اخاذی‌ طا.لبان از مردم هزاره در ‌ولایت ارزگان
اخاذی‌ طا.لبان از مردم هزاره در ‌ولایت ارزگان

خبرگزاری زنان افغانستان: منابع محلی از ولایت ارزگان ولسوالی گیزاب، از اخاذی صدها هزاره‌ به کوچی‌ها خبر می‌دهند. بر اساس منابع دست‌داشته، گروه طا.لبان در یک فیصله غیرعادلانه، باشنده‌گان منطقه کندیر ولسوالی گیزاب این ولایت را مجبور کرده‌ اند تا با استفاده از زمین‌های شخصی‌شان به کوچی‌ها مبلغ ۳۰ میلیون افغانی پرداخت کنند. طبق گفته‌ی […]

خبرگزاری زنان افغانستان: منابع محلی از ولایت ارزگان ولسوالی گیزاب، از اخاذی صدها هزاره‌ به کوچی‌ها خبر می‌دهند.

بر اساس منابع دست‌داشته، گروه طا.لبان در یک فیصله غیرعادلانه، باشنده‌گان منطقه کندیر ولسوالی گیزاب این ولایت را مجبور کرده‌ اند تا با استفاده از زمین‌های شخصی‌شان به کوچی‌ها مبلغ ۳۰ میلیون افغانی پرداخت کنند.

طبق گفته‌ی منابع، در پی ادعای کوچی‌ها، گروه طا.لبان به باشنده‌گان منطقه کندیر مدت ۷ ماه فرصت داده‌اند تا این مقدار پول را به طرف دعوای‌شان پرداخت کنند.

با این اوضاع، ساکنان این منطقه گفته اند که ریش‌سفیدان منطقه توسط گروه طا.لبان مجبور گردیدند تا پای سند امضا نموده و زمین‌های اجدادی شان را دوباره خریداری کرده و بدست بیارند.

این در حالی‌است که، گروه طا.لبان در ابتدای به قدرت رسیدن‌شان نیز ۴۰۰ خانواده این منطقه را مجبور به کوچ اجباری کرده بودند.

گروه طا.لبان قبل از این در ولایت‌های دایکندی، میدان‌وردک، غزنی و بامیان نیز از هزاره‌ها و سایر هم‌شهریان به نام‌‌ عشر باج‌گیری کرده‌ بودند.

در حالی‌که اخاذی از انواع جرایم کیفری و عمدی است که با واژه‌های چون زورگیری و تهدید معنی می‌شود و به قدری از نظر قانونی مهم بوده است که قاتون‌گذار این عمل مجرمانه را به صورت مستقل “زورگیری و اخاذی” معنی کرده است. اما، گروه طا.لبان به زور و جبر این عمل غیرقانونی را بالای مردم اجرا می‌کنند و کسی از ترس تفنگ و سلاح جرئت نمی‌تواند تا مانع این کار غیرقانونی گروه طا.لبان شود.