جشن دهقان
جشن دهقان

جشن دهقان و نمایشگاه محصولات زراعتی و صنایع دستی زنان افغان در آستانه سال ۱۴۰۰ ه.ش در بادام باغ کابل برگزار شد. در این نمایشگاه که از تاریخ دوم حمل شروع شده و الی تاریخ پنج حمل جریان دارد تاجران، دهاقین، زنان تجارت پیشه صنایع دستی و محصولات زراعتی شان را به نمایش گذاشته اند. […]

جشن دهقان و نمایشگاه محصولات زراعتی و صنایع دستی زنان افغان در آستانه سال ۱۴۰۰ ه.ش در بادام باغ کابل برگزار شد. در این نمایشگاه که از تاریخ دوم حمل شروع شده و الی تاریخ پنج حمل جریان دارد تاجران، دهاقین، زنان تجارت پیشه صنایع دستی و محصولات زراعتی شان را به نمایش گذاشته اند. این نمایشگاه که از سوی وزارت زراعت همه ساله در کابل و سایر ولایات راه اندازی می شود محصولات دهاقین و متشبثین در معرض نمایش گذاشته می شود. با برپایی این جشن سالانه باز دید کننده گان زیادی از محصولات و فرآورده های دهاقین، متشبثین و زنان که صنایع دستی شان را به نمایش می گذارند دیدن می کنند. زنان زراعت پیشه و متشبث محصولات زراعتی و یا فرآورده های تجاری شان را به این نمایشگاه آوردند واز برگزاری همه ساله ای این چنین نمایشگاه ها از سوی وزارت زراعت ابراز رضایتمندی می کنند.
زنان متشبث برگزاری این چنین نمایشگاه ها را یک گام مثمر گفته اما بسنده نمی دانند و می گویند برگزاری نمایشگاه در سال یک یا دو بار کفایت نمی کند و ازمسئولین نهاد های دولتی می خواهند که سالیانه نمایشگاه های متعددی را برای زنان تجار راه اندازی کنند.
قدسیه فروشنده که در یکی از این غرفه های که برای زنان اختصاص داده شده است لباس های را که خودش دوخته است را برای نمایش آورده است و می گوید:« لباس های زنانه را دست دوزی می کنم وخیاطی می کنم و امروز آوردیم که در اینجا به فروش برسانم».
فروزان یکی دیگراز فروشنده لباس های زنانه در این نمایشگاه بود گفت:« خواست ما این است که این نمایشگاه ها در هر ماه یک بار برگزارشود که ما بتوانیم محصولات خود را به فروش برسانیم».
ظریفه احمدی فروشنده دیگر همچنان می گوید:« محصولات من در بخش رب، لبنیات، مرچ مصاله دار ،مربای سیب، مربای زردک و آلوبالو است که خودم آماده می کنم و افزود که از فروشات در این نمایشگاه راضی هستم».
بنا بر گفته های وزارت زراعت ۷۹غرفه در این نمایشگاه تنها برای صنایع دستی بانوان اختصاص داده شده است، دراین نمایشگاه ۲۸۶ شرکت به شمول ۷۹ شرکت که از سوی زنان رهبری می شوند فرآورده های شان را به این نمایشگاه آورده اند.
در مراسم افتتاح این جشن وزیر زراعت ومالداری افغانستان گفت:«با آن که ویروس کرونا اثر منفی روی اقتصاد کشور گذاشته است اما سال ۱۳۹۹ برای زراعت افغانستان سال بدی نبود و تاکید کرد که تولیدات مهم زراعتی از جمله گندم و برنج رشد قابل ملاحظه ای داشت».
داکتر انورالحق احدی سال پیش رو را به دلایل نبود باران و کم آبی برای زراعت افغانستان خشکسالی پیش بینی کرده است و افزود که:«ما برای پیش گیری و مقابله با پیامد های منفی این وضعیت پیشنهاد های مشخص را به حکومت افغانستان داریم». این نمایشگاه همه ساله در کابل و سایر ولایات افغانستان از سوی وزارت زراعت و ریاست های زراعت درولایت های دیگر برگزار می گردد.
هم چنان حبیب الله حبیبی ریس انکشاف سکتور خصوصی در وزارت زراعت در باره بیست و پنجمین نمایشگاه زراعتی بادام باغ گفت که :«در نمایشگاه زراعتی امسال، محصولات زراعتی، حیوانی، تکنولوژی های زراعتی وصنایع دستی زنان در ۲۸۶ غرفه برای چهار روز به نمایش گذاشته شده است».
حبیبی افزود که:« از جمله ۲۸۶ شرکت زراعتی و مالداری که در این نمایشگاه شرکت کرده اند ۲۰۷ شرکت آن در بخش میوه های تازه، زعفران، نباتات طبی و صنعتی، تخم های اصلاح شده، لبنیات، ماشین آلات زراعتی و تحقیقاتی بوده و ۷۹ شرکت آن مرتبط به فرآورده های زنان می باشند که زنان تولیدات و صنایع دستی شان را به نمایش می گذارند».

در این نمایشگاه که برعلاوه نمایش فرآورده ها و محصولات دهاقین و تجارت پیشه گان برنامه های تفریحی، رسوم و عنعنات ولایت های دیگر مثل اتن ملی، سرود خوانی و تئاتر نیز به نمایش گذاشته می شود که ازین سبب به تعداد بازدیدکننده گان می افزاید.