افزایش سرطان سینه در زنان و کمبود تجهیزات تداوی آن در افغانستان
افزایش سرطان سینه در زنان و کمبود تجهیزات تداوی آن در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: مسئولان صحی کنترل سرطان در غرب افغانستان از افزایش امراض سرطانی بخصوص سرطان سینه در زنان خبر می‌دهند. داکتر فاروق احمد صدیقی مسوول برنامه‌ی ملی کنترل سرطان در غرب افغانستان روزگذشته(یکشنبه، ۴ سرطان ۱۴۰۲)  به رسانه ها گفت که در یک سال گذشته بیش از ۴ هزار فرد مبتلا به سرطان را […]

خبرگزاری زنان افغانستان: مسئولان صحی کنترل سرطان در غرب افغانستان از افزایش امراض سرطانی بخصوص سرطان سینه در زنان خبر می‌دهند.
داکتر فاروق احمد صدیقی مسوول برنامه‌ی ملی کنترل سرطان در غرب افغانستان روزگذشته(یکشنبه، ۴ سرطان ۱۴۰۲)  به رسانه ها گفت که در یک سال گذشته بیش از ۴ هزار فرد مبتلا به سرطان را در حوزه‌ی غرب افغانستان تثبیت کرده که ۳۰ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
به گفته‌ی صدیقی، از میان بیش از ۴ هزار فرد مبتلا به سرطان که به آنان مراجعه کردند، ۵۰ درصد مبتلایان( دو هزار نفر) زنانی هستند که از ابتلا به سرطان سینه رنج می‌برند.
بدین ترتیب از هر دو نفری که به شفاخانه ها مراجعه می‌کنند یک واقعه آن سرطان سینه است.
فاروق احمد صدیقی عوامل افزایش سرطان سینه در زنان را عدم آگاهی و عدم دسترسی به خدمات صحی عنوان کرده و گفته است که برای وقایه‌ی آن زنان نیازمند آگاهی دهی است.
درهمین حال داکتر سهیلا حیدری متخصص نسایی ولادی و متخصص سرطان سینه در  شفاخانه حوزوی سرطان در هرات در گفتگویی با رسانه ها عوامل شایع سرطان سینه را عامل ژنیتیکی، چاقی، عقامت و تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین، استفاده از داروی ضد بارداری دانسته و بر کیفیت خدمت رسانی صحی به زنان در روستاها تاکید کرده است.
با گسترش فقر وبیکاری، فشارهای روحی روانی وعدم دسترسی به غذای کافی، دامنه‌ی امراض سرطانی، روحی-روانی وغیره نیز گسترش یافته است. به گفته‌ی متخصصان امراض سرطانی در زنان درمواردی  از همین عوامل نیز ناشی می‌شود.

به گفته‌ی مسوولان طالبان چهارمرکز صحی تشخیص و تداوی سرطان در افغانستان وجود دارد؛ دو مرکز درکابل، یک مرکز در هرات و یک مرکز درولایت بلخ فعالیت دارد. و امکاناتی آن برای تشخیص و تداوی امراض سرطانی ناکافی خوانده می‌شود.