از تعیین معاش کم تا نگرانی از افزایش مشکلات اقتصادی استادان زن در افغانستان
از تعیین معاش کم تا نگرانی از افزایش مشکلات اقتصادی استادان زن در افغانستان
پس از آن که ریاست عمومی اداره امور افغانستان اعلان کرد که براساس فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان معاش تمام کارمندان زن به ۵هزار خواهد رسید، شماری از استادان زن در واکنش به این موضوع می‌گویند که با این مقدار معاش نمی‌توانند حتی نیازمندی‌های روزانه شان را تامین کنند.

پس از آن که ریاست عمومی اداره امور افغانستان اعلان کرد که براساس فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان معاش تمام کارمندان زن به ۵هزار خواهد رسید، شماری از استادان زن در واکنش به این موضوع می‌گویند که با این مقدار معاش نمی‌توانند حتی نیازمندی‌های روزانه شان را نمی‌توانند تامین کنند.

سلما احمدی، یک تن از استادان زن که در یکی از مکاتب دختران مشغول تدریس دانش‌آموزان دختر پایین‌تر از صنف شش است می‌گوید کاری که انجام می‌دهند با ۵ هزار معاش برابر نیست و با این مقدار نمی‌توانند گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی شان را برطرف کنند.

وی می‌گوید:«بعد از نشر مکتوبی که نشان می‌داد معاش کارمندان زن از این به بعد ۵هزار خواهد شد، بسیار نگران آینده خود و فرزندانم شدم. خودم سرپرست خانه خود هستم و مجبورم کار کنم تا مصارف خانواده خود را تامین کنم. کاش بجای این که معاش ما کم شد، بلند میرفت».

زینب عمری، یکی دیگر از استادان زن است که از پایین آمدن معاش کارمندن زن در ادارات دولتی نارضایتی نشان داده و به این باور است که کار زنان در افغانستان اهمیت زیادی ندارد در حالی که می‌تواند نقش اثرگذاری‌ در اجتماع داشته باشد.

وی می‌گوید:« در کشورهای دیگر استادان از جمله قشر مهم و اثرگذار جامعه به حساب می‌روند و مسوولین نیز در این قسمت برای آنان توجه جدی دارد اما در کشور ما استادان همیشه کمترین معاش داشتند و حالا هم که معاش ما ۵هزار تعیین شده مطمئنن مشکلات اقتصادی استادان زن نیز افزایش خواهد یافت».

این در حالی‌ست که چندی پیش مکتوبی از سوی ریاست عمومی اداره امور افغانستان منتشر شد که در آن، براساس فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان معاش تمام کارمندان زن، ۵هزار افغانی تعیین شده است.

وضعیت زنان در افغانستان به طور کلی همواره و در سالیان متوالی چالش‌برانگیز بوده و‌ اخیرا با محدودیت‌های فراوانی نیز مواجه هستند‌ طوری که دسترسی آن‌ها به تحصیلات، بهداشت، شغل و حقوق انسانی محدود شده است.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان