ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری سازمان ملل جهت رشد زنان بازمانده از کار
ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری سازمان ملل جهت رشد زنان بازمانده از کار
برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد، در ولایت کابل برای پنج زن زمینه آموزش زنبورداری را ایجاد نموده است.

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد، در ولایت کابل برای پنج زن زمینه آموزش زنبورداری را ایجاد نموده است.

این نهاد در افغانستان (UNDP) با نشر پیامی در صفحه‌ی اجتماعی اکس خود مطرح کرده است که در ارغندی ولایت کابل به ده نفر از جمله پنج زن زمینه زنبورداری را ایجاد کرده است.

این نهاد می‌گوید که در کنار آموزش زنبورداری وسایل مورد نیاز و تجهیزات ضروری زنبورداری به آنان توزیع گردیده است.

Screenshot 20240511 093334 X

لازم به ذکر است که زنان بعد از سقوط دولت پیشین به‌دست گروه طالبان از کار و فعالیت اجتماعی منع شدند. شمار آنان به تجارت‌های شخصی روی آورده و مصروف کار اند.

در دو سال و نه ماه گذشته زنان در افغانستان نتوانستند در اجتماع حضور یابند و با ممنوعیت‌های فراوانی دست و پنجه نرم نمودند. در این راستا سازمان ملل متحد تلاش ورزید که تجارت و کار زنان را در بخش‌های خصوصی حمایت کند. اما کار زنان محدودیت‌های فراوانی را از سوی گروه طالبان در قبال داشت.

یافته‌های که چندی پیش از سوی برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد اعلام شد نشان می‌دهد که زنان کارآفرین در افغانستان در هنگام تجارت‌های کوچک با مشکلات‌، محدودیت‌ها، هزینه‌های زیاد و موانع چون سفر نمودن بدون همراه مرد در بازار‌های محلی مواجه‌اند.

این تحقیق در یافته است که ۴۱ درصد از ۳۱۰۰ زن کارآفرین در افغانستان به قرضه نیاز دارند؛ اما فقط پنج درصد آنها توانسته اند از طریق یک بانک یا مؤسسه‌های قرضه‌دهی کوچک قرضه به دست آورند و بسیاری این زنان مجبور به گرفتن پول قرض از اعضای خانواده و دوستان شان هستند.

با به‌قدرت رسیدن مجدد گروه طالبان بر افغانستان، زنان از حق کار، حق آموزش، حق تحصیل محروم شدند. گروه طالبان همچنین زنان را از گشت‌وگذار و حضور در اجتماع نیز منع کرده‌اند.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان