افزایش مشکلات‌ بی‌جا شده‌گان داخلی به دلیل بحران‌های کم‌آبی و خشک‌سالی 
افزایش مشکلات‌ بی‌جا شده‌گان داخلی به دلیل بحران‌های کم‌آبی و خشک‌سالی 

خبرگزاری زنان افغانستان: بحران کم‌آبی، خشکسالی و سایر آفات طبیعی صد‌ها هزار خانواده را در افغانستان با‌‌چالش روبرو ساخته و مجبور به ترک خانه‌های شان کرده است. صدها مهاجر از ولایات همجوار ولایت هرات از جمله بادغیس به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، خشک‌سالی و نبود کمک‌های بشردوستانه همراه با خانواده‌های شان در این […]

خبرگزاری زنان افغانستان: بحران کم‌آبی، خشکسالی و سایر آفات طبیعی صد‌ها هزار خانواده را در افغانستان با‌‌چالش روبرو ساخته و مجبور به ترک خانه‌های شان کرده است.

صدها مهاجر از ولایات همجوار ولایت هرات از جمله بادغیس به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، خشک‌سالی و نبود کمک‌های بشردوستانه همراه با خانواده‌های شان در این ولایت ساکن شده اند و در وضعیت دشوار زندگی می‌کنند.

زرغونه، یک تن از صدها مهاجر بی‌جا شده است که همراه با دو دختر و شوهرش در چند‌ کیلومتری مرکز شهر هرات زندگی می‌کنند و شش ماه پیش خانه شان را در بالامرغاب ولایت بادغیس به دلیل مشکلات اقتصادی ترک کردند.

وی می‌گوید:«خشک‌سالی و نبود کار باعث شد خانه خود را در بالامرغاب بادغیس ترک کنیم و به شهر هرات مهاجر شویم. این‌جا هم شوهرم کارگری می‌کند و درآمدش در حدی است که اطفالم از گشنه‌گی تلف نشوند اما در این هوای سرد و نبود سرپناه حیران ماندیم چی قسم زندگی خود را سپری کنیم».

محمد، یکی دیگر از بی‌جا شدگان است که به دلیل نبود آب و خشک‌سالی از ولایت بادغیس در یکی از مناطق دور دست شهر هرات ساکن شده است.

وی می‌گوید:«مشکل اصلی ما نبود آب است. خودم دهقان هستم زمین‌هایم بخاطر خشک‌سالی حاصلاتی نداشت و همراه با خانواده خود مجبور شدم خانه خود را ترک کرده و این‌جا مهاجر شویم هیچ کس به فکر ما نیست و زمستان سردی را هم پیش رو داریم».

درحالی که خشک‌سالی و آفات طبیعی هزاران تن در افغانستان را با چالش جدی روبرو کرده است، دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که افغانستان یکی از آسیب پذیر ترین کشور‌ها در برابر تغییرات اقلیمی است.

پیش از این یوناما یا هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته بود که افغانستان در سال ۲۰۲۲ با بدترین خشکسالی در ۳۰ سال اخیر مواجه بوده و ترکیب چهار دهه جنگ، بدتر شدن شرایط اجتماعی‌ــ‌اقتصادی، آوارگان داخلی و تغییرات اقلیمی بحران انسانی در افغانستان را تشدید کرده و افغانستان در میان ده کشور آسیب‌پذیر و بدون برنامه برای سازگاری با تغییرات اقلیمی است.