افزایش چالش‌های پناه‌جویان افغان و مموعنیت کار و اقامت آنان در ۱۶ استان ایران   
افزایش چالش‌های پناه‌جویان افغان و مموعنیت کار و اقامت آنان در ۱۶ استان ایران   

خبرگزاری زنان افغانستان: همزمان با آمدن زمستان، افزایش فقر و بیکاری در افغانستان، در ادامه تشدید روند اخراج پناه‌جویان افغان از کشور‌های ایران و پاکستان، شورای امنیت ملی ایران ورود، اقامت و کار مهاجران افغان به ۱۶ استان این کشور را ممنوع کرده است. به نقل از رسانه‌های داخلی ایران، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، […]

خبرگزاری زنان افغانستان: همزمان با آمدن زمستان، افزایش فقر و بیکاری در افغانستان، در ادامه تشدید روند اخراج پناه‌جویان افغان از کشور‌های ایران و پاکستان، شورای امنیت ملی ایران ورود، اقامت و کار مهاجران افغان به ۱۶ استان این کشور را ممنوع کرده است.

به نقل از رسانه‌های داخلی ایران، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان، از جمله استان‌هایی هستند که اقامت شهروندان افغانستان در آنها ممنوع شده است.

مرضیه رحیمی، یک تن از پناه‌جویان‌ افغان است که همراه خانواده خود چند ماه پیش افغانستان را به مقصد ایران ترک کردند.

وی در واکنش به ممنوعیت پناه‌جویان افغان در ۱۶ استان ایران می‌گوید:«ما اگر از خود کشور با ثابتی می‌داشتیم که بخاطر یک لقمه نان محتاج نشویم چرا به کشوری مانند ایران که همیشه ما را توهین می‌کنند مهاجرت می‌کردیم. وضعیت مهاجرین افغان هر روز بدتر از دیروز می‌شود اما هیچ کس نیست که به داد ما برسد».

محمد رضایی، یک تن از پناه‌جویان اخراج شده افغان از کشور ایران است که به دلیل ختم تاریخ مدارک اقامت وی در این کشور، از سوی پولیس مرزی دوباره به افغانستان برگشت داده شده است.

وی می‌گوید:«بخاطر نجات پیدا کردن از مشکلات اقتصادی ایران رفت تا کار کنم، رفتاهای بد و توهین آمیز مردم ایران را تحمل می‌کردم تا لقمه نانی پیدا کنم اما یک روز پولیس بی خبر وارد خانه شد و ما را رد مرز کردند. افغان‌ها به هیچ جای دنیا آرامش ندارند و هیچ کس به فکر ما نیست».

گفته می‌شود که در مجموع حدود ۳۲۸ هزار مهاجر افغان که مدرک اقامت نداشتند در شش ماه اول سال روان خورشیدی دوباره از ایران به افغانستان برگشت داده شدند.

این در حالی‌ست که در دو سال گذشته شمار زیادی از شهروندان کشور به دلایل مختلف از جمله بیکاری، فقر و مشکلات اقتصادی به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان مهاجرت کردند.

اما این موج از مهاجرت مورد استقبال قرار نگرفته و روزانه ده‌ها پناه‌جوی افغان از این دو کشور رد مرز می‌شوند.