ابتکار زنان برای صلح و امنیت، روزنه ای دیگر در جهت حفظ ارزش ها و حقوق زنان
ابتکار زنان برای صلح و امنیت، روزنه ای دیگر در جهت حفظ ارزش ها و حقوق زنان

روز یکشنبه تاریخ ۷ فبروری سال ۲۰۲۱ اولین ائتلاف مشترک نهادهای فعال در عرصه حقوق زنان که از طرف زنان رهبری و مدیریت می شود، تحت نام ائتلاف ابتکار زنان برای صلح و امنیت در کابل شکل گرفت. این گروه، به عنوان یک گروه فشار دادخواهی برای اشتراک معنادار زنان در تمامی عرصه های صلح […]

روز یکشنبه تاریخ ۷ فبروری سال ۲۰۲۱ اولین ائتلاف مشترک نهادهای فعال در عرصه حقوق زنان که از طرف زنان رهبری و مدیریت می شود، تحت نام ائتلاف ابتکار زنان برای صلح و امنیت در کابل شکل گرفت. این گروه، به عنوان یک گروه فشار دادخواهی برای اشتراک معنادار زنان در تمامی عرصه های صلح و امنیت در مرکز و ۳۴ ولایت افغانستان فعالیت می کند. هدف این ائتلاف، افزایش آگاهی، برگزاری جلسات مشوره دهی با تشکیلات و ساختارها، تدویر دیالوگ ها به دیگر فعالین این عرصه، برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی و نشر بیانیه ها برای توسعه بخشیدن صدای زنان از سطح بومی و مسیر آن تا به میز مذاکره می باشد.

این مراسم با حضور داشت دکتر سیما سمر، وزیر سابق دولت در امور حقوق بشر و ارتباط بین المللی، نیلوفر ابراهیمی وکیل مردم در ولسی جرگه، فریده مومند عضو رهبری شورای عالی مصالحه ملی، نجیبه ایوبی، آلتا میلر نماینده زنان ملل متحد، وان هیردن مسئول موسسه کورداید در افغانستان و معاون کمیته رهبری اکبر برگزار شد. در این کنفرانس نماینده های همکاران بین المللی افغانستان نظیر؛ رونالد کوبیا نماینده خاص اتحادیه اروپا در افغانستان و استفان پونتیکوروو سفیر ناتو، سیسیلیا ویگرز سفیر هلند، الیسون بلیک سفیر انگلستان و فاطمه گیلانی عضو تیم مذاکره کننده دولت با طالبان نیز به صورت آنلاین حضور داشتند و تعهدات و نگرانی های خود را از روند مذاکرات و حقوق زنان در افغانستان به اشتراک گذاشتند.

این برنامه که در هوتل کابل سرینا دایر شد بر همکاری و اتحاد زنان در این مقطع زمانی و شرایط حساس امنیتی و اجتماعی تأکید نموده و نقش زنان را در این دوره تاریخی بسیار حیاتی و مهم خواند.

این ائتلاف متشکل از ۱۶ نهاد است که از سوی زنان رهبری و مدیریت شده و برای زنان فعالیت می کند؛ این نهادها شامل؛ سازمان کلبه سبز آسیا، سازمان صلح و آزادی زنان، شبکه تحلیل منازعه، ده قانون غوشتونکی، نهاد برابری برای صلح و دموکراسی، موسسه خدمات انکشافی و بسری برای افغانستان، سازمان انسجام زنان برای عدالت، سازمان خراسان، شبکه زنان افغان در حکومتداری شهری، انجمن اجتماعی سیاح، سازمان حمایت از افراد آسیب پذیر، سازمان صدای زنان، سازمان خیریه زمزم، خبرگزاری زنان افغانستان، سازمان تحقیقاتی و حقوقی زنان و اطفال، سازمان زنان برای تحقیق و توسعه می باشد.