برگزاری نشست سازمان ملل تحت نام«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» برای بررسی وضعیت زنان در افغانستان   
برگزاری نشست سازمان ملل تحت نام«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» برای بررسی وضعیت زنان در افغانستان   

برگزاری نشست سازمان ملل تحت نام«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» برای بررسی وضعیت زنان در افغانستان   خبرگزاری زنان افغانستان: نشست سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان افغانستان تحت عنوان«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی این سازمان، روز جمعه(۳۱ سنبله) در نیویورک برگزار شد. این نشست سازمان ملل با حضور نمایندگی […]

برگزاری نشست سازمان ملل تحت نام«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» برای بررسی وضعیت زنان در افغانستان

 

خبرگزاری زنان افغانستان: نشست سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان افغانستان تحت عنوان«مبارزه با اپارتاید جنسیتی» در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی این سازمان، روز جمعه(۳۱ سنبله) در نیویورک برگزار شد.

این نشست سازمان ملل با حضور نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل، نمایندگان کشورهای آفریقای جنوبی، مالتا و جمهوری دومینکا و همچنان نمایندگان کشورها و فعالین حقوق بشر، بشمول ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد برگزار گردید.

ریچارد بنت، گزارش‌گر‌ ویژه سازمان ملل که در این نشست حضور داشت، طی سخنرانی خود گفته است که در دوران جمهوریت ترس زنان از آمدن طالبان در افغانستان بود اما اکنون بزرگترین ترس آنان، به رسمیت شناختن و یا عادی سازی طالبان توسط جامعه بین الملل است.

آقای بنت همچنان افزده است که زنان و دختران در افغانستان احساس می‌کنند که رها شده‎اند و جامعه‌ بین‌المللی نیز به آنان خیانت کرده‌ است.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، در آغاز این نشست در مورد «حذف سیستماتیک زنان و دختران افغانستانی» از جامعه و اجتماع و نقض حقوق اساسی و انسانی آنان صحبت نموده و با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی، گفته است که محدودیت‌های وضع شده در برابر زنان و دختران توسط طالبان، پیامدهای منفی گسترده برای تمام جامعه‌ افغانستان خواهد داشت.

آقای فایق در ادامه صحبت‌های خود گفته است که در دو سال گذشته بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان و «گروگان» گرفتن افغانستان، بحران اجتماعی، انسانی، اقتصادی و سیاسی را در کشور ایجاد کردند و‌ در این مدت، زنان و دختران افغانستانی رنج‌ها و چالش‌های زیادی را متحمل شده اند که کم از «اپارتاید جنسیتی» نیست و ارزش‌های مشترک جامعه‌ بین‌المللی را تهدید می‌کند.

در همین حال، رینا امیری، فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا در امور زنان و دختران افغانستان که همچنان در این نشست حضور داشت گفته است: «وقتی شما با طالبان تعامل می‌کنید، تعامل با غیرطالبان کجاست؟ چهل میلیون افغان، نمایندگان آنها چه کسانی هستند؟» و در ادامه تاکید کرده که افغانستان در کنار این با وضعیت بد حقوق بشری در جهان به ویژه در مسأله زنان دست مبارزه می‌کند، نیازمند کمک‌های بشردوستانه نیز است‌.

بعد از اعتراضات گسترده توسط زنان معترض افغانستانی در پیوند به رسمیت شناسی «اپارتاید جنسیتی»، این نخستین بار است که سازمان ملل به صورت رسمی نشستی را تحت عنوان «مبارزه با اپارتاید جنسیتی» برای بررسی وضعیت زنان افغانستان بزگزار می‌کند.