از بسته ماندن مکاتب تا علاقه‌مندی به مدارس دینی
از بسته ماندن مکاتب تا علاقه‌مندی به مدارس دینی
۹۸۲ روز از مسدود ماندن مکاتب در افغانستان می‌گذرد. با آمدن دوباره‌ی طالبان مکاتب و دانشگاه‌ها بروی دختران بالاتر از صنف ششم و بسیاری از دختران محصل تا امر ثانی مسدود شد.

۹۸۲ روز از مسدود ماندن مکاتب در افغانستان می‌گذرد. با آمدن دوباره‌ی طالبان مکاتب و دانشگاه‌ها بروی دختران بالاتر از صنف ششم و بسیاری از دختران محصل تا امر ثانی مسدود شد.

نزدیک به سه سال می‌شود که هنوز دروازه‌های مکاتب از سوی طالبان باز نشده‌ است. در نتیجه‌ی مسدود ماندن مکاتب، دختران برای کسب آموزش و تحصیل به مدارس دینی روی آورده و علاقه‌مند شده‌اند.

ریحانه، دانش‌آموز صنف یازده‌هم از شهر کابل، گفت:« خوش‌حال هستم که به مدرسه می‌روم، زیرا دو سال که مدرسه نبود بسیار پریشان و سرگردان بودم. اکنون هفتاد دختری که از مکاتب باز مانده‌ایم به مدرسه روی آورده و در یک صنف درس می‌خوانیم. امیدوار هستم که دروازه‌های مکاتب، دانشگاه‌ها، نهادهای آموزشی بروی دختران باز شود تا بتوانیم مثل سه سال پیش به مکتب برویم.»

افزون بر این، فریبا، از ولایت بامیان دانش‌آموز صنف دوازدهم بود که مکاتب برویش مسدود شد، وی در یک مصاحبه اختصاصی به خبرگزاری زنان افغانستان گفت:« از مجبوری به مدرسه روی آورده‌ام. نزدیک به چهار ماه می‌شود در مدرسه درس می‌خوانم. مضامین، منطق، سویتی، تفسیر جلالین، تفسیر جلد ۳۰، فقه حنفی و احکام را آموزش می‌بینیم. در کنارش بعد از چاشت مضامین مکتب (کیمیا، فزیک، عربی و ریاضی) را بصورت رضاکار تدریس می‌کنم.»

او می‌افزاید، در این مدرسه تعداد زیادی از دخترانی که از مکاتب باز مانده‌اند به مدرسه میایند و آموزش می‌بینند.

مریم ایوبی، یکی دیگر از دانش‌آموزان دختر است که بعد از بسته شدن مکاتب به مدرسه‌ دینی روی آورده است. او‌ گفت:« زمان که دروازه‌های مکاتب بروی دختران بسته شد آرزوها و اهدافم با خاکستر یکسان شد. دیدم از خانه‌نشینی کار ساخته نیست، به مدرسه رفتم. باید گفت جای مکتب را نمی‌گیرد اما از بی‌کاری بهتر است.»

دیده می‌شود که گروه طالبان می‌خواهند کشور را از لحاظ علمی، ترقی و تکنولوژی به‌عقب برگرداند و صرف به علوم دینی بسنده کنند. مکاتب را حذف و به‌جای آن مدارس دینی را افزایش داده‌اند. افزون بر این، گروه طالبان روی تغییر نصاب درسی مکاتب نیز کار می‌کنند و سعی دارند مدارس دینی را جای‌گزین مکاتب کنند در حالی‌که مدارس دینی، جای تعلیم عمومی را نمی‌گیرد و مشکلات کشور را حل نمی‌تواند که در آینده‌های نه‌چندان دور شاهد یک کشور عقب مانده خواهیم بود.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان