اعلام نتایج کانکور و نگرانی و واکنش دختران بازمانده از این آزمون
اعلام نتایج کانکور و نگرانی و واکنش دختران بازمانده از این آزمون

خبرگزاری زنان افغانستان: همزمان با اعلام نتایج کانکور سال ۱۴۰۲، شماری از دختران بازمانده از آموزن کانکور نگران آینده‌ی تحصیلی شان بوده و می‌گویند که حذف دختران از این امتحان جفای بزرگ در برابر زحمات چندین ساله آنان است. در ادامه‌ی وضع محدودیت‌ها و منع اشتراک دختران در آزمون سراسری کانکور، اداره‌ی ملی امتحانات افغانستان […]

خبرگزاری زنان افغانستان: همزمان با اعلام نتایج کانکور سال ۱۴۰۲، شماری از دختران بازمانده از آموزن کانکور نگران آینده‌ی تحصیلی شان بوده و می‌گویند که حذف دختران از این امتحان جفای بزرگ در برابر زحمات چندین ساله آنان است.

در ادامه‌ی وضع محدودیت‌ها و منع اشتراک دختران در آزمون سراسری کانکور، اداره‌ی ملی امتحانات افغانستان امروز نتایج آزمون کانکور امستل را اعلام کرد که محمود ولد عبدالجمیل، دانش‌آموز یک مکتب خصوصی در فراه با ۳۵۹ نمره، نفر اول شده است.

در سال‌های گذشته قبل از سقوط حکومت در افغانستان، سلگی باران، شمسیه علیزاده، تهمینه پاینده و شهره قادری از جمله دخترانی بودند در آموزن کانکور رتبه‌های برتر را کسب کرده بودند اما امسال‌ برعکس هر زمان دیگر، هیچ دختری در این آزمون حضور نداشت.

مرسل بهادری، یک تن دیگر از دانش‌آموزانی است که نتوانسته است کانکور را سپری کند.

وی می‌گوید:«امروز زمانی که خبر نتایج کانکور را شنیدم و دیدم که هیچ دختری در میان کامیابان کانکور نیست دردم دوباره تازه شد. دلم برای خودم و امثالم می‌سوزد که چقدر مظلومانه بخاطر دختر بودن حقوق اولیه و اساسی از جمله درس خواندن گرفته می‌شود، این درد برای هیچ کدام ما قابل تحمل نیست».

امسال اولین سالی است که آزمون کانکور بدون حضور دختران برگزار گردیده و مانند مرسل، صدها دختر دیگر از اشتراک در این آموزن بازمانده اند.

سارا رحیمی، یک تن از داوطلبان بازمانده از کانکور می‌گوید که اعلام نتایج کانکور امسال و عدم حضور دختران در این آزمون برایش بسیار دردآور بوده است.

وی می‌گوید:«بعد از دوازده سال درس خواندن در مکتب و همزمان آماده‌گی گرفتن برای آموزن کانکور، حالا در یک گوشه خانه نشسته هستم و حسرت می‌خورم که چرا بخاطر دختر بودن امروز بین کامیابان کانکور نیستم. این حق ما نیست، همان گونه‌ که پسران حق دارند ما هم حق داریم تا درس بخوانیم و به اهداف خود برسیم».

این در حالی‌ست که در آزمون کانکور سال گذشته دختران اشتراک کرده بودند، اما وزارت تحصیلات عالی برای دختران در انتخاب رشته‌ها محدودیت زیادی وضع کرده بود. اما با این حال هم تا اکنون به دلیل بسته بودن دروازه‌های دانشگاه به روی دختران، تا هنوز از سرنوشت آنان خبری در دست نیست که آیا سر صنف‌های درسی حاضر خواهند شد یا خیر.