آسیب دیده‌‌گان زمین لرزه‌ها در هرات: «کمک‌ها به گونه عادلانه میان نیازمندان تقسیم نمی‌شود»
آسیب دیده‌‌گان زمین لرزه‌ها در هرات: «کمک‌ها به گونه عادلانه میان نیازمندان تقسیم نمی‌شود»

خبرگزاری زنان افغانستان: در پی زمین لرزه‌های متواتر دو هفته گذشته در ولایت هرات، کمک‌های زیادی از سوی نهادها و کشورهای مختلف برای آسیب دیده‌های این زمین لرزه‌ پیاپی در این ولایت سرازیر شد. اما شماری از شهروندان این ولایت می‌گویند که روند توزیع کمک‌های جمع‌آوری شده، به گونه عادلانه در میان نیازمندان تقسیم نمی‌شود […]

خبرگزاری زنان افغانستان: در پی زمین لرزه‌های متواتر دو هفته گذشته در ولایت هرات، کمک‌های زیادی از سوی نهادها و کشورهای مختلف برای آسیب دیده‌های این زمین لرزه‌ پیاپی در این ولایت سرازیر شد.

اما شماری از شهروندان این ولایت می‌گویند که روند توزیع کمک‌های جمع‌آوری شده، به گونه عادلانه در میان نیازمندان تقسیم نمی‌شود و کسانی که مستحق هستند از این روند محروم مانده اند.

زلیخا، یک تن از کسانی‌ست که خانه‌اش در پی زمین‌لرزه‌های اخیر در هرات آسیب جدی دیده و بیشتر از دو هفته می‌شود که همراه فامیلش کنار سرک شب و روز خود را سپری می‌کند.

وی می‌گوید تا اکنون هیچ توجهی نسبت به آنان صورت نگرفته و کمک‌ها بر اساس شناخت و قومیت توزیع می‌شود. «خانه ما به شدت آسیب دیده، غذا کافی نداریم، سرپناه درستی نداریم و اطفالم همه مریض شدند اما هیچ کس نیست که به مشکلات ما رسیدگی کند.»

در همین حال، شمار زیادی از گروه‌های امدادرسان در هرات کمک‌های بشردوستانه شان را در چند ولسوالی و مناطق دور دست مختص ساخته اند و باشنده‌گان داخل و اطراف مرکز شهر هرات می‌گویند که‌ در وضعیت بد اقتصادی قرار داشته و حتی خیمه برای بود و باش شان ندارند.

زرمینه، یکی دیگر از آسیب دیده‌های زمین لرزه‌ها در هرات است که در منطقه جبرئیل این ولایت زندگی می‌کند.

وی می‌گوید: «خانه ما امن نیست و دو هفته است بیرون از خانه بین زمین‌های خاکی خیمه زدیم، شب‌ها سرد و روزها بسیار گرم است. هیچ کس به فکر ما نیست وقتی هم پیش وکیل محل مراجعه می‌کنیم می‌گوید زلزله تمام شده نیاز به کمک ندارید و دوباره به خانه‌های خود بروید.»

شماری از زلزله زده‌گان می‌گویند، مسوولین این کمک‌ها را بین خود و آشنایان شان و یا هم بر اساس قومیت تقسیم کرده و یک تعداد نیز بخاطر نام و شهرت فقط در مناطق مشخص امدادرسانی می‌کنند.

زمین لرزه‌های مرگ اخیر بار در ولایت هرات، برای باشنده‌گان این ولایت خسارات جانی و مالی زیادی را به وجود آورده است و بیشترین آسیب دیده‌گان این زمین لرزه‌ها زنان و کودکان ولسوالی‌های مختلف از جمله ولسوالی زنده جان می‌باشند.