افزایش ازدواج اجباری و خشونت علیه کودکان در ولایت پکتیکا
افزایش ازدواج اجباری و خشونت علیه کودکان در ولایت پکتیکا

خبرگزاری زنان افغانستان: گزارش‌ها از افزایش ازدواج‌های‌اجباری و زیر سن در کشور در زمان حاکمیت گروه طا.لبان خبر می‌دهند. ازدواج‌ اجباری و زیر سن همواره در کشور صورت گرفته اما در جریان دو سال و چندین ماه حاکمیت گروه طا.لبان و مسدود شدن دروازه‌های مکاتب، اوضاع وخیم اقتصادی، حذف زنان و دختران از اجتماع و […]

خبرگزاری زنان افغانستان: گزارش‌ها از افزایش ازدواج‌های‌اجباری و زیر سن در کشور در زمان حاکمیت گروه طا.لبان خبر می‌دهند.

ازدواج‌ اجباری و زیر سن همواره در کشور صورت گرفته اما در جریان دو سال و چندین ماه حاکمیت گروه طا.لبان و مسدود شدن دروازه‌های مکاتب، اوضاع وخیم اقتصادی، حذف زنان و دختران از اجتماع و بیم از نکاح در آوردن جبری به گروه طا.لبان شماری از خانواده‌ها را مجبور کرده تا دختران خود را خلاف میل و رغبت شان شوهر دهند.

پری‌ناز باشنده ولایت پکتیکا که ۱۹ سال سن دارد، دلیل ازدواج خود را جبر خانواده عنوان می‌کند و می‌گوید، بعد از اینکه پسر عمه‌اش به خواستگاری آمده پدر و مادرش او را به اصرار و بدون رضایت‌اش به شوهر داده است. او تا صنف ۸ درس خوانده و در ۱۵ سالگی به ازدواج داده شده است.

وی در مورد ازدواج و آینده‌اش احساس خوب ندارد و می‌گوید، این ازدواج به خواست خودم صورت نگرفته و به دلیل مجبوریت‌های که خانواده سرم تحمیل کرده بود ازدواج کرده است و اکنون دو طفل دارد.

در حالیکه ازدواج زیر سن برای کودکان عواقب خطرناکی در پی داشته و ازدواج اجباری ازدواجی است که با زور همراه بوده و هیچ پیوندی عاطفی بین زن و شوهر صورت نمی‌گیرد تا آخر عمر شان بدون میل و رغبت زنده‌گی را سپری می‌کنند.

همچنین نگین مستعار، دختری ۱۷ ساله‌ای که قربانی سیاست دو خانواده شده است می‌گوید، پدر‌م معامله‌ی با همسایه ما انجام داده بود که در آن بازنده‌ی معامله شد پولی در دست نداشت و مجبور گردید به جای ۷ لگ افغانی من را به پسر همسایه بفروشد و شوهر دهد.

وی می‌گوید، رویاهای بلندی را در سر می‌پروراندم می‌گفتم وقتی مکتب را تمام کنم دانشگاه بروم و آینده خود را بسازم بی خبر از اینکه پدرم به‌جای ۷ لگ افغانی مرا می فروشد. اما در واقع من قربانی شدم و آینده‌ام نادیده گرفته شد بارها فکر خودکشی به سرم زده می‌خواهم خود را از این زنده‌گی فلاکت‌بار نجات بخشم و زودتر بمیرم.

در حالیکه ازدواج‌اجباری باعث افسرده‌گی در زنان شده و دچار مشکلات روحی و روانی مختلفی می‌شوند که می‌توانند به خود شان صدمه وارد کنند. برخی زنانِ که نیت فرار از ازدواج‌های‌اجباری را داشته اند یا قربانی جرایم ناموسی شده‌اند و یا دست به خودکشی زده اند.