایی اند. خانم اکبری گفت:« کسانیکه مهاجر می‌شوند طبعا با مشکلات مالی روبرو می‌شود و در صورت نداشتن اقامت حتی موفق به نرید یک سیم کارت نیستند. »
به گفته‌ی خانم اکبری هیچ نهادی پاسخگوی وضعیت بد مهاجرین افغان نیست.
خانم اکبری در ادامه افزود:« هیچ نهاد به گونه‌ی باید و شاید پاسخ‌گو به وضعیت غیر قابل تحمل مهاجرین افغان نیست، هر کدام پرونده های شان نزدیک به دو سال است که در UNHCR  تحت  بررسی است و هیچ پیشرفتی نداشته، هرکدام ویزای اقامت شان تکمیل شده دو باره موفق به گرفتن ویزای اقامت نشده اند. اطفال شان به مکتب رفته نمی‌توانند، از نگاه اقتصادی در بدترین شرایط قرار دارد طوری که خبرنگار مزدورکاری می‌کند و پول ناچیزی بدست می‌آورد، معلم که شاگرد رستورانت شده و پول به دست آمده‌اش برای مخارج خانه اش نا کافیست.»
خانم اکبری همچنان گفت زندانهای پاکستان پر از افغان هاییست که برای تداوی به این کشور سفر کرده بودند و شماری از آنها در زندان جان باختند.»
بانو‌ مزاری صفا در نشست انعکاس حقایق در مورد وضعیت اجتماعی زنان افغانستان زیر سلطه طالبان گفت که زنان همانند رژیم سابق طالبان از تمامی حقوق اساسی شان محروم شده و به عصر ظلمت و شلاق برگشته اند.
خانم صفا گفت:« در بیست سال گذشته ظرفیت قابل توجهی از زنان توانمند افغان درجامعه ایجاد شده بود اما با سلطه‌ی دوباره‌ی طالبان مشارکت سیاسی و ظرفیت زنان کنار زده شده و به صفر رسیده است. در پارلمان کشور ۲۷ درصد زنان حضور داشت در هر وزارتخانه و سایر دفاتر دولتی حد اقل یک زن در سطح کلیدی و رهبری حضور داشت. بیش از ۳۰۰ قاضی زن، یک هزار ثارنوال و ۱۵۰۰ وکیل مدافع زن در دستگاه عدلی و قضایی حکومت وظیفه اجرا می‌کردند.»
خانم صفا همچنان گفت طالبان در اولین اقدام شان وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر را ملغا کردند و اکنون هیچ نهادی برای شنیدن صدای زنان در افغانستان نیست و قوانین جدید طالبان سبب حذف زنان از تمامی عرصه ها شده است.
شهناز قیومی درین نشست با ابراز نا امیدی از وضعیت زنان وکودکان در افغانستان گفت:« طالبان تمامی دستاوردها، آرزو ها، منابع درآمد، زبان و حتی هویت شان را از دست دادند.»
زنان افغان در کنفرانس انعکاس حقایق در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا وضعیت فعلی زنان وکودکان افغانستان زیر سلطه طالبان را غیر قابل تحمل خوانده و بر حمایت دولت های مختلف از زنان افغانستان تاکید کردند.