از رویای داکتر شدن تا محرومیت از تحصیل و خانه نشین شدن
از رویای داکتر شدن تا محرومیت از تحصیل و خانه نشین شدن

  خبرگزاری زنان افغانستان: بعد از بسته شدن دروازه‌های دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان، شمار زیادی از دانش‌جویان دختر، از تحصیل بازمانده و امید شان را برای داشتن یک آینده‌ بهتر از دست داده اند. زینب یک تن از دانش‌جویانی است که در سال چهارم دانشکده طب، از رفتن به دانشگاه محروم شده است. […]

 

خبرگزاری زنان افغانستان: بعد از بسته شدن دروازه‌های دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان، شمار زیادی از دانش‌جویان دختر، از تحصیل بازمانده و امید شان را برای داشتن یک آینده‌ بهتر از دست داده اند.

زینب یک تن از دانش‌جویانی است که در سال چهارم دانشکده طب، از رفتن به دانشگاه محروم شده است. در گفتگوی که با او داشتم می‌گوید:«فعلن در افغانستان دختران وضعیت روحی خوبی ندارند و تا مکتب‌ها‌ و دانشگاه‌ها باز نشود وضعیت روحی دختران همین قسم خراب‌‌ خواهد ماند».

کنارش نشستم و از وضعیت فعلی او پرسیدم، همین گونه که به دیوار تکیه داده و به یک نقطه خیره شده بود، می‌گفت:«خبر شدم که پوهنتون‌ها بسته شده واقعن وضعیت روحی و‌ روانی من خیلی خراب شد حتی یک شبانه روز گریه می‌کردم به حالت خودم. می‌گفتم آرزوهای ما، رویاهای که‌ داشتیم‌ چی؟ چه چیزها فکر می‌کردیم این که درس بخوانیم و داکتر موفق شویم ولی همه به خاک یکسان شد».

وی بعد از بسته شدن دانشگاه‌ها بخاطر وضعیت بد روحی خود مجبور شده است تا چندین جلسه نزد روانشناس برود.

بعد از گذشت یک سال و چندماه از بسته شدن مکاتب دخترانه، وزارت تحصیلات عالی با نشر اعلامیه‌ای بیان نمود که دختران دانش‌جو نیز تا امر ثانی نمی‌توانند به دانشگاه بروند و در ادامه مراکز آموزشی نیز به روی دختران بسته شد.

چندی بعد از این تصمیم، وزارت تحصیلات عالی اعلامیه‌ای را نشر کرد که بر اساس آن تنها دانش‌جویان پسر توانستند دوباره به دانشگاه بروند اما بدون حضور دختران دانش‌جو.

زینب در ادامه‌ای صحبت‌هایش می‌گوید:«آینده‌ی خانم‌ها فعلن نامعلوم است چون نه کورس است، نه مکتب است، نه وظیفه است و از همه جا خانم‌ها را منع کردند و جامعه جهانی هم هیچ توجه برای خانم‌ها انجام نداده است.
اگر این گونه پیش برویم، خانم‌های که خانه نشین شده اند وضعیت روحی شان زیادتر خراب خواهد شد و حتی باعث می‌شود مشکلات روانی برای آنان پیدا شود و این خیلی بد است».

وضعیت دشواری که برای زنان در افغانستان به وجود آمده است باعث شده تا زینب و امثال آن به این دیدگاه برسند که بیرون شدن از افغانستان می‌تواند بهترین گزینه برای بهتر زندگی کردن به آنان باشد.

انتظار می‌رفت که با آغاز سال جدید تحصیلی دختران دانش‌جو نیز در کنار دانش‌جویان پسر دوباره به دانشگاه رفته و درس شان را ادامه دهند اما نظر به تصمیم وزارت تحصیلات عالی دروازه‌های دانشگاه تا امر ثانی به روی دختران بسته خواهد ماند.