برگزاری امتحان کانکور ولایت فراه بدون حضور دختران
برگزاری امتحان کانکور ولایت فراه بدون حضور دختران

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از دختران دانش‌آموز در ولایت فراه که داوطلب کانکور بودند می‌گویند، اجازه نیافتن آنان در این امتحان، جفا بزرگی در برابر زحمات دوازده ساله‌ی تمام دخترانی است که از کانکور بازمانده و نمی‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند. امتحان کانکور امسال در حالی برگزار می‌شود که دختران حق اشتراک را ندارند […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از دختران دانش‌آموز در ولایت فراه که داوطلب کانکور بودند می‌گویند، اجازه نیافتن آنان در این امتحان، جفا بزرگی در برابر زحمات دوازده ساله‌ی تمام دخترانی است که از کانکور بازمانده و نمی‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند.

امتحان کانکور امسال در حالی برگزار می‌شود که دختران حق اشتراک را ندارند و کانکور ولایت فراه نیز بدون حضور دختران در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته قبل اخذ شده است.

اسما صمدی، یک تن از فارغین صنف دوازه است در فراه می‌گوید:«فکر نمی‌کردم یک روز بعد از تمام تلاش‌هایم نتوانم به کانکور راه پیدا نکنم. برای خودم و برای تمام دخترانی که زحمات شان‌ مثل من حیف شده است زیاد‌‌‌ گریه کردم، این حالت غیر قابل تحمل است و‌ هیچ کس نیست وضعیت ما را درک کند».

شماری از دخترانی که از این امتحان باز مانده اند بیشتر از هر وقت دیگر نگران آینده‌ی شان هستند.

لاله، یک تن از دختران دیگری‌ست که در امتحان کانکور امسال نتوانسته است اشتراک کنند و نگران افزایش محدودیت‌ها در برابر دختران است.

وی می‌گوید:«دوازده سال درس خواندم به این امید که دانشگاه بروم و به اهدافم برسم، رفتن به پوهنتون برایم مثل یک رویا بود و در افغانستان رویا خواهد ماند چون ما حتی حق نداریم درس بخوانیم حقی که خود خداوند برای هر انسان داده است. اکثرا دختران بخاطر نگران بودن از آینده شان دو سال می‌شود که وضعیت روحی خوبی ندارند».

محدودیت‌های تحصیلی در برابر دختران واکنش‌های ملی و بین المللی را در قبال داشته‌ است اما هیچ کدام از این اعتراضات تا اکنون به نتیجه‌ی نرسیده است.