بیستم نوامبر روز جهانی کودک و بی سرنوشتی کودکان در افغانستان
بیستم نوامبر روز جهانی کودک و بی سرنوشتی کودکان در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: بیستم ماه نومبر برابر است با روز جهانی کودک. این روز از طرف سازمان ملل متحد نام ‌گذاری شده و در سراسر جهان با شعار «حمایت و دستگیری از کودکان» تجلیل می‌شود. این در حالی‌ست که کودکان در افغانستان با فقر و گرسنگی روبرو بوده، در سرک‌ها مشغول گدایی و یا کارهای […]

خبرگزاری زنان افغانستان: بیستم ماه نومبر برابر است با روز جهانی کودک. این روز از طرف سازمان ملل متحد نام ‌گذاری شده و در سراسر جهان با شعار «حمایت و دستگیری از کودکان» تجلیل می‌شود.

این در حالی‌ست که کودکان در افغانستان با فقر و گرسنگی روبرو بوده، در سرک‌ها مشغول گدایی و یا کارهای شاقه هستند و هیچ توجه‌ای برای بهتر شدن آینده‌ شان وجود ندارد.

میان‌ خیابان‌های زیبای پاییزی که باران آن را نم‌‌ناک کرده بود، پسرکی کنار جا‌ده با کراچی کوچک‌اش؛ کاسبی می‌کند. با همان سن کوچک‌اش چنان کار می‌کند که خسته‌گی را در صورتش می‌توان یافت.

محمد نام دارد و رفتار مهربانش دل هر عابری را جذب می‌کرد. من را نیز شیفته کرد تا بتوانم سر صحبت را باز کنم. از او خواستم تا برایم از همان تخمه‌ها آماده‌ کند و همزمان درباره‌‌ی آینده‌ و آرزوهایش از او می‌پرسم.

محمد فقط ۱۳ سال سن دارد و در حین ریختاندن تخمه‌ها در پاکت؛ می‌گوید: تا صنف پنجم مکتب درس خوانده است و دوست دارد انجینیر شود تا برای آنانی که کنار جاده‌ها می‌خوابند سرپناه بسازد. اما ظاهرا روزگار همراهش یاری نیست، زیرا در ادامه می‌گوید مجبور است خرج خانواده‌اش را بپردازد و مکتب را نیز رها کند.

وی می‌گوید:«پدر ندارم، مادرم هم مریض است. هیچ کس به خانه ما کار نمی‌کند و من مجبور هستم کار کنم تا مصارف خانه و خانواده خود را پیدا کنم. کاش می‌توانستم بجای کار کردن کنار سرک مکتب بروم، درس بخوانم و از این فقر و بیچاره‌گی خلاص شویم».

هزاران کودک دیگر مانند محمد، جبر روزگار چنان آنان را ناچار ساخته است که مجبور شده اند در همین سن کم، تمام دشواری‌های زندگی را به دلیل فقر و تنگ‌دستی متحمل شوند، از آموزش باز بمانند و با داشتن یک‌ آینده نامعلوم و مبهم به زندگی خود ادامه دهند.

سازمان نجات کودکان (Save the Children) با نشر گزارشی به مناسب روز کودکان گفته است که در حال حاضر دنیا مکان ترسناکی برای کودکان از جمله افغانستان شده و‌‌ از هر‌ پنج کودک یک کودک گرسنه می‌خوابد.

صندوق حمایت از کودکان یا یونسیف نیز در صفحه‌ی ایکس گفته که کودکان حق دارند بدون تبعیض زنده‌گی کنند.