افزایش مدارس دینی و نهادینه سازی افراطیت
افزایش مدارس دینی و نهادینه سازی افراطیت
پس از اینکه گروه طالبان دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌ها را به روی دختران در افغانستان بستند، دانش‌آموزان دختر به بخش‌های دینی روی آورده‌اند.

پس از اینکه گروه طالبان دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌ها را به روی دختران در افغانستان بستند، دانش‌آموزان دختر به بخش‌های دینی روی آورده‌اند.

تعداد از باشنده‌گان ولایت غزنی به خبرگزاری زنان افغانستان تأیید می‌کنند که در این اواخر دختران زیادی به آموزش در مدارس دینی از روی ناچاری علاقه‌مند شده‌اند. همچنین، ریاست معارف نیز تأیید کرده که مدارس دینی در این ولایت نسبت به گذشته دو برابر افزایش یافته و هیچ نوع محدودیتی در قبال رفتن دختران بالاتر از چهارده سال در این مدارس وجود ندارد.

نرگس، دانش‌آموز که سال گذشته از صنف ششم فارغ شد، می‌گوید: «از روی ناچاری به مدرسه می‌روم، از مضامین که تدریس می‌شود اصلا خوشم نمی‌آید اما از بی‌کاری و بی برنامه‌‌گی بهتر است».

همچنین، مهدیه که دانش‌آموز صنف هشتم مکتب بود و دیگر اجازه رفتن به مکتب را مثل هزاران دختر دانش‌آموز ندارد، می‌گوید: «شش ماه می‌شود مدرسه می‌روم. فواید انگشتر‌های عقیق، فیروزه، در و غیره را در کنار احکام برای ما تدریس می‌کنند».

فرشته نیز دختری بازمانده از مکتب، می‌گوید: «از وقت که مکتب به‌رویم بسته شد به مدرسه دینی می‌روم، چندین سپاره قرآن را حفظ نموده‌ام، می‌خواهم کل قرآن را حفظ کرده و به خانواده و دوستانم خدمت کنم. در کنار قرآن شریف، احادیث زیادی را حفظ نمودم که احساس می‌کنم بدردم نخواهد خورد».

در همین حال تعدادی از دختران که در مدارس دینی مصروف آموزش‌اند، از گروه طالبان خواستار بازگشایی مکاتب شان هستند.

با آن‌ که دختران از آموزش عصری، فن‌آوری‌های جدید، از علوم و دانش بروز محروم هستند، مدارس دینی زمینه‌هایی افراطیت را در جامعه افغانستان مهیا و گسترش می‌‌دهد. زیرا که در مدارس دینی تفکر انتقادی وجود ندارد.

روش آموزش مدارس دینی طوری است که روحیه پرسشگری وجود ندارد، انتقاد نیست و قرائت‌ها ایدیولوژیک است و به همان دلیل از انسان‌ها سو استفاده‌های زیاد صورت می‌گیرد که زمینه‌‌های افراطیت و ایدیولوژی سازی را در جامعه فراهم می‌سازد که بحران بسیار خطرناک را برای جامعه به بار خواهد آورد.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان