حاشیه های روز نخست “گردهمایی بزرگ  علمای افغانستان” یا لویه جرگه‌ی طالبان درکابل  صبح روز(پنجشنبه،۹سرطان) حکومت سرپرست طالبان یک نشست سه روزه را تحت عنوان “گردهمایی بزرگ علمای افغانستان” در تالار لوی جرگه درکابل افتتاح نمودند.
حاشیه های روز نخست “گردهمایی بزرگ  علمای افغانستان” یا لویه جرگه‌ی طالبان درکابل  صبح روز(پنجشنبه،۹سرطان) حکومت سرپرست طالبان یک نشست سه روزه را تحت عنوان “گردهمایی بزرگ علمای افغانستان” در تالار لوی جرگه درکابل افتتاح نمودند.

قبل از برگزاری این‌نشست از آن به عنوان مجمع افغان ها ، لویه جرگه و نشست شورای علما یاد شده بود که حکومت‌سرپرست طی یک مکتوب رسمی از حکومت های محلی خواسته بود که عالمان دینی با خصوصیات مجاهد و طرفدار امارت اسلامی برای اشتراک در نشست مجمع افغان ها معرفی شود. این نشست با […]

قبل از برگزاری این‌نشست از آن به عنوان مجمع افغان ها ، لویه جرگه و نشست شورای علما یاد شده بود که حکومت‌سرپرست طی یک مکتوب رسمی از حکومت های محلی خواسته بود که عالمان دینی با خصوصیات مجاهد و طرفدار امارت اسلامی برای اشتراک در نشست مجمع افغان ها معرفی شود. این نشست با اشتراک سه هزار نفر از  افراد وابسته به طالبان از سرتاسر افغانستان بدون حضور زنان و جوانان تحصیلکرده برگزار شد.
این نشست پشت دروازه های بسته و بدون حضور رسانه های محلی، ملی و بین المللی جریان دارد.و تنها دو رسانه ی تحت کنترل طالبان آژانس اطلاعاتی باختر و رادیو تلویزیون ملی نکاتی از سخنان اشتراک کنندگان این نشست را در تویتر تویت می‌کنند.
ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و یکی از سخنگویان طالبان در روز اول این نشست گفت که حکومت طالبان در برگزاری و دعوت افراد درین نشست هیچ نقشی نداشتند بلکه این نشست به خواست علمای دین برگزار شده است. درحالیکه مکتوبی از دستور طالبان برای دعوت افراد نزد رسانه ها موجود است.
در نکاتی که آژانس اطلاعاتی باختر و رادیو تلویزون ملی تحت کنترل طالبان از جریان نشست منتشر کرده اند آمده است که مولوی مجیب الرحمن انصاری یکی از خطیبان مسجدی در ولایت هرات درین نشست گفته است که مخالفان حکومت طالبان باید گردن زده شود.
“این امنیت و نظام به آسانی به دست نیامده است و اگر کسی در برابر این نظام کوچک‌ترین حرکتی می‌کند باید گردن آن زده شود. خون شهدا روز قیامت گریبان ما را می‌گیرد اگر به این سرزمین دوباره پای دشمن گذاشته شده و دوباره خیانت شود.”
مولوی عبدالسلام حنفی معاون سیاسی رییس الوزرای طالبان در جریان‌نشست در رابطه به عدم‌حضور زنان در لویه جرگه گفت اشتراک‌کننده‌گان این‌نشست فرزندان زنان این‌سرمین اند و به نمایندگی از زنان فرزندان و شوهران شان در گردهمایی شرکت کرده اند.
تمامی سخنرانان این گردهمایی در حمایت از طالبان سخن گفته اند و در مورد موضوعات چون اقتصاد و مشارکت زنان و مهمتر از همه بازگشایی مکاتب دخترانه سخنی گفته نشده است.
ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه ظهر به وقت کابل صدای سلاح های سبک و سنگین در اطراف تالار لویه جرگه آرامش شهر کابل را به هم زد. مدتی پس ازین رویداد ذبیح الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان در تویتی گفت که در اطراف این نشست اتفاقی خاصی نیافتاده است و افراد طالبان بر یک محل مشکوک تیر اندازی کرده اند همزمان با این جبهه‌ای موسوم به ” جبهه ملی آزاده‌گان افغانستان” مسوولیت حمله به لویه جرگه‌ی طالبان را به عهده گرفت.
از سوی دیگر یک مقام دیگر طالبان در گفتگوی با تلویزون ملی گفت موقع غذا‌ی چاشت در اطراف لویه جرگه‌چندین تیر اندازی صورت گرفت و اشخاصیکه که قصد اخلال و برهم زدن نظم لویه جرگه را داشت از سوی افراد طالبان ازبین برده شدند.
جبهه‌ای ملی آزاده‌گان افغانستان عصر روز گذشته جزییاتی از حمله به تالار لویه جرگه را منتشر کرد.
این جبهه مدعیست که افراد آنان چند روز قبل از برگزاری نشست با توزیع شب نامه ها در حوزه های هفدهم، ششم ، چهارم و سوم امنیتی شهر کابل از شهروندان کشور خواسته بودند که در محافل طالبان اشتراک نکنند زیرا مورد هدف آنان قرار می‌گیرند ودر روز نخست این‌نشست از سه نقطه بالای تالار لویه جرگه حمله صورت گرفت.
این جبهه همچنان گفته است که :
“پاسگاه های که مورد حملات نیروهای ویژه عملیاتی جبهه‌ی ملی آزاده گان قرار گرفته است عبارت اند از پاسگاه  دیوان بیگی، پاسگاه مقابل ریاست سره میاشت( هلال احمر)  و پاسگاه چهار راهی کارته‌ی مامورین میباشد که تو ام با حملات راکتی نیروهای این جبهه آغاز گردده است .”
جبهه‌ی ملی آزاده گان مدعیست که به شمول چندین فرد کابینه خودخوانده‌ی طالبان ده ها تن دیگر با حمله‌ی راکتی و حملات مستقیم این جبهه کشته و زخمی شده اند که گروه طالبان اجساد افراد خود را از مرکز تعلیمی امنیت ملی پیشین از منطقه‌ی قلعه وزیر با چرخبال ها به بیمارستان های ۳۰۰ بستر و ۴۰۰ بستر کابل انتقال دادند .
این جبهه همچنان مدعیست که افراد طالبان برای نشان دادن برتری در جنگ یک منزل مسکونی درحوالی تالار لویه جرگه را به ناحق زیر آتش گرفته و چندین فرد ملکی را نیز شهید وزخمی‌کردند.
به گفته‌ی این جبهه در عملیات ویژه شان پانزده نفر آموزش دیده و مسلکی دخیل بودند که دوتن آنان در جریان عملیات زخم برداشتند و سپس به جای امنی منتقل شدند و به بقیه افرادشان آسیبی نرسیده است.
جبهه ی آزادی می گوید درکنار کشته شدن چندین افراد بلند رتبه طالبان شماری از وسایط نظامی نیز تخریب و ازبین برده است.
شاهدان عینی درکابل می‌گویند شاهد درگیری و تیراندازی افراد طالبان از نزدیک بودند. اما به دلیل عدم دسترسی رسانه ها به اطلاعات و عدم اجازه‌ی حضور خبرنگاران در مکان متذکره آمار دقیقی از تلفات برخاسته از درگیری و چگونگی اوضاع درآنجا، در دست نیست.
خبرگزاری زنان افغانستان