آواره‌گی و وضعیت دشوار زندگی آسیب دیده‌گان زمین‌لرزه‌های پرقدرت در هرات
آواره‌گی و وضعیت دشوار زندگی آسیب دیده‌گان زمین‌لرزه‌های پرقدرت در هرات

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از خانواده‌های آسیب دیده از زمین لرزه‌های پرقدرت در ولایت هرات می‌گویند که روزها بسیار گرم و شب‌ها بسیار سرد بوده و به دلیل نداشتن سرپناه و امکانات اولیه، اطفال شان بیمار شده اند. اکثریت‌ آسیب دیده گان این زمین لرزه‌ها کسانی هستند که خانه‌های شان به صورت کامل تخریب شده […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از خانواده‌های آسیب دیده از زمین لرزه‌های پرقدرت در ولایت هرات می‌گویند که روزها بسیار گرم و شب‌ها بسیار سرد بوده و به دلیل نداشتن سرپناه و امکانات اولیه، اطفال شان بیمار شده اند.

اکثریت‌ آسیب دیده گان این زمین لرزه‌ها کسانی هستند که خانه‌های شان به صورت کامل تخریب شده و یا هم آسیب جدی دیده است و بخاطر خطرات احتمالی از فرو ریختن این خانه‌ها، شب و روز خود را در فضای باز و خیمه‌ها سپری می‌کنند.

محیط آلوده، سردی هوا و نداشتن امکانات کافی از جمله دلایلی است که باعث بیماری تعداد زیادی از اطفال و افراد مسن شده است.

آمنه، یک تن از آسیب دیده گان زمین لرزه‌های اخیر در هرات است که خانه اش را از دست داده است و اکنون زیر خیمه‌ همراه خانواده خود زندگی می‌کند.

وی می‌گوید: «خانه ما از بین رفت، سرپناه نداریم شب‌ها سرد است و روزها هم بسیار گرم. اطفال ما همه مریض شدند نه امکانات هر روز داکتر رفتن را داریم نه هم سرپناهی که بتوانیم راحت زندگی کرده و به اطفال خود رسیدگی کنیم.»

مانند آمنه، خانواده‌های زیادی وجود دارند که بخاطر آسیب دیدن خانه‌های خود، در فضای باز در زیر خیمه‌ها با مشکلات زیادی به سر می‌برند.

مرضیه، یکی دیگر از آسیب دیده گان این زمین لرزه‌ها است که خانه اش آسیب جدی دیده و بخاطر خطرات احتمالی، بیرون از خانه در پارک خیمه زده اند و از بیمار شدن دو طفل و مادر بزرگ سال خود نگران است.

وی می‌گوید: «خانه ما زیاد آسیب دیده و قابل نشستن نیست مجبور هستیم زیر خیمه بمانیم تا سرنوشت ما معلوم شود. از طرف شب هوا زیاد سرد می‌شود امکانات درستی نداریم به همین دلیل مادر پیر و دو طفل‌ سه سال و چهار ساله ام مریض شدند. توان دوا خریدن و داکتر رفتن را هم نداریم که هربار پیش داکتر مراجعه کنیم.»

در زمین لرزه‌های مرگ بار هرات، بیش از چهار هزار نفر کشته و زخمی شده و تعداد زیادی از مردم خانه‌های شان را از دست داده اند. اولین زمین لرزه به تاریخ ۷ اکتبر با قدرت ۶.۳ ریشتر رخ داد و مرکز اصلی آن ولسوالی زنده جان بود که خسارات زیادی را به وجود آورد. اکنون سه هفته از این زمین لرزه‌های متواتر در هرات می‌گذرد و مردم همچنان بیرون از خانه‌ها در زیر خیمه‌ها شب و روز شان را سپری می‌کنند.