افزایش‌فقر و ناداری تا ازدواج اجباری دختران برای نجات از گرسنه‌گی در افغانستان   
افزایش‌فقر و ناداری تا ازدواج اجباری دختران برای نجات از گرسنه‌گی در افغانستان   

خبرگزاری زنان افغانستان: بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر موسسات امداد رسان و کمبود بودجه برای کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان، مشکلات اقتصادی و حقوق بشری به گونه‌‌‌ی نگران کننده‌ در حال افزایش است. طوریکه برنامه جهانی غذا (WFP) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در مورد وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته […]

خبرگزاری زنان افغانستان: بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر موسسات امداد رسان و کمبود بودجه برای کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان، مشکلات اقتصادی و حقوق بشری به گونه‌‌‌ی نگران کننده‌ در حال افزایش است.

طوریکه برنامه جهانی غذا (WFP) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در مورد وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در افغانستان به یک میلیارد دالر بودجه نیاز دارد و این سازمان می‌تواند از هر پنج شهروند نیازمند در افغانستان، تنها به یک تن آنان کمک غذایی فراهم کند.

در همین حال افزایش فقر و بیکاری شدید در افغانستان باعث شده است که شماری از خانواده‌های فقیر دختران شان را در بدل مقدار پول و نجات از گرسنگی، آنان را وادار به ازدواج کنند.

میراحمد، باشنده‌ی یکی از ولسوالی‌های دور دست ولایت هرات است که به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی، تنها‌ دختر ۱۴ سال اش را مجبور به ازدواج با مردی کرده است خلاف میل دخترش می‌باشد.

وی می‌گوید:«وقتی نمی‌توانستم لقمه نانی برای تنها دختری که داشتم پیدا کنم فکر کردم ازدواج بهترین راهی است تا دخترم از فقر و بدبختی که داریم نجات پیدا کند و مقدار پولی هم که می‌گیریم گوشه‌ای از مشکلات فامیلم را حل کند.

دخترم راضی به این ازدواج نبود اما چاره دیگری هم نداشتیم چون نه وظیفه دارم، نه درآمدی و نه هم کدام کمکی به ما مردم فقیر می‌شود تا حداقل از گرسنه‌گی نمیریم».

میراحمد نمونه‌ی بارز از وضعیت وخیم هزارن خانواده در افغانستان است که به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی دختران شان را مجبور می‌کنند تا برخلاف میان خو‌د، تن به ازدواج دهند.

در همین حال فعالان حقوق بشر از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و می‌‌گویند که ادامه‌ی این اوضاع باعث بحران شدید حقوق بشری در افغانستان خواهد شد.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) چندی پیش در مورد افزایش ازدواج‌های اجباری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این سازمان گزارش‌های معتبری دریافت کرده است که خانواده‌ها حتی نوزادان دختر را برای ازدواج در آینده در بدل پول پیشکش می‌کنند.