«برایم بسیار درد ناک است که هر روز برادرم مکتب می‌رود اما من اجازه درس خواندن را ندارم»
«برایم بسیار درد ناک است که هر روز برادرم مکتب می‌رود اما من اجازه درس خواندن را ندارم»

شماری از شاگردان مکتب در ولایت هرات می‌گویند که بسته ماندن مکاتب، سبب شده است تا هر روز انگیزه‌ی خود را بخاطر داشتن یک آینده‌ای بهتر از دست دهند و نگرانی از نامعلوم بودن سرنوشت شان باعث شده است تا وضعیت روحی و روانی خوبی نداشته باشند. قرار بود مکاتب دختران سه ماه قبل در […]

شماری از شاگردان مکتب در ولایت هرات می‌گویند که بسته ماندن مکاتب، سبب شده است تا هر روز انگیزه‌ی خود را بخاطر داشتن یک آینده‌ای بهتر از دست دهند و نگرانی از نامعلوم بودن سرنوشت شان باعث شده است تا وضعیت روحی و روانی خوبی نداشته باشند.

قرار بود مکاتب دختران سه ماه قبل در سوم حمل به روی تمام دختران باز شود اما مسوولان امارت اسلامی اعلام کردند که تا زمان تهیه طرح حجاب، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف شش بسته خواهد بود.
زینب یک تن از دانش‌آموزان در ولایت هرات می‌گوید،«زمانی که قرار بود مکتب به سوم حمل شروع شود یک شب قبل با بسیار شوق لباس‌هایم را آماده ساختم اما فردایش همه چیز برعکس شد بسیار گریه کردم و تا حال آرزوی پوشیدن دوباره لباس مکتب مانند یک حسرت به دلم مانده است».

لیلا یکی دیگر از دانش آموزان صنف یازدهم که از نیمروز به بخاطر درس خواندن به هرات آمده می‌گوید، تاریخ گذشته نباید تکرار شود درس خواندن برای مرد و زن فرض است اگر زنان باسوادی داشته باشیم می‌توانم در آینده یک نسل و یک جامعه باسوادی داشته باشیم.

وی می‌افزاید،«برایم بسیار درد ناک است که هر روز برادرم مکتب می‌رود اما من اجازه درس خواندن را ندارم».
در همین حال ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که دلایل طالبان در مورد باز نشدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف شش مبهم است و در این باره ابراز نگرانی کرده است.

در حالی که جامعه جهانی مکررا تاکید بر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، آزادی بیان، آموزش و پرورش و حکومت همه شمول دارد اما هنوز هم مکاتب دخترانه بالاتر از صنف شش در افغانستان بسته است.