بازداشت و عدم مصوونیت خبرنگاران زیر حاکمیت طا.لبان 
بازداشت و عدم مصوونیت خبرنگاران زیر حاکمیت طا.لبان 

خبرگزاری زنان افغانستان: افغانستان بدترین کشور برای خبرنگاران است. قتل، بازداشت، لت‌و‌کوب، اذیت و آزار، ممانعت در جمع آوری اطلاعات از چالش‌های خبرنگاری دراین کشور است. خبرنگاران در افغانستان روز به روز مصوونیت شغلی و جانی شان را در خطر می‌بینند، در تازه ترین موارد حسنا سادات یک تن از کارمندان سابق “تلویزیون خورشید”، در […]

خبرگزاری زنان افغانستان: افغانستان بدترین کشور برای خبرنگاران است.

قتل، بازداشت، لت‌و‌کوب، اذیت و آزار، ممانعت در جمع آوری اطلاعات از چالش‌های خبرنگاری دراین کشور است.

خبرنگاران در افغانستان روز به روز مصوونیت شغلی و جانی شان را در خطر می‌بینند، در تازه ترین موارد حسنا سادات یک تن از کارمندان سابق “تلویزیون خورشید”، در منطقه‌ی قلعه‌ فتح‌الله از مربوطات ناحیه دهم شهر کابل با پریدن از طبقه چهارم ساختمانی دست به خودکشی زد. گزارش‌ها دلیل خودکشی او را فرار و رهایی از دست طا.لبان خوانده است.

افزون بر این، استخبارات طا.لبان عبدالرحیم محمدی، خبرنگار محلی تلویزیون خصوصی “تمدن” را بازداشت کرده‌است، به گفته‌ی اتحادیه خبرنگاران افغانستان، آقای محمدی نُه روز قبل “دوشنبه، ۱۳ قوس” به اداره‌ی استخبارات طا.لبان در ولایت قندهار احضار شده و از آن زمان از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

همچنین، دیروز “سه‌شنبه۲۱ قوس”، گروه طا.لبان سلطانعلی‌ جوادی خبرنگار و‌ “مدیر مسوول رادیوی محلی نسیم” را به یک سال زندان محکوم کردند.

طبق منابع دست داشته، “سلطانعلی جوادی” به دلیل همکاری با رسانه‌های ملی و بین‌المللی چون افغانستان انترنشنل، اطلاعات روز و هشت صبح به “تبلیغ علیه نظام” متهم و بر او حکم زندان داده شده است، سلطانعلی‌ جوادی چندین سال در رسانه‌ی محلی رادیو نسیم و رسانه‌های ملی و بین المللی کار کرده است.

رسانه‌های افغانستان تحت سیطره‌ای طا.لبان با محدودیت‌‌‌ های گسترده‌ای مواجه شده‌اند، نشر و پخش بسیاری از برنامه‌ های تفریحی و موسیقی متوقف شده و خبرنگاران مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیار از خبرنگاران از شغل شان دلسرد شده و در جستجوی وظایف دیگری هستند، اما اکثریت وطن را ترک گفته، تعدادی کشته شده و تعدادی در بند هستند، در افغانستان عرصه فعالیت برای همه‌ی خبرنگاران بخصوص خبرنگاران زن تنگ شده‌است.

با این وضعیت چشم انداز رسانه‌ها در افغانستان بسیار تاریک می‌باشد. امید است طا.لبان به ارزش‌هایی رسانه‌ها و خبرنگاران احترام قائل شده و مصوونیت خبرنگاران را تضمین کند.