احتمال برگزاری یک لویه جرگه درکابل؛ اما با چه محوریتی؟
احتمال برگزاری یک لویه جرگه درکابل؛ اما با چه محوریتی؟

براساس یک مکتوبی که از دفتر ریاست‌ الوزرای طالبان به دیگر واحدهای اداری  در ولایت‌ها فرستاده شده، قرار است طالبان  یک نشست شورای علما را هفته‌ی پیش رو  در کابل برگزار کنند. در این مکتوب آمده است که بنا بر فیصله‌ی  نشست کابینه‌ی  طالبان تحت ریاست ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه در قندهار‌، قرار […]

براساس یک مکتوبی که از دفتر ریاست‌ الوزرای طالبان به دیگر واحدهای اداری  در ولایت‌ها فرستاده شده، قرار است طالبان  یک نشست شورای علما را هفته‌ی پیش رو  در کابل برگزار کنند.
در این مکتوب آمده است که بنا بر فیصله‌ی  نشست کابینه‌ی  طالبان تحت ریاست ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه در قندهار‌، قرار شد که علما در یک نشست بزرگ دعوت شوند.
در این مورد طالبان یک کمیسیونی را تحت ریاست ملا برادر آخوند معاون ریاست‌الوزاری این گروه توظیف کرده است تا این نشست را به تاریخ ۸ سرطان در کابل برگزار کند.
آنان به رییسان استخبارات، امر به معروف و نهی از منکر، حج‌ و اوقاف و شورای علمای ولایت‌ها، وظیفه داده اند تا افراد‌ی را برای شرکت در این نشست انتخاب کنند.
قرار است از هر ولسوالی  ولایات سه نفر  شامل دو عالم دین و یک متنفذ قومی توسط رییسان ادارات نظامی و ملکی طالبان برای شرکت در این نشست معرفی شوند و از ولایت مربوطه از هر ناحیه‌ی آن دو متنفذ و یک عالم دین به شمول رییس، معاون و سه عضو شورای علمای ولایت‌ها، برای اشتراک در این نشست انتخاب و معرفی شوند.
درین مکتوب همچنان تاکید شده است که مشخصات کامل افراد انتخاب شده را که دارای شهرت علمی، نام نیک، مجاهد و یا حامی جهاد باشند را پیش از پیش به دارالانشای کمیسیون برگزار‌کننده نشست تحویل بدهند.
این کمیسیون درحالی برگذار می‌شود که طالبان می‌خواهند از برگزاری لویه جرگه های عنعنوی سابق در افغانستان تقلید کنند لویه جرگه‌ ی که راه بیرون رفت از بحران های کنونی افغانستان پیش بینی می‌شود اما این نشست با چه محوریتی برگذار می‌شود و چرا زنان و دیگر اقشار مختلف افغانستان در آن نقش ندارند وضاحتی نداده اند و چرایی برگذاری این نشست را نیز همگانی نکردند.
هیدر بار معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به آمادگی طالبان برای برگزاری یک نشست در کابل گفته است که یک نهاد تصمیم‌گیری که زنان را مستثنا می‌کند، نمی‌تواند مشروع باشد.
او روز (یک‌شنبه، ۵ سرطان) در تویتی نوشته است که مردم به‌شدت امیدوار خواهند بود که نشست طالبان پیشرفت کوچکی در جهت پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان داشته باشد.
ولی به گفته‌ی خانم بار یک نهاد تصمیم‌گیرنده که زنان را مستثنا می‌کند مشروع نیست.
هفته‌ی قبل ریاست دانشگاه پولیتخنیک کابل طی یک مکتوبی دانشجویان این دانشگاه را برای یک هفته بخاطر برگذاری یک‌نشست لویه جرگه تعطیل کرده اند.
مشخص نیست که این لویه جرگه مشورتی است یا تصمیم گیری؟
خبرگزاری زنان افغانستان